|
کدخبر: 148349

یارانه ارزی چقدر جدی است؟

یک عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: این که گفته می‌شود مابه‌التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی تا ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به صورت یارانه به مردم داده می‌شود نیازمند بررسی در صحن مجلس و رأی همه نمایندگان است.

اقتصاد یارانه ارزی چقدر جدی است؟

مجتبی یوسفی درباره این که کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه‌التفاوت ناشی از محاسبه ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی تا ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده را به صورت یارانه میان مردم توزیع کند، گفت: این موضوع به تبصره ۱۴ باز می‌گردد و به دلیل آنکه در حال حاضر این تبصره در کمیسیون تلفیق رسماً بررسی نشده است مطرح شدن چنین مسئله‌ای غیررسمی است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق مقدمه بررسی بودجه در داخل صحن است. طبق قانون دولت بودجه را تقدیم مجلس می‌کند و تصویب‌اش به جهت تامین منافع مردم با نمایندگان مجلس است.

وی با بیان این که در مجلس «نماینده‌تر» نداریم و نظر همه نمایندگان محترم بوده و باید در مورد بودجه در نظر گرفته شود، اظهار داشت: خط قرمز ما در مجلس جلوگیری از گرانی است. متاسفانه امروز مشاهده می کنیم لحظه به لحظه اقلام اساسی مردم با نظارت نامناسب و عدم حمایت از تولید کننده در حال افزایش است.

نماینده مردم اهواز و باوی با اشاره به این که در تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ایرادات و اشکالاتی وجود دارد گفت: معتقدم حذف ارز  ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا ارز ترجیحی باید با کار کارشناسی صورت گیرد. این ارز ناکارآمده بوده اما حذف به یکباره آن هم محل اشکال است.

وی ادامه داد : طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی اختصاص داده شد. در سال‌های ۹۸ تا ۹۹ هم حدود ۴۵ هزار میلیارد تخصیص دادند و برای امسال هم حدود ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهادهای دامی، کنجاله، سویا و داروها داده شده که سفره مردم کوچک و اقلام گران نشود.

یوسفی تاکید کرد:عملا ارز ترجیحی به دست تولید کننده نمی‌رسد و در بازار سیاه به دلیل سو مدیریت و رانتی که به وجود آمده در  دست دلالان و افراد خاص است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس ایجاد بازار سیاه و دلالی را از اشکالات ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دانست و گفت: حذف یکباره این ارز می تواند تبعاتی در پی داشته باشد از این رو باید حواسمان باشد که در مسابقه بین افزایش حقوق و تورم؛ تورم همیشه پیروز است.

وی ادامه داد:در حال حاضر بحثی که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح است و هنوز هم به قطعیت نرسیده و نمایندگان باید در مورد آن در صحن تصمیم بگیرند این است که مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را که حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان می شود را به مردم بازگردانیم.

نماینده مردم اهواز و باوی اضافه کرد: نظر شخصی من این است که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ باید با یک شیب ملایم صورت گیرد چرا که ما یارانه را باید به صورت هدفمند به اقشاری دهیم که در حال حاضر آسیب پذیر و محروم‌اند و متاسفانه سفره شان کوچک شده است. از همین رو باید یک ظرافتی داشت یعنی یک شبه نباید تصمیم گرفت و باید تمامی جوانب از نظر کارشناسی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بدنه کارشناسی در دولت، اساتید دانشگاهی و با یک عقل جمعی سنجیده شود تا افزایش تورمی صورت نگیرد.

یوسفی بر لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی‌ تاکید کرد و گفت: اگر یک برنامه منسجم به صورت مرحلهای انجام نشود ممکن است باعث افزایش تورم شود. متاسفانه دولت نشان داده در اجرای سیاستهای اقتصادی بسیار ضعیف است و امروز هم گرانی‌ها در سطح جامعه نگران کننده است بنابراین باید در حوزه اجرا با برنامه کارشناسی حرکت کنیم.

این عضو کمیسیون تلفیق در پایان تاکید کرد: خط قرمز ما گرانی است و اگر مشاهده کنیم تصمیمی ممکن است بر معیشت مردم تاثیر بگذارد، قطعا مخالفت خواهیم کرد.

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    چی جدی هست که این باشه
    جدی بودن فق ط توشیشه کردن خون مردمه

ارسال نظر