|
کدخبر: 127443

بورس از سی سی یو خارج شد!

روز سه‌شنبه پس از ۳۸ روز ارزش صف‌های خرید بیشتر از صف‌های فروش شد و این مازاد تقاضا در روز چهارشنبه هم تکرار شد. به نظر می‌رسد سهام‌دارانی که در دو ماه اخیر از بازار خارج شدند در حال بازگشت به بورس هستند.

بورس بورس از سی سی یو خارج شد!

شاهین کارخانه: بازار سرمایه نخستین روز کاری هفته را با افزایش تقاضا آغاز کرد و شاخص کل با رشد نزدیک به ۴۳ هزار واحد تا ارتفاع یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد پیشروی داشت اما ارزش معاملات ۱۹ درصد کاهش یافت.

در دومین روز از مثبت به منفی حرکت کرد، شاخص کل با کاهش ۲۳ هزار واحدی همراه بود و به نقطه یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد رسید. شاخص بورس در ۱۴ مهر با افت ۳۲ هزار واحدی همراه بود و به عدد یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد رسید.

بازار روز دوشنبه شرایط ضعیف و منفی داشت به طوری که شاخص کل به پایین‌ترین نقطه خود در ۷۲ روز کاری گذشته رسیده است. ارزش صف‌های فروش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود.

در دو روز پایانی کاری هفته بازار روندی صعودی داشت، به طوری که در مجموع این دو روز شاهد رشد ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم.

رشد تقاضا در بورس

پس از سقوط شاخص کل در روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد، در دو روز آخر معاملاتی هفته به ترتیب ۱.۶۵ و ۱.۷۲ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد بالا آمد.

اتفاق مهم دو روز آخر معاملاتی هفته پیشی گرفتن صف‌های خرید از صف‌های فروش پس از ۳۸ روز بود. از ۱۴ مهر صف‌های خرید رو به رشد بوده است و در سه روز آخر کاری این صف‌ها رشد قابل توجهی را شاهد بود. در روز دوشنبه حجم صف‌های خرید نسبت به روز قبل ۷۱ درصد رشد کرد در روز سه شنبه این رشد با رکورد ۴۳ درصدی همراه بود و در نهایت در روز آخر هم صف‌های خرید با انبساط ۲۳ درصدی همراه بود.

تحلیل هفتگی بورس

در مقابل انبساط صف‌های خرید، صف فروش‌ها در مقایسه با روزهای کاری قبل با انقباض شدیدی روبه‌رو بود. در روز دوشنبه میزان صف فروش کاهش دو درصدی را تجربه کرد اما هر چه زمان جلوتر رفت صف‌های فروش بیشتر عقب نشست. در روز سه شنبه از ارزش صف‌های فروش ۵۵ درصد کاسته شد تا علامت مهم برای فعالان بازار سرمایه باشد. در آخرین روز کاری نیز ۵ درصد دیگر از میزان صف‌های فروش در بازار کم شد تا بازاری که با صف فروش۳ هزار ۳۰۰ میلیارد تومانی شروع کرده بود با صف فروش ۱۵۸۸ میلیارد تومانی به کار خود خاتمه دهد.

در نهایت آخرین علامت امیدوار‌کننده بورس ورود پول حقیقی به بازار بود.در دو روز آخر معاملاتی هفته خالص پول حقیقی ورودی به بازار مثبت شد تا برخی این را به منزله آشتی دوباره سرمایه‌گذاران با تالار توصیف کنند..

پیش از این در تمام روزهایی که شاخص رشد می‌کرد ارزش صف‌های فروش بیشتر از صف‌های خرید بود و بازار با خروج پول حقیقی از بازار همراه بود. اما در دو روز آخر بیشتر شدن صف‌های خرید با ورود پول حقیقی همراه شد، به همین جهت امیدواری‌ها برای تغییر روند بازار بیشتر شده است.

هفته کاری گذشته برای سهامداران نماد بازگشت بورس از بخش‌های مراقبت‌های ویژه بود، از دیدگاه آنان بورس هم اکنون در بخش عمومی است تا پس از اتمام دوره نقاهت شرایط عادی را پیدا کند. برخی روز شنبه را پایان دوره نقاهت می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند با توجه به مجموعه ریسک‌های حاکم بر اقتصاد باید تا نیمه آبان صبر کرد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر