|

اختصاصی گسترش نیوز؛

جالب ترین توالت های دنیا/ دریافت پول برای سرویس بهداشتی ممنوع است

شاید برایتان جالب باشد بدانید که استفاده از دستشویی در کشورهای مختلف، با آداب و رسوم خاص همراه است.

جامعه جالب ترین توالت های دنیا/ دریافت پول برای سرویس بهداشتی ممنوع است

توالت‌ها در همه جای دنیا تفاوت‌های بسیاری دارند و از نظر عمومی و خصوصی بودن تقسیم بندی می‌شوند. در بسیاری از کشورهای خارجی و البته غیر مسلمان، سبک توالت هایی که دارند به صورت عمومی بوده و افراد در کنار یکدیگر کارشان را انجام می‌دهند. یعنی به فاصله نیم قدم از شما، شخص دیگری ایستاده و درحال انجام امورات شخصی خود است. فکر نمی‌کنم این سبک از توالت برای ما خوشایند باشد اما در بسیاری از کشورهای خارجی، این سبک از توالت رواج بسیاری پیدا کرده است.

توالت های عمومی یا فرنگی؟

عمدتا، توالت‌ها به ۲ مدل ایرانی و فرنگی تقسیم بندی می‌شوند. مدل ایرانی، درحال‌حاضر بیشتر از فرنگی استفاده می‌شود اما مدل فرنگی هم طرفداران خاص خود را دارد. عده‌ای از افراد اصلا نمی‌توانند از توالت فرنگی استفاده کنند و می‌گویند که بسیار عذاب آور است. اما عده‌ای دیگر برعکس این حرف را می‌زنند و تنها از توالت فرنگی استفاده می‌کنند. همین موضوع بر روی انتخاب خانه هم تاثیرگذار است. به عنوان مثال عده‌ای به دلیل آنکه توالت منزل ایرانی نیست، معامله را بهم می‌زنند و خانه‌ای دیگر را انتخاب می‌کنند. درکل باید گفت که توالت در زندگی ما نقش مهمی دارد.

از تمام این حرف‌ها که بگذریم به توالت‌های خیابانی خواهیم رسید که گویا یکی از تعطیل‌ترین و کثیف‌ترین مکان‌های دنیا هستند. توالت‌های بین راهی و آن هایی که در پارک قرار دارند، یکی از افتضاح‌ترین مکان‌های دنیا از نظر بو و شکل ظاهری هستند. اما باید گفت در این میان توالت هایی هم وجود دارند که با استفاده از اندکی هنر، به یک محیط زیبا تبدیل شده‌اند و آدم دلش نمی‌خواد از آن جا بیرون آید.

زیباترین توالت دنیا در نروژ

توالت-نروژ۲

توالت-نروژ

باید بدانید که یکی از زیباترین توالت عمومی‌های جهان در کشور نروژ قرار دارد. نروژ بخاطر زیبایی منحصر به فرد طبیعت‌اش مشهور است و البته تکنیک‌های مدرن معماری و حفاظت، توریست‌های این کشور را افزایش می‌دهد، بنابراین تنها رانندگی در امتداد بزرگراه‌های نروژ تجربه‌ای دل انگیز است. علاوه بر زیبایی طبیعی، مسیر مناظر نروژ دارای زیباترین سرویس‌های بهداشتی در جهان است.

19761_950

یکی دیگر از توالت هایی عمومی که بسیار معروف است، در ژاپن قرار دارد. باید بدانید که در توالت‌های ژاپن، دستمال وجود ندارد و باید برای خشک کردن دستانتان از بیرون با خود دستمال ببرید. همچنین هنگامی که می‌خواهید به توالت بروید رسم است که دمپایی‌های خود را عوض کنید؛ شما نباید دمپایی‌هایی را که هر روز در خانه می‌پوشید، در توالت نیز استفاده کنید. ژاپن به داشتن توالت‌هایی با فناوری بالا شهرت دارد. مثل داشتن صندلی‌های حرارتی، فواره‌های آب و پخش موسیقی‌های مختلف.

لندن-توالت

لندن نخستین شهری در انگلیس است که توالت‌های عمومی را راه‌اندازی کرد. در آن زمان مردم برای استفاده از توالت‌های عمومی پول پرداخت می‌کردند و امروزه نیز این رسم وجود دارد. در لندن پیدا کردن توالت عمومی بسیار مشکل است و اغلب این توالت‌ها کثیف و استفاده از آنها مستلزم پرداخت پول است. وحشیگری و آسیب رساندن به بنا یکی دیگر از مشکلات اصلی توالت‌های عمومی است.

