|
کدخبر: 141537 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ناجی جوجه خروس‌ ها یک میلیون دلار جایزه گرفت

روش جدیدی ابداع شده است که جنسیت جوجه ها را در دوره جنینی تغییر می دهد. شرکت بانی این دستاورد، موفق به دریافت جایزه یک میلیون دلاری شد.

اقتصاد ناجی جوجه خروس‌ ها یک میلیون دلار جایزه گرفت

چند ماه قبل انتشار ویدئوی جوجه کشی، صنعت پرورش طیور را آماج حملات کرد اما واقعیت آن است که جوجه‌کشی و در واقع خروس‌کشی به ایران محدود نمی‌شود و جوجه خروس‌ها در همه مرغداری‌های جهان، معدوم می‌شوند. خروس‌ّها یا به اتاق گاز فرستاده می‌شوند، یا در چرخ ‌گوشت‌های عظیم‌الجثه قرار می‌گیرند یا زنده به گور می‌شوند. فقط در آلمان سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون جوجه معدوم می‌شوند. پرورش خروس توجیه اقتصادی ندارد: تخم گذار نیستند و کیفیت گوشتشان رضایت‌بخش نیست. این موضوع مدت‌هاست که ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. هدف یافتن راهی است که ضریب تبدیل تخم به جوجه خروس را به حداقل برساند. به نظر می‌رسد که اکنون این هدف بزرگ تا حد زیادی محقق شده است و یکی از مشکلات بزرگ مرغداری‌ها در آستانه حل شدن است. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

استفاده از هوش مصنوعی و امواج صوتی

شرکت Soos جایزه اولِ مسابقه بزرگ گرو ان وای را به خود اختصاص داد. هیئت داوران جایزه نخست مسابقه را به شرکت تازه تاسیس soos و نوآوری مهم آن اختصاص داد. این شرکت روشی را ابداع و توسعه داده است که از طریق آن می‌توان جنسیت جوجه‌ها را در دوره جنینی تغییر داد. به نظر می‌رسد که این نوآوری به جوجه کشی پایان می‌دهد. Soos با تکیه بر هوش مصنوعی، نرم‌افزاری طراحی کرده است که سلول‌های برگزیده برای جوجه‌کشی را کنترل می‌کند و از این طریق بر جنسیت جوجه‌ها تاثیر می‌گذارد و ضریب تبدیل تخم‌ها به مرغ را به مقدار بسیار زیادی افزایش می‌برد. فناوری جدید نه تنها به نگرانی‌ها فعالان حقوق حیوانات پایان می‌دهد بلکه از ضرردهی قابل‌توجه صنایع پرورش طیور می‌کاهد زیرا در روش سنتی جوجه‌ریزی، ۵۰ درصد جوجه‌ها یعنی جوجه‌های نر عملا بی‌‌فایده هستند و بسیاری از مراکز پرورش مرغ تخم‌گذار آنها را معدوم می‌کنند.

نرخ تغییر فعلا ۶۰ درصد است

در روش جدید از امواج صوتی پیشرفته و ارتعاشات استفاده می‌شود تا جنین نر به ماده تبدیل شود. مزیت بزرگ این تکنیک آن است که به واسطه آنکه مبنای شیمایی ندارد یک روش غیرتهاجمی و ایمن به حساب می‌آید. تاکنون ضریب تبدیل تخم به جوجه نر ۶۰ درصد بوده است اما شرکت می‌خواهد این عدد را در سال های بعد به ۸۰ درصد برساند.

ارزیابی ایده‌ها براساس ۵ معیار

 گرو ان وای، مسابقه‌ای جهانی است که در حوزه مواد غذایی و کشاورزی برگزار می‌شود. این رویداد توسط دو دانشگاه امپایر و کورنل آمریکا بنیان‌گذاری شده است. در دور جدید این رقابت ۲۶۴ شرکت فعال در حوزه دام و طیور خواستار حضور در مسابقه شده‌اند که ۲۰ مورد از آنها به عنوان فینالیست به بخش پایانی رقابت وارد شدند.

در این مسابقه شرکت‌کنندگان و نوآوری‌ها آنها بر اساس ۵ معیار ارزیابی می‌شود: قابلیت تجاری سازی و عرضه انبوه در بازار، مقدار فایده برای مشتریان، مقدار نوآوری که در حوزه مواد غذایی و کشاورزی ایجاد می‌شود، اشتغال‌زایی و کار گروهی.

جان اسمیت، مدیر شرکت گرو ان وای در این باره گفت: «رقابت در این دوره از مسابقه داغ بود و حدود ۵۰ شرکت و کارآفرین بزرگ از گوشه و کنار جهان در ان حضور داشتند. معیار اصلی ما قابلیت تجاری‌سازی است و ایده شرکت برنده به خوبی با این معیار سازگار است و می‌تواند آینده صنعت پرورش طیور را دگرگون کند».

رئیس شرکت Soos بعد از دریافت جایزه گفت: « کسب این موفقیت بزرگ برای شرکت نوپایی مثل ما هیجان‌انگیز است. می‌‌خواهیم با این پول مراکز تحقیقاتی خود را توسعه دهیم و پژوهش‌های بیشتری درباره صنعت پرورش طیور انجام دهیم».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها