|
کدخبر: 177551 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

بورس در دوراهی تهدید و فرصت

نیما آگاهی اظهار کرد: از بازار رمز ارزها می توان به عنوان یک فرصت و یا یک تهدید برای بورس نام برد اما مهم این است که ما چگونه از آن استفاده کنیم.

بورس بورس در دوراهی تهدید و فرصت

رابطه رشد بورس با تورم نیازمند بررسی در مدل‌های اقتصادی و اقتصاد سنجی است تا بتوان به صورت علمی در این خصوص اظهار نظر کرد. در پی خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن افزایش نرخ ارز از یک سو و افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی در کشور از سوی دیگر انتظارات تورمی را نزد همگان افزایش داد در آن مقطع حساس زمانی بازار سرمایه توانست با جذب بخش قابل توجهی از حجم نقدینگی موجود در سطح کشور از رشد تساعدی کالاها جلوگیری کند، اما عارضه‌ای که در این خصوص شکل گرفت رشد تقاضای خرید سهام شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و سودآوری بود این امر موجب شد برخی از شرکت‌ها بیش از ارزش ذاتی در بورس معامله شده و پول حاصل از این رشد با خروج از بازار سرمایه موجب افزایش تورم شود اکنون ضرورت دارد که نقدینگی و منابع تورم‌زا در سطح کشور به گونه ای به سمت بورس هدایت شود که موجب افزایش شاخص‌های تولید و اقتصاد ملی شد و بجای رشد و رونق ظاهری تحت تأثیر افزایش تولید و سودآوری، شاهد رونق و رشد بازار سهام باشیم در همین رابطه ما در گسترش نیوز با یک کارشناس بورس به گفتگو پرداختیم و جویای نظر وی درباره رشد بورس با تورم، شعارهای بورسی نامزدهای انتخابات سیزدهم و تاثیر رمز ارزها بر بازار سرمایه شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

دو هدفی که هیچگاه تحقق نیافت

 نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه درباره کنترل تورم با هدایت نقدینگی به بورس در جهت افزایش تولید و اقتصاد ملی گفت: از نظر تئوری این بحث امکان پذیر است اما در بحث عملیاتی تجربه خوبی در این موضوع نداریم این مبحث دو سال پیش مطرح شد و قرار بود نقدینگی که وارد بورس می شود هم در راستای کنترل تورم و هم افزایش تولید در شرکت های بورسی باشد اما این دو هدف هیچگاه عملیاتی نشد؛ بیشتر از اینکه بخواهیم به این اهداف برسیم باید ببینیم با چه برنامه و پلنی این اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره وعده های انتخاباتی کاندیدهای ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه اقتصاد ما بیشتر به روابط منطقی بین صحبت ها کار داریم و خیلی از صحبت هایی که نامزدهای دوجناح دارند بدون پایه و بدون اساس است. ضمن اینکه اکثر شعارهای آنها به گونه ای است که بدون منطق بیان می شود زیرا هیچگونه منابعی برای عمل به این وعده های شعاری وجود ندارد و منابعی که بیان می کنند اصلا وجود ندارد و اگر بخواهند به این وعده های شعارگونه جامه عمل بپوشانند، کشور با کسری بودجه روبور می شود و یا سبب چاپ پول و تزریق نقدینگی همراه خواهد بود که تبعات منفی و مخربی را در پی دارد.

آگاهی

تاثیر رمزارزها بر بورس

آگاهی در پایان درباره تاثیر رمز ارزها بر بازار بورس اظهار کرد: رمز ارزها بازاری است که فضای موازی را با بازار بورس ایجاد کرده است که نه به ضرر بازار سرمایه است و نه به نفع آن،‌ این امر به مدیریت بازار بورس برمی گردد که چقدر توانایی استفاده از این ظرفیت را دارد اگر به این سمت برویم که بتوانیم صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را داخل بازارسرمایه ایجاد کنیم سبب ایجاد جذابیت های بیشتر و همچنین جذب سرمایه در بورس می شود. اما اگر مدیریت خوبی در بازار سرمایه نداشته باشیم و در بازار رمز ارزها جهش های پیاپی داشته باشیم می توانند عامل ترک بازار بورس و رفتن به سمت رمزارزها شود.

مخلص کلام این است که از بازار رمز ارزها می توان به عنوان یک فرصت و یا یک تهدید برای بورس نام برد اما مهم این است که ما چگونه از آن استفاده کنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    بورس الان شبیه ظرف لب پری شده که بخواهی با اب دهن بچسبونیش یا باید چسب مخصوص خود ش استفاده بشه یا ظرف رو دور انداخت وظرف دیگری تهیه کرد البته بعضی ها که دلشون ن میخواد دل از اون ظرف بکنند ازش بعنوان گل دون استفاده میکنند که فقط کاربردش برای ت زیین خونه ست اگر دست کسی رو نبره

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها