|
کدخبر: 169706

در گفت‌وگو گسترش نیوز با یک تولیدکننده ورق مسی مطرح شد:

چالش های تولیدکنندگان مس در ۱۴۰۰ / طلب مالیات سنگین بدون حمایت!

تولیدکننده یک مهره محرک اقتصادی هر کشوری به حساب می‌آید که در تمام دنیا با حمایت دولت می‌تواند ایده‌ای نوین را به کار گیرد و با سرمایه کافی طرح را به محصول و پول تبدیل کند که تولیدکنندگان ایرانی از این موهبت بی‌نصیب هستند.

معدن چالش های تولیدکنندگان مس در ۱۴۰۰ / طلب مالیات سنگین بدون حمایت!

ورق مسی و محصولات تخت ازجمله موادی هستند که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این منظر نوع ساخت آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمد صفاری در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهارکرد: عمده مصرف ورق مسی در ساخت ظروف مس و صنایع دستی است و مشتری مستقیم این نوع محصولات مردم هستند که با پیدایش و اپیدمی ویروس کرونا، این صنعت با کمبود جدی تقاضا مواجه شد و این کاهش مشتری به یکی از مشکلات عمده این صنعت تبدیل شد. اگر بخواهیم از مشکلات صنعت بگوییم از صفر تا صد تولید با چالش مواجه است که بخش اعظم آن به عدم حمایت و همکاری ارگان‌های دولتی بازمی‌گردد و معضل اصلی صنعتگران حوزه ورق و بیلت مسی مسائل مربوط به اداره مالیات است.

صفاری

وی افزود: برای ساختن کاتد و ورق مسی از دو نوع مواد اولیه ضایعات و کاتد مسی استفاده می‌کنند که برحسب کاربرد ورق در صنعت نوع ماده اولیه آن مشخص می‌شود. به دلیل اینکه عمده استفاده در ساخت ظروف مسی است بنابراین نوع ضایعات مصرفی در ساخت ورق از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، به عنوان مثال ضایعاتی که میزان سرب و روی در آنها زیاد است به هیچ عنوان برای ساخت ظروف مناسب نیستند چراکه با سلامتی انسان ارتباط مستقیم دارند، بنابراین ضایعات مسی با خلوص بالاتر یا کاتد باید مورد استفاده قرار گیرد.

این تولیدکننده ورق مسی ابراز کرد: کاتدها خود دارای چندین نوع هستند که کاتد تولیدی مجتمع مس سرچشمه از بالاترین نوع عیار و خلوص برخوردار است که معمولا اغلب تولیدکنندگان ورق و بیلت مسی از کاتدهای تولید شده توسط واحدهای خصوصی که میزان عیار کمتری دارد استفاده می‌کنند، چراکه برای صنعتگران صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

شرکت های خصوصی در گرداب مشکلات!

صفاری تصریح کرد: در خصوص صادرات ورق مسی و محصولات تخت باید گفت شرکت‌های خصوصی اغلب به دلیل مشکلات ناشی از عدم همکاری سازمان‌های دولتی، صادرات محصول را از حیطه کاری خود خارج می‌کنند و عمده صادرات محصولات تخت توسط دو شرکت باهنر و ملی مس انجام می‌شود. اغلب فعالان حوزه ورق و محصولات تخت از اداره دارایی و مالیات شاکی هستند و با فشارهای آنها واحدهای تولیدی به سمت کوچک‌تر شدن و تعطیلی سوق می‌یابند.

وی یادآور شد: برای ساخت و تولید محصولات تخت دو نوع فناوری مدرن و سنتی وجود دارد. برخی از واحدهای تولیدی در بخش ذوب خود از تجهیزات سنتی استفاده می‌کنند. در بخش نورد نیز شرایط به این گونه است، به طوری که اغلب واحدها از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که مربوط به ۸۰ سال گذشته است که این موضوع ناشی از مشکلات مالی، نرخ دلار، تحریم‌ها و سایر مسائل پیرامون حوزه صنعت است که اغلب صنعتگران و تولیدکنندگان ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عدم حمایت دولت و عدم ارائه تسهیلات ویژه به کارآفرینان و تولیدکنندگان جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن یکی دیگر از حرف‌های دل فعالان این حوزه است. نوع ماشین‌آلات مصرفی در کیفیت محصول نهایی و همچنین میزان ظرفیت تولید هر واحد تولیدی تاثیر چشمگیری دارد به طوری که می‌توان یک محصول با کیفیت را در کمترین زمان با بالاترین سرعت تولید کرد.

فناوری حرف اول در تولید را می‌زند

این تولیدکننده ورق مسی عنوان کرد: تولید ورق رول در کشور توسط تعداد چند شرکت انگشت شمار انجام می‌شود و برای ساخت این نوع ورق به تجهیزات مدرن با فناوری روز دنیا نیاز دارد که تهیه این نوع تجهیزات به سرمایه هنگفت نیاز دارد که در این رابطه دولت می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد که اگر حمایت‌های دولت باشد ایران می‌تواند در حوزه صادرات محصولات تخت مسی جزو برترین‌های دنیا باشد چراکه تولیدکنندگان داخلی به بهترین نوع مواد اولیه و مس دسترسی دارند.

صفاری تاکید کرد: معمولا در کارخانه‌های ایران ورق بعد از ساخته شدن به گرده تبدیل شده و برای ساخت ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در واقع طبق استانداردهای جهانی باید اسلب بعد از ساخته شدن وارد دستگاه نورد تحت اعمال خاصی قرار گیرد که فناوری نوردهای اتوماتیک در ایران موجود نیست و ورود این نوع ماشین به کشور به سرمایه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد. بعد از عملیات نورد به صورت فویل‌ درآید. در واقع اصول ساخت ورق به این شکل است که در کشور از آن محروم هستیم. ناگفته نماند شرکت‌های دولتی به این نوع تجهیزات مجهز هستند و توانایی تولید ورق و محصولات تخت باکیفیت را دارند.

وی توضیح داد: با شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور انگیزه برای تولید در بین صنعتگران به حداقل رسیده چراکه قیمت‌ها ثبات ندارند و عملا نمی‌توان برای آینده یک ساله برنامه‌ریزی کنند و باید به صورت آهسته و پیوسته برنامه کوتاه مدت تعریف کرد. مسیر تولید ورق فویل به سرمایه و حمایت نیاز دارد، زمانی که تولیدکننده از هیچ حمایتی برخوردار نیست چگونه می‌تواند در این مسیر موفق باشد؟

این تولیدکننده ورق مسی در پایان خاطرنشان کرد: در تمام نقاط دنیا دولت از تولیدکننده حمایت می‌کند و در ازای حمایت طلب مالیات می‌کند اما در ایران داستان به گونه دیگری است به این نحو که دولت بدون هیچ حمایتی، طالب مالیات‌های گزاف بوده و به عبارت بهتر شمشیر را از رو بسته است و تولیدکننده برای ادامه مسیر دستش به جایی بند نیست و ترجیح می‌دهد واحد تولیدی خود را تعطیل کند و به کارهای دیگری رو بیاورد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها