|
کدخبر: 133890 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

راهی ساده و ارزان برای پرورش شترمرغ

اگر از خیر احداث مجموعه پرورش شترمرغ بگذرید چند مرحله جلو می‌افتید. اگر دنبال سرمایه‌گذاری کلان نیستید و صرفا می‌خواهید این کسب و کار را آزمایش کنید دنبال پرورش‌دهندگانی باشید که می‌خواهند به فعالیت خود پایان دهند.

اقتصاد راهی ساده و ارزان برای پرورش شترمرغ

علاقه‌مندان به پروش شترمرغ بعدها از مدت تردید و تحقیق و حضور در کلاس‌های مختلف، تصمیم نهایی را می‌گیرند و کار را کلید بزنند. در این مرحله از کار اگر به چند نکته ساده توجه داشته باشید می‌توانید به میزان زیادی در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بیشتر کسانی که تصمیم خود را گرفته‌اند مجوزهای لازم را دریافت و ساختمان، زیرساخت و محوطه مجموعه را می‌سازند. احتمالاً شما هم چنین ذهنیتی دارید اما راه‌حل ساده‌تری هم وجود دارد. تعدادی از پرورش‌دهندگان شترمرغ قبلاً همه‌چیز را آماده کرده‌اند پس نیازی نیست دوندگی اداری و هزینه‌ بالای احداث مجموعه را به جان بخرید. اهل هر شهری که باشید می‌‌توانید آنها را پیدا کنید. طبق آمار سال گذشته در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد پرورش‌ شترمرغ در کشور فعالیت می‌کنند.  آنها به هر دلیلی، مدتی فعالیت داشته‌اند و اکنون ندارند یا به زودی به کارشان پایان می‌دهند. به سراغ آنها بروید و مجموعه را اجاره یا خریداری کنید. اگر حرفه‌ای نیستید و صرفاً می‌خواهید این کسب‌وکار را آزمایش کنید گزینه اول برای شما ایده‌آل خواهد بود. خرید مجموعه پرورشی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قیمت مجموعه‌های ساخته‌شده بسیار کمتر از هزینه‌ای است که شخصاً صرف احداث خواهید کرد. توجه داشته باشید که مجموعه‌های پرورش طیور به ندرت خرید و فروش می‌شوند بنابراین قیمت آنها در مقایسه با سایر واحدهای تولید، بسیار کمتر است. اگر از خیر احداث مجموعه بگذرید چند مرحله جلو می‌افتید. به این ترتیب دیگر درگیر کاغذبازی اداری و اخذ مجوزهای مرتبط از سازمان‌ها و ادارات مختلف نخواهید شد.

کاخ نسازید

با این همه ممکن است بخواهید مجموعه خود را احداث کنید. در این صورت اگر حرفه‌ای یا سرمایه‌‌گذار کلان نیستید به جای مجموعه پرورشی، کاخ نسازید. با حداقل هزینه می‌توان یک دامداری را به محوطه پرورش شترمرغ تبدیل کرد. می‌توان از بسیاری هزینه‌های غیرضروری، صرف‌نظر کرد.

از طرف دیگر در حال حاضر توصیه می‌شود که پرورش شترمرغ از گله‌های زیر ۵۰ تایی شروع کنید (عمدتاً به خاطر نوسان شدید قیمت در بازار و تغییر سریع قوانین صادراتی). برخلاف چند سال قبل، مصرف گوشت و تخم شترمرغ نهادینه شده و گوشت شترمرغ به وفور به کشورهای همسایه صادر می‌شود اما به هر حال احتمال عدم موفقیت هم وجود دارد. فروختن گله کم‌جمعیت چندان سخت نیست. با قیمت کنونی، حتی راه‌اندازی کار به صورت آزمایشی هزینه بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد. کافی است بدانید که قیمت تخم نطفه‌دار شترمرغ حدود ۲۰۰ هزار  تومان است. برای خرید جوجه‌‌ باید حدود ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

نکته مهم دیگر به اندازه محوطه مربوط می‌شود. از همان ابتدا سعی کنید محوطه پرورش حتی‌المقدور، بزرگ باشد. تولیدمثل و مقدار رشد شترمرغ بسیار بالاست. تعداد گله سی‌تایی ممکن است در سال دوم به بالای ۱۰۰ عدد برسد. جوجه شترمرغ‌ها روزانه حدود یک سانتی‌متر رشد می‌کنند. شترمرغ حیوانی پرانرژی است و جنب‌وجوش و دویدن زیاد به شدت روی حجم رشد و کیفیت گوشت آن تاثیر می‌گذارد بنابراین به فضای بزرگی نیاز است. البته وسعت زیاده از حد فضا هم دردسرساز است چون کنترل گله را مشکل می‌کند. جانمایی محوطه پرورش اهمیت کلیدی دارد. ممکن است دوره آزمایشی را سپری کنید و به این نتیجه برسید که باید ابعاد کار را گسترش داد، حجم جوجه‌ریزی را بیشتر کرد و سرمایه بیشتری را به کار وارد کرد اما همه این‌ها در گرو آن است که زمین کافی برای ارتقا کار را در اختیار داشته باشید.

ارسال نظر