|
کدخبر: 107703 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

زنگ خطر بیکاری کارگران معادن

کارشناسان معتقدند، شرکت‌های معدنی به دنبال کاهش آسیب‌های ناشی از کار هستند و به طور جدی بر روی طراحی فناوری‌های معادن سرمایه‌گذاری می‌کنند و این بدان معناست که از کارگران کمتری در معادن استفاده شود و سیستم‌هایی طراحی شود که از رابط کاربری جذابی برای نسل‌ جوان برخوردار باشد.

معدن زنگ خطر بیکاری کارگران معادن

اتکا بر فناوری مستقل در معادن زیرزمینی این امکان را می‌دهد که معدن‌کاران وقت‌کمتری را برای کار انجام دهند و همچنین علاوه بر اینکه می‌توان از ابزارهای پیشرفته ارزیابی مکانیکی سنگ بهره‌برد می‌توان امیدوار بود تا کارگران در یک محیط ایمن فعالیت کنند و این می‌تواند از الزامات معدن‌کاری در آینده به شمار رود.

در وبیناری که توسط شرکت فناوری Exyn برگزار شد، آنتونی داونز، راهبر دیجیتال شرکت واله، دئو یامگو راهبر شرکت EY Canada Mining & Metals Industry و دون دوال مدیرعامل سازمان غیرانتفاعی Norcat’s درباره ابداعات دیجیتال در ایمنی معادن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کاهش آسیب‌های ناشی از معدن‌کاری

کارشناسان معتقدند، شرکت‌های معدنی به دنبال کاهش آسیب‌های ناشی از کار هستند و به طور جدی بر روی طراحی فناوری‌های معادن سرمایه‌گذاری می‌کنند و این بدان معناست که از کارگران کمتری در معادن استفاده شود و سیستم‌هایی طراحی شود که از رابط کاربری جذابی برای نسل‌ جوان برخوردار باشد.

داونز می‌گوید: ما به دنبال شرایطی هستیم که یک کارگر از فعالیت بر روی یک وسیله به نظارت بر فعالیت دیگر وسایل که عملکردهای متفاوتی دارند حرکت کند.

معدن‌کاری با بهره گیری از فناوری‌های نوین

همچنین پیش‌بینی می‌شود با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید شاهد به‌دست آوردن اطلاعات و داده‌های جدیدی باشیم که به بهبود تصمیم‌گیری‌های فنی و استراتژیک بهتر بیانجامد. و انتظار می‌رود این داده‌ها نه تنها راه‌های ایمن تر و مؤثرتری برای انفجار یا حفاری را نشان دهد، بلکه مشکلات ناشی از افسردگی، خستگی و عامل دیگری که ممکن است منجر به کاهش توانایی کارگران در تصمیم‌گیری‌های صحیح شود را به ویژه در محیط‌هایی که ریسک‌بالاتری دارند را مهار کند.

کارشناسان عقیده دارند می‌بایست شرایط کارگران پس از ترک معدن به خصوص پس از فعالیت در ساعات زیاد مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. تجربیات نشان می‌دهد که بسیاری از صدمات و مشکلات مربوط به ایمنی، از جمله حوادث رانندگی در خارج از سایت معادن اتفاق می‌افتد.

آموزش استفاده از ربات‌ها با تجهیزات شبیه‌ساز

سازندگان تجهیزات به دنبال روند جدیدی با بهره‌گیری از تجهیزات شبیه‌سازی هستند تا افراد بتوانند آموزش‌های لازم و نحوه کار با تجهیزات خاص را از این طریق فرابگیرند.

یامگو می‌گوید: آنچه که از دیدگاه ایمنی جذاب است این است که تجهیزات می‌توانند داده‌ها و اطلاعات واقعی را از سنسور دریافت و به بخشی از تجهیزات منتقل کند. دریافت یک سری از اطلاعات می‌تواند به طور موثرتری بر فعالیت‌ها انجام شده توسط کارگر معدن در زیر زمین اثر داشته و ارسال خودکار این اطلاعات به سیستم شبیه‌سازی می‌تواند برنامه‌آموزشی متناسبت با فعالیت کارگران را ارائه و مشکلات واقعی آنان را برطرف سازد.

ایمنی در کنار بهره‌وری

یامگو معتقد است که این ساز و کار آموزشی احتمالا نه تنها ایمنی بلکه بهره‌وری را نیز بهبود خواهد داد. باید توجه داشت که استفاده از ساز و کارهای دیجیتال در برخی از موقعیت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و این مشکلی است که در اغلب معادن قدیمی وجود دارد. یکی از تغییراتی که در فضای کاری معادن در آینده به‌وجود خواهد آمد این است که این معادن نیازی نیست تا تغییرات گسترده‌ای به منظور استفاده از روبات‌های خودکار و ابزار و وسایل ایجاد کنند.

اما تغییرات چه بزرگ و یا کوچک قبلا در مکان دیگری و در طی فاز عملیات معدن‌کاری طراحی شده و پس از آن نیز، عملیات استفاده از WiFi، LTE، and 5G در سایت‌های معدنی صورت گرفته است.

 داونز گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قابلیت‌های شبکه LTE به جایی رسیده‌ است که بتوانیم از آن در معادن زیرزمینی استفاده کنیم؟ آیا این امکان وجود دارد که بتوانیم از اتوماسیون خودکار و نیمه خودکار و همچنین از فناوری اشیا و IOT در تجهیزات معدنی استفاده کرده و بتوان بر عملکرد کارگران و تجهیزات نظارت داشت و در صورتی که بخواهیم بخشی از معدن را تخلیه کنیم آگاهی نسبت به آن وجود دارد. از همین رو است که ما به دنبال استفاده از این فناوری هستیم.

نه تنها استفاده از تجهیزات معادن در حال و آینده می‌تواند به ایمنی در این بخش کمک کند بلکه ربات‌ها می‌توانند در نقش یک سخنگو به ایفای نقش بپردازند.

کاهش ۷۰ درصدی حوادث معدن

شرکت‌کنندگان در این وبینار بر طبق مطالعات گذشته EY، Deloitte، Hatch and BDO متفق‌القول بودند که بهره‌گیری از ربات‌ها در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ می‌تواند موجب بیکاری ۵۰ درصد از کارگران معدن شود و به دنبال آن ۷۰ درصد از حوادث در معادن را کاهش دهد.

دوال می‌گوید: ما می‌توانیم بر زمان بهره‌‌گیری از ربات‌ها بحث کنیم اما من فکر نمی‌کنم که صنعت معدن در زمینه ابداعات و اختراعات دچار مشکل باشد. اما باید چالش‌هایی که در مسیر این راه وجود دارد بررسی شود. بنابراین نمی‌توان انتظار تاریخ دقیق زمانی بین ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ را برای استفاده از ربات‌ها در همه معادن عنوان کرد اما می‌توان به این موضوع توجه داشت که سهامداران می‌توانند با فشار بر روی مدیران برای سرمایه‌گذاری در این بخش تقویت شود. فناوری‌‌هایی که می‌تواند ایمنی را افزایش داده و سبب بهبود بهره‌وری شود.

ارائه‌دهندگان این فناوری تصدیق می‌کنند که پیاده‌سازی ربات‌ها در معادن بسته به موقعیت جغرافیایی، ‌اقتصادی و اجتماعی متفاوت خواهد بود. با این حال آنها بر این باورند که در نهایت بیشتر این اقدامات به سرانجام خواهد رسید.

آن‌ها بر این باورند که استفاده از ربات‌ها توسط انسان می‌تواند سبب بالارفتن ایمنی و آسانترشدن کارها منجر شود.

ارسال نظر