|
کدخبر: 175091

واکنش قیمت دلار به لیست نامزدها

در چهارمین روز هفته، دلار به انتشار لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش آرام و کاهشی نشان داد. روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۵۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

اقتصاد واکنش قیمت دلار به لیست نامزدها

این افت جزئی در شرایطی رخ داد که عده‌ای از فعالان انتظار داشتند، اسکناس آمریکایی به اخبار انتخابات، واکنش صعودی نشان دهد، با این حال، واکنش بازار به انتشار لیست نامزدها بسیار آرام بود و خریدار جدیدی نیز وارد بازار نشد که قیمت را تحت تاثیر قرار دهد.

واکنش دلار به لیست نامزدها

در بازار سکه نیز روند قیمت آرام بود و فلز گرانبها بالای خط ۱۰ میلیون تومانی نوسانات محدودی را تجربه کرد. سکه دیروز ۳۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رخ داد که بهای طلا در بازارهای جهانی نیز نوسان خاصی نداشت و در همان محدوده هزار و ۸۸۰ دلاری قرار داشت. سکه از لحاظ ذاتی ظرفیت رشد بیشتری دارد ولی سطح تقاضا در بازار به‌گونه‌ای نبوده است که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر صعودی قرار دهد. ارزش ذاتی سکه دیروز بالای ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود ولی در بازار با ارقام کمتری مورد معامله قرار می‌گرفت.

نگاه معامله‌گران به تایید صلاحیت رئیس‌کل

عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، تایید صلاحیت رئیس‌کل بانک مرکزی موجب شد که خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند. از نگاه این دسته، بانک مرکزی ممکن است تا زمان انتخابات میزان عرضه ارز را افزایش دهد و با این حربه، مانع قرار گرفتن دلار در مسیر صعودی شود. البته رئیس‌کل چندین بار عنوان کرده است که افت قیمت دلار در سال‌جاری سیاسی نبوده و مساله رفتار سیاسی بانک مرکزی را رد کرده است. با این حال، در میان برخی معامله‌گران همچنان چنین تصوری وجود دارد که تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بهتر است اقدام به خرید دلار نکنند.

تاثیر مذاکرات بر روند دلار

عده دیگری از فعالان باور دارند، احتیاط بازار در روز سه‌شنبه به دلیل اعلام لیست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نبوده است. این گروه تصور می‌کنند، بازار بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و از آنجا که برخی تصور می‌کنند ممکن است مذاکرات به نتیجه برسد، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند. در صورت لغو تحریم‌ها، آنها می‌توانند با قیمت‌های پایین‌تری اقدام به خرید دلار کنند.

آرامش بازار در روز رد صلاحیت‌ها

با اعلام لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، مشخص شد که بسیاری از مقامات‌های پیشین تایید صلاحیت‌نشده‌اند. برخی از فعالان باور داشتند که بازار در واکنش به رد صلاحیت افرادی چون لاریجانی و جهانگیری رفتار افزایشی نشان دهد. با این حال، دیروز هیچ نشانه افزایشی در بازار مشاهده نشد و دلار زیر محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومانی نوسانات آرامی را تجربه کرد. در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند، شماری از معامله‌گران نسبت به بالا رفتن شانس رئیسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری خوشبین هستند. آنها اعتقاد دارند، با انتخاب رئیسی همکاری بیشتری در سطح نظام حکمرانی برای حل مشکلات کشور به وجود خواهد آمد. با این حال، به نظر می‌رسد بازار صبر می‌کند تا با مواضع نامزدهای ریاست‌جمهوری آشنا شود. عده‌ای باور دارند، مخالفت نامزدها در مورد کاهش تنش با غرب می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی دیگری به بازار شود، این در حالی است که شماری از فعالان اعتقاد دارند،‌ هر فردی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، چنان عرضه ارز را افزایش خواهد داد که فرصتی برای سفته‌بازان ایجاد نخواهد شد. گروهی اعتقاد دارند همان‌طور که در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت حسن روحانی در سال ۹۲، میزان تورم کاهش یافت،‌ در شرایط کنونی نیز بازار بیشتر به سوی آرامش حرکت خواهد کرد. از نگاه این گروه، بازار در سال‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرد و شاید در شرایط فعلی تمایل بیشتری برای استراحت داشته باشد.

در این میان شاید یکی از نگرانی‌های معامله‌گران بازار، ‌آمارهای جدید بانک مرکزی باشد. براساس آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدیگی در سال ۹۹ به ۶/ ۴۰ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.

منبع: دنیای اقتصاد
  • هالو ارسالی در

    شورای نگهبان میخواد ته مانده ایران را بر احتی در اختیار داشته باشد پس کاری باید ک رد که برن.

ارسال نظر