چین-2-580x435

در چین حریم خصوصی رعایت نمی‌شود

یکی دیگر از کشورهایی که حریم خصوصی در آن رعایت نمی‌شود، چین است. گفته می‌شود در کشور چین، توالت‌های عمومی نزدیک یکدیگر قرار دارند و معنای واقعی عمومی در آن رعایت شده است. مردم چین مانند بیشتر کشورهای شرقی از توالت‌های ایرانی استفاده می‌کنند. حریم خصوصی توالت‌های عمومی چین بسیار کم است. در یک مکان ممکن است چندین توالت وجود داشته باشد و توالت‌ها معمولاً برای استفادهٔ آقایان و خانم‌ها مشترک است.

توالت-جذاب

سنگاپور، کشوری است که روی تمیزی و نظافت، تاکید خاصی دارد و توالت‌های عمومی موجود در شهرهای این کشور، از چنین موضوعی جدا نیستند. به همین دلیل است که در سنگاپور تمیز نکردن توالت خلاف قانون است. در سراسر کشور پلیس مخفی وجود دارد بنابراین سعی کنید بدون تمیز کردن توالت آنجا را ترک نکنید، در غیر این صورت جریمه می‌شوید. گفته می‌شود که جریمه تمیز نکردن توالت در شهرهای سنگاپور جریمه بسیار بالایی دارد و این جریمه‌ها تاکنون شامل حال چندین نفر شده است.

تایوان-توالت

تایوان با سایر کشورهایی که تاکنون نام برده‌ایم تفاوت دارد. در شهرهای این کشور، زمانی که شما درون دستشویی هستید، ممکن است نظافتچی وارد شود و شروع به نظافت کند. لازم به ذکر است که بیشتر نظافتچی هایی که در تایوان مشغول به کار هستند خانم هستند. هنگامی که شما در توالت هستید آنها با خیال راحت و بدون هیچ دودلی برای تمیز کردن توالت‌ها وارد می‌شوند! اگر از دستمال استفاده می‌کنید آن را در توالت نیندازید. سیستم تخلیه شکننده است پس بهتر است دستمال را در سطل آشغال بیندازید. آنها دستمال هستند نه دستمال توالت‌های رولی که شما به آن عادت دارید.

اما در ایران، ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. ایران باوجود آنکه شهرهای بسیاری دارد که بیشتر آنها توریستی هستند، چندان به نظافت توالت‌های شهری و عمومی اهمیت نمی‌دهد. از خرابی قفل در گرفته تا قطعی آب و.... همچنین نکته‌ای که در ارتباط با توالت‌های عمومی در ایران بسیار رواج دارد، دریافت مبالغ بالا برای چند لحظه استنفاده از دستشویی است. در جاده‌های شمالی کشور به ویژه سر گردنه ها، توالت‌های بی‌در و پیکری ساخته‌اند که افرادی جلوی آن، با یک دستگاه کارتخوان ایستاده‌اند. جالب است بدانید، برای استفاده از توالت باید مبلغ ۱۰هزار تومان کارت بکشید که اصلا مشخص نیست به حساب چه کسی می‌رود.

پول-توالت

هیچ مقامی هم پاسخگوی این موضوع نیست که چرا عده‌ای پول دریافت می‌کنند. عده دیگری هم هستند که تا پول پرداخت نکنید، به شما اجازه ورود به توالت را نخواهند داد. لازم به ذکر است که دریافت هزینه برای استفاده استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی، خلاف و غیر قانونی است اما چرا هیچ شخصی در ارتباط با این موضوع صحبت نکرده است، جای سوال دارد.

اما اگر یک فرد بخواهد توالت عمومی راه‌اندازی کند، چقدر سرمایه نیاز دارد؟ چنین موضوعی بستگی به این دارد که در چه متراژی باشد تا مشخص شود مبلغی که باید هزینه شود چقدر است. براساس گفته‌های مهندسان معمار، برای کوچک‌ترین سرویس بهداشتی که فضایی ۲۰متری با ۲چشمه زنانه و ۲چشمه مردانه است، با همه تجهیزات در حداقل‌ترین نرخ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود. البته تمام این موارد بستگی به آن دارد که از چه متریال و امکاناتی در سرویس بهداشتی استفاده می‌شود که به نسبت آن هزینه بالاتر می‌رود.

کدخبر: 313358 امیرمحمد درویش

ارسال نظر

 

آخرین اخبار