|
کدخبر: 158762

برخورد سلیقه ای مسئولان استانی در برگزاری رویدادها

معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان گفت: با تداوم برگزار نشدن نمایشگاه‌های استان، مشکلات جبران‌ناپذیری برای صنعتی نمایشگاهی استان اتفاق می‌افتد.

نمایشگاه برخورد سلیقه ای مسئولان استانی در برگزاری رویدادها

جلال مفیدی با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصادی کشور و به تبع آن در استان‌ها، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها انعکاس‌دهنده محلی برای انعکاس کالاهای تولید شده بوده و زمینه رشد و توسعه صادرات غیرنفتی نقش پررنگی داشته و بازاریابی، رشد صنعت و اقتصاد را به دنبال دارد.

وی نمایشگاه‌ها را محل شکل‌گیری ارتباطات تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی اعلام کرد و افزود: به رسمیت شناختن فعالیت‌های نمایشگاهی به‌ عنوان فعالیت‌های صنعتی، ارائه تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب به مراکز نمایشگاهی کشور برای نوسازی سالن‌ها و مجهز شدن به تجهیزات جدید، حمایت از غرفه‌سازان و بالاخره فرهنگ‌سازی برای معرفی اهمیت نمایشگاه‌ها در گسترش مناسبات تجاری با کشورها و تعامل با جهان خارج می‌تواند ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق توسعه صادرات، جایگاه ایران را در صنعت نمایشگاهی منطقه ارتقا بخشد.

این مسئول ادامه داد: رویدادهای نمایشگاهی در دوران تحریم می‌تواند گشایش‌های زیادی را به همراه داشته باشد و برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشی سبب می‌شود که پل ارتباطی مستقیمی بین بازرگانان و مصرف‌کننده، تولیدکننده و صادرکننده و... به وجود آید.

معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان با اشاره به تعطیلی این سایت نمایشگاهی از بهمن‌ماه سال گذشته، تصریح کرد: نمایشگاه کاسپین اولین سایت نمایشگاهی کاملاً خصوصی در کشور است و پس از شیوع بیماری کرونا در راستای حفظ سلامت اجتماعی از اواخر سال گذشته، با تمکین بر مصوبات ستاد ملی و استانی پیشگیری از کرونا، با پرداخت خسارت به طرفین قرارداد، نمایشگاه‌های پایان سال را لغو کرد و این در حالی بود که نمایشگاه‌ها تا آخر سال در دیگر استان‌ها برگزار شد.

مصوب نشدن تقویم سه‌ ماهه نمایشگاهی

مفیدی از مصوب نشدن تقویم سه‌ ماهه نمایشگاهی استان زنجان در سال‌جاری خبر داد و گفت: با وجود اینکه در دیگر استان‌ها نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی برگزار می‌شد ولی متاسفانه در زنجان تقویم نمایشگاهی استان مصوب نشد و در ادامه سال نیز سایر استان‌ها طبق تقویم‌شان، نمایشگاه‌ و رویدادهای نمایشگاهی را برگزار کردند ولی در استان زنجان هیچ نمایشگاهی برگزار نشد که به برخورد سلیقه‌ای مدیریت در استان‌ها بستگی دارد.

وی عنوان کرد: بر اساس بخشنامه ستاد ملی کرونا در تابستان، در استان‌های با شرایط زرد و نارنجی نمایشگاه و رویدادهای نمایشگاهی می‌تواند برگزار شود. چهار نمایشگاه عمومی و تخصصی و یک رویداد نمایشگاهی با عنوان دستاوردهای مقابله با کرونا برای تابستان امسال مورد موافقت کارگروه توسعه تجارت قرار گرفت ولی ستاد پیشگیری از کرونای استان با آن موافقت نکرد و برگزاری نمایشگاه دوباره کنسل شد و این در شرایطی بود که در کارگروه توسعه تجارت مقرر شده بود در صورت رضایت از نحوه برگزاری نمایشگاه اول، اجازه برگزاری دیگر نمایشگاه‌ها داده شود.

این مسئول با بیان اینکه در شهری مانند اهواز که شرایط مناسبی به دلیل شیوع کرونا ندارد، نمایشگاه عمومی برگزار شده و می‌شود ولی در استان زنجان حتی در شرایط آبی هم اجازه برگزاری نمایشگاه داده نشد، یادآور شد: فعالیت بازار، پاساژها، مراکز خرید و... در استان زنجان تداوم دارد و شاهد تجمع شهروندان در محیط‌های بسته هستیم؛ این در حالی است که سایت نمایشگاهی کاسپین ۱۶ هزار مترمربع فضا با ارتفاع ۱۶ متر سقف و تهویه دارد و محقق نشدن تقویم مصوب نمایشگاهی استان علاوه ‌بر خسارت‌های مالی، خسارت زیادی به اعتبار نمایشگاه‌های استان وارد می‌کند که برخی از آن‌ها غیرقابل جبران است.

معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان اظهار کرد: همه مشاغل از شیوع کرونا و تغییرات منفی وضعیت اقتصادی در کشور و حتی در جهان متاثر شدند ولی این تاثیر بر روی بخش نمایشگاهی بسیار بیشتر از آن است. در سال‌های اخیر نمایشگاه‌داری دیگر صرفه اقتصادی ندارد و حال شیوع بیماری کرونا این مشکل را بیش از پیش نمایان کرده و برخورد سلیقه‌ای مدیران با بخش‌نامه‌های ارسالی از مرکز در استان‌های مختلف بر این مهم دامن می‌زند.

مفیدی ادامه داد: امسال ۶۷ عنوان نمایشگاهی و ۲۴ رخداد نمایشگاهی مصوب تقویم نمایشگاهی استان لغو شد و برای سال آینده نیز تقویم مشابهی به کارگروه توسعه صادرات استان ارائه شده و منتظر تصویب آن هستیم. متاسفانه به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه‌ها، کارکنان این شرکت از ۳۰ به ۱۳ نفر کاهش یافته است و اگر این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند دوباره مجبور به تعدیل نیرو هستیم که علاوه‌ بر بیکاری خود افراد، آسیب‌های روانی و اجتماعی را متوجه آنان و خانواده‌شان می‌کند.

وی از تشکیل فراکسیون نمایشگاهی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا بخشی از مشکلات برگزاری نمایشگاه‌ها حل شود و دیگر مشکل صنعت نمایشگاهی استان، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های استان در فضایی غیراستاندارد است که امیدواریم با اتخاذ سیاستی واحد، برگزاری نمایشگاه‌های از کانالی واحد اتفاق بیفتد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر