|
کدخبر: 105587

اعلام نظر اتاق ایران در خصوص زنجیره فولاد

نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: یکشنبه نظر نهایی اتاق ایران در خصوص میزان افزایش نسبت‌های محصولات زنجیره فولاد در قبال شمش فولاد خوزستان به وزارتخانه اعلام می‌شود.

معدن اعلام نظر اتاق ایران در خصوص زنجیره فولاد

سجاد غرقی افزود: تصمیم گیری بابت نسبت افزایش‌ها به کمیسیون اقتصاد کلان و هیات رئیسه اتاق ایران واگذار شده تا آنها مقادیر مد نظر خود را به وزارتخانه اعلام کنند.

وی بیان کرد: پیش از این تشکل‌های مربوطه پیشنهادات خود را که شامل چهار پیشنهاد بود ارائه کردند به طوری که در سه مورد همپوشانی و در یک مورد در خصوص نسبت ضرایب اختلاف نظر وجود داشت.

غرقی بیان کرد: آنچه که مورد توافق آنها بود، خودداری دولت از مداخله در قیمت‌گذاری شمش بود تا اجازه دهد که شمش به صورت رقابتی، FOB و جهانی قیمت‌گذاری شود؛ این به معنای برداشتن سقف رقابت است که مورد اجماع همه اعضای اتاق بود.

وی ادامه داد: حمایت ویژه از معادن کوچک مقیاس (که آسیب‌پذیرتر هستند) در مباحث قیمت‌گذاری و لغو عوارض، همچنین حذف نظام سهمیه‌بندی (تا بر مبنای نظام عرضه و تقاضا معاملات انجام شود) دیگر موارد مورد تواقق تشکل‌ها بود.

این عضو اتاق ایران خاطرنشان کرد: تنها در خصوص نسبت‌های قیمتی محصولات زنجیره فولاد به شمش فولاد خوزستان اختلاف نظر وجود داشت، به طوری که فولادی‌ها افزایش کمتری را مد نظر داشتند اما بخش معدن افزایش بیشتری بابت نهاده‌های سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله تقاضا داشت.

وی گفت: اکنون چانه‌زنی‌ها در این زمینه به پایان رسیده و فردا یکشنبه کمیسیون اقتصاد کلان و هیات رئیسه اتاق ایران نظر خود را به وزارتخانه اعلام خواهد کرد.

غرقی ادامه داد: اینکه نسبت‌های پیشنهادی در وزارتخانه مورد چکش‌کاری و تغییر قرار می‌گیرد یا نه، بستگی به نظر کارشناسان وزارتی دارد اما در این زمینه بخش خصوصی با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه به اجماع رسیده و نظر خود را اعلام خواهد کرد.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر