|
کدخبر: 173655 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

فرمولی جدید برای پیشرفت فوق العاده صنعت نمایشگاهی

معین گفت: اگر قصد داریم که فعالیت های نمایشگاهی در دوران پسا کرونا تاثیرگذار تر از گذشته باشد باید اقدامات فرهنگی و آموزشی سنگینی را انجام دهیم.

نمایشگاه فرمولی جدید برای پیشرفت فوق العاده صنعت نمایشگاهی

بخش عمده ای از تجارت جهانی کالا مدیون بیش از ۱۴۰ هزار نمایشگاه بین المللی و تخصصی است که در سراسر دنیا برگزار می شود، در حدی که کشورهای اروپایی سالانه ۱۰ تا ۲۰درصد درآمد ناخالص ملی خود را از محل برگزاری نمایشگاه‌ ها و رویدادهای تجاری تامین می کنند. این موضوع باعث می شود از یک طرف به دلیل پتانسیل‌ های زیادی که در کشور ما وجود دارد و از طرف دیگر نیاز به استفاده از این صنعت برای ارتقای تولید و صادرات و البته افزایش اشتغال در کشور، در سیاست ‌ها و استانداردهای نمایشگاهی بازنگری جدی انجام دهیم و به سمتی برویم که بتوانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

با توجه به این موضوع خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز گفتگویی با علی معین فعال و برگزار کننده نمایشگاهی که برگزاری رویداد بین المللی صنعت، غلات، آرد و نان را در شهریور ماه در پیش دارد، ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

علی معین در ابتدای این گفتگو با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان اظهار داشت: این رویداد از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد کرونا در فضای تحت پوشش ۱۶۰۰۰ متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

علی-معین

اهداف برگزاری IBEX ۲۰۲۱

وی در تشریح اهداف برگزاری این رویداد،‌ گفت: IBEX ۲۰۲۱ با اهدافی چون، فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تولید و مصرف غلات، آرد و نان، افزایش سطح فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در صنعت غلات، آرد و نان ، حرکت سازمان یافته در بخش خصوصی در زنجیره تولید و تامین مواد اولیه تولید نان، بستر سازی لازم جهت ارائه حداکثری ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های داخلی در عرصه ماشین آلات صنایع مرتبط با صنعت غلات، آرد و نان، ایجاد بستر تعامل و همکاری های بیشتر در صنعت آرد و نان کشور و ایجاد بستر صادرات در راستای حمایت از تولیدات داخلی برگزار خواهد شد.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان در گروه های کالایی تولیدکنندگان نان صنعتی، سازندگان ماشین آلات نان، تولیدکنندگان صبحانه غلات، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات کافه قنادی، تولیدکنندگان آرد، سازندگان ماشین آلات آردسازی، تولیدکنندگان خمیر مایه و بهبوددهنده، سازندگان سیلو، تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط، تولیدکنندگان آنزیم های مصرفی در صنایع غذایی، تولیدکنندگان دکوراسیون مرتبط، تولیدکنندگان امولسیفایرهای خوراکی، صنایع بسته بندی، تولیدکنندگان قهوه و غلات افزودنی، تولیدکنندگان لباس کار مرتبط، مشاوران صنعت آرد و نان، تجهیزات مربوط به کاشت،داشت و برداشت غلات و تولیدکنندگان غلات فعالیت خواهد داشت.

عوامل ایجاد وضعیت بحرانی در صنعت نمایشگاهی

معین در بخش دوم صحبت های خود به تشریح وضعیت صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی پرداخت و گفت: متاسفانه این صنعت دستخوش تغییرات و اتفاقات عجیبی شده است. یکی از این اتفاقات شیوع ویروس کرونا است. تحریم ها، وضعیت نابسمان اقتصادی کشور، افزایش بی رویه قیمت دلار، خود تحریمی و مسائلی از این قبیل از جمله موارد و اتفاقات مهمی هستند که در شکل گیری وضعیت کنونی و بحرانی صنعت نمایشگاهی نقش مهمی داشته اند.

وی افزود: چشم امید فعالان صنعت نمایشگاهی برای رونق گرفتن دوباره این صنعت واکسیناسیون و کنترل شیوع ویروس کرونا است. اگر فعالان نمایشگاهی تصمیم دارند که نمایشگاه ها مانند سال های قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شوند، با خسران مواجه خواهیم شد. رخدادهای نمایشگاهی در دوران پسا کرونا و در حوزه های برگزاری، سیاست گذاری، غرفه سازی، مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان به طور عمومی با قبل از شیوع این ویروس متفاوت خواهد بود. اگر بنا داریم که فعالیت های نمایشگاهی در دوران پسا کرونا تاثیرگذار تر از گذشته باشد باید اقدامات فرهنگی و آموزشی سنگینی را انجام دهیم.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: متاسفانه یا خوشبختانه ماهیت برگزاری رویدادها از نگاه شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان، نگاه و تفکر بازاریابی، فروش و کسب درآمد است. این در حالی است که با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی که کشور ما داشته است بازاریابی و فروش پس از مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا کارکردی نخواهد داشت. بنابراین تفکرات باید بر مبنای ابزار برندینگ کار کنند. به عبارتی نمایشگاه باید دارای هویت شود و کهن‌الگو داشته باشد و در راستای این کهن‌الگو سناریو داشته باشد تا ماندگاری ایجاد کند. اگر این ماندگاری ایجاد شود فعالان صنعت نمایشگاهی با برگزاری رویدادها ابزارساز خوبی برای رسیدن به اهداف خود به دست خواهند آورد.

معین ادامه داد: نهادی که قادر به ایجاد این نقطه عطف است بدون شک شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران خواهد بود که به این منظور باید در تمام قوانین و دستورالعمل های خود بازبینی کند. در غیر این صورت مجددا برخی دستورالعمل ها را به مجریان ابلاغ خواهد کرد و همین موضوع موجب خواهد شد که دوباره شاهد برگزاری نمایشگاه های مشابه با یکدیگر خواهیم بود. در همین راستا ما از شرکت سهامی نمایشگاه ها خواهشمندیم که تفکر بازاریابی را از صنعت نمایشگاهی خارج کنیم و به ابزار مارکتینگ و برندینگ دست پیدا کنیم.

این فعال نمایشگاهی افزود: ابزار برندینگ نیز باید دارای هویت باشد. هویت نیز باید همراه با کهن‌الگو باشد. سپس با ماندگار شدن این ابزار ها خواهیم توانست به هر آنچه که هدف ما از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی است برسیم. تنها در این صورت در مدت زمان کوتاهی شاهد پیشرفت وحشتناک صنعت نمایشگاهی خواهیم بود.

نمایشگاه های مجازی؛ محکوم به شکست

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه های مجازی نیز اشاره کرد و گفت: من اولین شخص بودم که حدود ۱۲ سال قبل اقدام به برگزاری رویدادهای مجازی در کشور کردم. از نگاه من نمایشگاه مجازی به عنوان یک ابزار در کنار برگزاری رویدادهای فیزیکی می تواند فعالیت داشته باشد. هیچ گاه هیچ جایگزینی نمی تواند که جایگزین نمایشگاه های فیزیکی شود. چرا که تنها مکانی که ۵ حس انسان در آن واحد می تواند به عنوان ابزار تحقق اهداف از آن ها استفاده کرد نمایشگاه های فیزیکی هستند. نمایشگاه مجازی صرفا حواس بصری و شنوایی را درگیر می کند. با همین استدلال بدون شک برگزاری رویدادهای مجازی شکست خواهد خورد. در تفکر استراتژی هر شرکت ابزار برگزاری نمایشگاه های فیزیکی نسبت به دیگر ابزارها هزینه کمتری دارد.

این فعال نمایشگاهی در پایان به نمایشگاه مجازی اتاق بازرگانی ایران که اکنون در حال حاضر در حال برگزاری است اشاره کرد و گفت: این رویداد مجازی نیز با تمام وسعت، قدرت و ابزاری که داشت از موفقیت برخوردار نبود و نتیجه مطلوب را ارائه نکرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها