|
کدخبر: 127325

سهام عدالت را بفروشیم و سکه بخریم؟

در شرایطی که این روزها شاهد افت ارزش پول ملی هستیم، بهای سکه همسو با دلار، گران تر می‌شود. تا جاییکه حالا شانه به شانه برگه‌های سهام عدالت، خودنمایی می‌کند.

هرچند در این میان، ارزش سهام عدالت که در همین چند هفته پیش روز به روز با افزایش همراه بود، در مدت نزولی شدن بورس، دست از صعود کشید و به مرور از قله‌های فتح شده، عقب نشینی کرد، اما سکه و به طور مشخص سکه تمام بهار آزادی که به سکه امامی مشهور است، با روند صعودی دلار، از گرانی عقب نشینی نکرد و روز به روز بر قیمت خود افزود و با افت ارزش سهام عدالت، هر دو حالا در کانال چهارده میلیون تومان، همدیگر را ملاقات کرده‌اند.

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۵ درصد معادل ۲۱۸ هزار و ۵۹۵ تومان افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۷۳۵ تومان رسید.

سهام۱

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) امروز به رقم ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

در این میان، اگر فرض را بر این بگذاریم که یک شخصی که دارنده برگه سهام عدالت (سبد ۵۳۲ هزار تومانی)، هم زمان یک قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز داشته باشد. سوالی که اینجا برایش مطرح است؛ تصمیم برای فروش یا نگهداری این دو منبع سرمایه‌گذاری است!

از یک سو برگه سهام عدالتی را در دست دارد که هر روز با فراز و فرود بورس، با تکانه‌های صعود و نزول مواجه است و از سوی دیگر، سکه‌ای را در اختیار دارد که با دو سیگنال داخلی و خارجی، دست و پنجه نرم می‌کند.

بهای سکه همواره در بازار به دو عامل نرخ ارز و نرخ جهانی طلا وابسته است. با رشد این دو عامل و به طور مشخص تر، با افزایش قیمت دلار در بازار ایران، به یکباره گران تر می‌شود و حباب آن نیز بزرگتر از قبل.

در این میان برخی معتقدند، چشم‌انداز نرخ جهانی طلا به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا و نگاه سرمایه‌گذاران به طلا، با افزایش همراه است و دلار نیز در بازار داخلی به دلایلی همچون کاهش درآمدهای نفتی، در کانال فعلی یعنی محدوده ۳۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود. در نتیجه آینده قیمت سکه، با افزایش همراه است.

در مقابل، عده‌ای معتقد هستند که با تقویت عرضه ارز در روزهای آتی، شاهد تعدیل نرخ دلار در بازار خواهیم بود و به طور مستقیم منجر به کاهش بهای سکه خواهد شد.

اما در خصوص ارزش آتی سهام عدالت، توجه سهام داران به روند بازار سرمایه معطوف است و بورس نیز این روزها، نتوانسته است به روند با ثباتی دست یابد، هرچند پیش‌بینی‌ها از روزهای خوب بورس در پاییز حکایت دارد.

در نتیجه به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند نوسانی نرخ دلار و رشد قیمت جهانی طلا، نرخ فروش سکه با افزایش همراه شود، اما اگر نرخ ارز با افزایش عرضه در بازار تعدیل و کاهش یابد، دیگر گزینه نگهداری سکه، منطقی نیست و بهتر است بین دو گزینه سهام عدالت و سکه، برگه سهام عدالت نگهداری شود زیرا شامل شرکت‌های ارزنده بورسی است و در آینده با روند خوب بورس، با ارزش تر خواهد شد.

منبع: نبض بورس
  • من ارسالی در

    آخه چرا چرا میگید مگه تمام پول سهام عدال ت دستتون میاد برید سکه بخرید واقعا چرت م یگن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها