|
کدخبر: 244549 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح شد:

ناگفته های تنها مخالف طرح صیانت درباره جلسه مهم

رشیدی نماینده مجلس مدعی است که ۷۰ میلیون انسان مستقیم با طرح صیانت درگیر هستند اما به واسطه توافق ۱۴ یا ۱۵ نماینده رای گیری انجام شد.

فناوری ناگفته های تنها مخالف طرح صیانت درباره جلسه مهم

دیروز در میان جلسات بررسی بودجه روند صحن علنی تغییر کرد و صحبت از بررسی طرح صیانت شد. با وجود انتقادها، اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند. واکنش‌های شدیدی را در فضای مجازی در مخالفت با طرح صیانت مشاهده کردیم. در نهایت نیز ‌معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیرقانونی دانست، به علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم‌گیری شتاب‌زده عملا رای گیری باطل شد. از ۲۳ عضو کمیسیون «کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» ۱۸ عضو رای مثبت داده بودند. در نتیجه ۵ عضو رای مخالف یا ممتنع داشته‌اند. ناگفته‌های نماینده مخالف و یک نماینده که رای ممتنع داشته است را بررسی کرده‌ایم.

توافق ۱۴ نفر برای سرنوشت ۸۰ میلیون

جلال رشیدی کوچی، تنها نماینده مخالف طرح صیانت روز گذشته در لایو اینستاگرام گفت: طرح صیانت ایرادات اساسی دارد. این طرح برای کشور و مردم فایده‌ای ندارد. حال خوب مردم را خراب می‌کند. زمانی که مجلس در حال بررسی لایحه مهمی مثل بودجه است و تمام کمیسیون‌های تخصصی درگیر بودجه هستند، چرا طرح صیانت مطرح می‌شود؟

جلال -رشیدی -کوچی

رشیدی اظهار کرد: ۷۰ میلیون انسان مستقیم با این طرح درگیر هستند. در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه در کمتر از ۱۰ دقیقه طرح را به رای می‌گذارند. این برنامه از قبل اعلام شده نبود و در کارتابل هیچ نماینده‌ای تعریف نشده بود. تنها دستور کار مجلس بررسی لایحه بودجه بود. در پاسخ هم مدعی می‌شوند که به واسطه توافق ۱۴ یا ۱۵ نماینده این تصمیم گرفته شده است.

وی افزود: حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح این خبر در میان نماینده‌ها مطرح شد. در آن زمان رئیس مجلس نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد. رئیس مجلس تشکیل این کمیسیون را در زمان بررسی لایحه بودجه خلاف قانون دانست. نائب رئیس مجلس در تریبون رسمی مجلس نیز اعلام کرد که جلسه کمیسیون طرح صیانت وجاهت قانونی ندارد.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه رای گیری من تنها مخالف بودم و رای خودم را ثبت کردم. باید دلایل این حجم از عجله برای تصویب رای مشخص شود. آیا دغدغه‌های مطرح شده، بررسی شده است؟ چرا مخالفان و موافقان در رسانه ملی این طرح را به چالش نکشیده‌اند؟

رشیدی کوچی تاکید کرد: همراه با تعدادی از نماینده‌ها خواستار برسی طرح صیانت در صحن علنی مجلس شده‌ایم. در خصوص موضوعی که مرتبت با ۷۰ تا ۸۰ میلیون ایرانی است، باید تمامی نماینده‌ها نظر دهند. اگرچه ۵۰ امضا برای درخواست ما کفایت می‌کند اما بیش از ۶۰ امضا برای این موضوع جمع‌آوری شده است.

هنوز جزئیات طرح تصویب نشده است. فرآیند تصویب یک قانون در مجلس پروسه‌ای طولانی است. قطعا در روند تصویب جزئیات طرح ایستادگی و شفاف‌سازی بیشتری خواهیم داشت. مواد این طرح باید دو سوم آرای نماینده‌ها را داشته باشد. بعد از تصویب نظر شورای نگهبان مهم است.

وی در پایان گفت: به طور مثال طرح جوانی جمعیت حدود ۲ سال زمان برد تا تصویب شد و حدود یک سال هم زمان برای اجرا نیاز دارد. ما وظیفه ایجاد شغل داریم و نباید اشتغال را از مردم بگیریم. نمی‌دانم عده‌ای از نماینده‌ها چه فکری در سر دارند؟ هجمه‌های زیادی به من شده است. آن زمان که گفتم موتورسواری بانوان با گواهی‌نامه خلاف قانون نیست، عده‌ای با من برخورد کردند. خانم‌ها الان ترک‌ موتورسیکلت می‌نشینند. یک وجب جلو بیایند و خودشان رانندگی کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط اقتصادی سخت نباید دغدغه مردم را بیشتر کنیم.

جلسه رای گیری وجاهت قانونی نداشت

غلامرضا نوری قزلجه  عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در گفتگو با گسترش نیوز گفت: فرآیند قانونی جلسه رای گیری به درستی انجام نشده بود. همچنین در سامانه نماینده‌ها این جلسه تعریف نشده بود. در صحن علنی هم این موضوع را تذکر دادیم اما رای گیری انجام شد. جلسه مذکور وجاهت حقوقی ندارد.

نوری

نوری قزلجه اظهار کرد: در هر زمان امکان مسکوت ماندن طرح وجود دارد. امضا برای مسکوت ماندن جمع شده است. به شخصه با کلیات این طرح مخالف هستم. طرح صیانت قابل دفاع نیست. در خصوص همکاری با چینی‌ها برای اینترنت باید به این موضوع اشاره‌ کنیم که عده‌ای فرصت به چینی‌ها برای ورود به بحث فناوری‌ها نخواهند داد.

واکنش‌ها در فضای مجازی به طرح صیانت

بیش از ۸۰ درصد واکنش‌ها به طرح صیانت تند و غیرقابل انتشار بود اما در ادامه نگاهی به چند واکنش جالب خواهیم داشت.

من یه جون هستم که با تکیه بر اولا خدا و دوما به کسب و کار اینترنتی متاهل شدم و حقوق و کاریم از دولت نخواستم. چند سال رشته کامپیوتر درس خوندم و جون کندم با وضع مالی به شدت ضعیف و الان به درامد خوبی رسیدیم. اگر نون ما جونا رو ببرید فک نکنم اتفاق خوبی توی کشور بیفته. هر کاری میکنید کنید ولی نون کسی رو نبرید که دیگه نمیشه تحمل کرد.

نمیشه در رو ببندیم و بگیم حالا همه چی درست شد دنیای اطلاعات حق همه کاربران است.

چرا با نون مردم بازی میکنین؟ یدفعه بگین میخوایم همشو فیلتر کنیم راحت بشین دیگه این همه بند و تبصره چیه راه انداختین

بازهم شیطنت اخبار صیانت در مقابل ۱۵ کالای گران شده در تیتر اخبار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها