|
کدخبر: 171407

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد برگزاری جشنواره ملی آهن و فولاد ایران

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد حوزه فولادی با محوریت ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی از سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

معدن صفر تا صد برگزاری جشنواره ملی آهن و فولاد ایران

ایران به عنوان کشوری که روی کمربند کانی‌زایی واقع شده است همواره معدن را یک پتانسیل اقتصادی می‌داند که می‌تواند وابستگی کشور را به منابع نفتی به حداقل برساند. در این بین معادن زغال سنگ به دلیل فراوانی و همچنین اهمیت زنجیره از معدن زغال سنگ تا تولید فولاد از اهمیت مضاعفی برخوردار است. گفتنی است استان‌های خراسان جنوبی، مازندران و کرمان سه استان زغال‌خیز کشور هستند که ماده اولیه صنعت فولاد را تامین می‌کنند. در سال‌های اخیر فولاد به یک ستون اصلی اقتصادی کشور بدل شده است و از این رو باید به میزان ایجاد ارزش افزوده ماده معدنی، افزایش ظرفیت و توسعه اکتشافات، رونق بازار صادرات، ایجاد زیرساخت‌ها و فناوری‌های جدید، بازسازی معادن و توجه به شرکت‌های دانش بنیان توجه مضاعفی شود تا این صنعت بالنده در مسیر روبه رشد خود همچنان پیشتاز سایر صنایع باشد.

حمایت‌های مالی و قانونی از جانب دولت دو رکن اساسی برای توسعه یک صنعت است اما به جرات می‌توان گفت که کافی نیست و هر صنعتی جهت توسعه به هم‌اندیشی و هم‌افزایی متخصصین و فعالان در آن حوزه نیاز دارد. در این میان برگزاری نشست‌ها، سمپوزیوم‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مسیر توسعه صنعتی همچون فولاد را هموارتر می‌کند و با به اشتراک گذاشتن دانش، موانع و چالش‌های احتمالی شناسایی شده و در ادامه، ارائه راهکار و راه حل در دستور کار قرار می‌گیرد.

جشنواره فولاد، بزرگ‌ترین رویداد فولادی

جشنواره فولاد یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های معدنی است که در قالب تخصصی در حوزه فولاد به صورت سالانه برگزار می‌شود. این جشنواره بزرگ‌ترین گردهمایی تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران به حساب می‌آید که اولین دوره آن در سال ۱۳۹۷ با محوریت نمایشگاه جامع ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی برگزار شد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ایمیدرو، معاونت علمی و نوآوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت ازجمله حامیان اصلی این دوره از جشنواره فولاد بودند. نخستین جشواره فولاد در روزهای ۱۷ تا ۲۰ دی ماه در برج میلاد تهران برگزار شد و تعداد زیادی از فولادکاران در این رویداد حضور داشتند.

در نخستین دوره جشنواره فولاد بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از مدیران، مسئولین و متخصصان زنجیره فولاد در گرد هم آمدند و طی مدت جشنواره بالغ بر ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید به عمل آوردند. در این دوره بیش از ۲۲۰ تفاهم‌نامه بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیارد تومان منعقد شد. در دوره اول جشنواره از ۴۱ شرکت برگزیده تامین‌کننده داخلی در زنجیره فولاد تقدیر و تشکر به عمل آمد. صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران و سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد ایران دو دستاورد مهم این دوره از جشنواره به حساب می‌آیند.

یکی از ویژگی‌های بارز این رویداد توجه به شرکت‌های تامین‌کننده دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های فعال در حوزه داخلی‌سازی بود. همچنین با تکمیل بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان و در برخی موارد حمایت‌های مالی صورت گرفته مسیر بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع فولادی هموارتر می‌شد. برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان و متولیان صنعت فولاد اهمیت جشنواره را در هم‌افزایی دانش و اطلاعات را دو چندان می‌کرد.

برگزاری نخستین جشنواره آهن و فولاد آغازکننده یک موج متلاطم از بومی‌سازی و داخلی‌سازی را به همراه داشت و در راستای تامین توان داخلی با استقبال بی‌نظیر صنعتگران و فولادی‌ها مواجه شد، بنابراین برگزارکنندگان جشنواره را بر آن داشت که دوره دوم این رویداد را نیز همچون اولین دوره با شکوه برپا کنند. دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در روزهای ۲۳ الی ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۸ در برج میلاد تهران برگزار شد. این دوره از جشنواره نیز با محوریت بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی و با مشارکت شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد همچون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد هرمزگان، چادرملو، گل‌گهر، فولاد کاوه جنوب کیش و دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی نام آشنا در حوزه فولاد و آهن برپا شد.

برگزاری سومین دوره جشنواره به صورت مجازی و حضوری

با وجود تمام اشتیاق‌ها و استقبال‌ها از برگزاری سومین دوره از جشنواره و نمایشگاه آهن و فولاد اما اپیدمی ویروس کرونا در برگزاری این رویداد مهم نیز خلل ایجاد کرد به طوری که تاریخ برگزاری جشنواره از دی ماه سال ۱۳۹۹ به خرداد ماه ۱۴۰۰ موکول شد. انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کردد که رویداد مورد نظر در روزهای ۴ الی ۶ خرداد ماه سال جاری به دو صورت مجازی و حضوری با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در محل هتل المپیک برگزار خواهد شد. سومین دوره از جشنواره فولاد نیز با حمایت و حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی، تشکل‌های معدنی و صنعتگران و تامین‌کنندگان فولادی در حمایت از موضوع بومی‌سازی برپا خواهد شد و همچون دو دوره پیشین با برگزاری پنل‌ها و میزگردهای تخصصی و همچنین نمایشگاهی از محصولات ساخت داخل، سازوکارهای حمایت از تامین پایدار و کیفی داخلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به دنبال آن تفاهم‌نامه‌هایی جهت همکاری و تعامل بیشتر بین تامین‌کننده‌ها و تولیدکنندگان منعقد خواهد شد.

گفتنی است در این دوره از جشنواره و نمایشگاه آهن و فولاد ایران، تامین‌کنندگان در هشت گروه‌بندی می‌توانند به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند. مکانیک، سیالات، برق، مواد، نسوز، انتقال مواد، تحقیق و پژوهش، تکنولوژی و مهندسی ازجمله بخش‌هایی هستند که شرکت‌کنندگان می‌توانند در این حوزه‌ها به تبادل اطلاعات و تکمیل بانک اطلاعاتی خود بپردازند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان متولی این رویداد بزرگ میزبان ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه خواهد بود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها