|
کدخبر: 159112

در ایران چند نفر فرش می بافند؟

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صادرات فرش دستباف در امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی کاهشی و از لحاظ وزنی افزایشی بوده است، گفت: صادرات فرش نباید مشمول رفع تعهد ارزی باشد.

صنعت در ایران چند نفر فرش می بافند؟

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران امروز در یک نشست خبری با اشاره به هویت بخشی به فرش ایرانی، گفت: با همکاری وزارت دادگستری سه کمیته خلاقیت، اصالت و هویت را راه‌اندازی کرده‌ایم و در این راستا علامت تاییدی فرش دستباف را با همکاری قوه قضاییه به ثبت رسانده‌ایم و با مشارکت یک شرکت کره جنوبی و سازمان ملل شناسه فرش که هویت فرش است و شفاف‌سازی در کمیت و کیفت فرش است را رونمایی کردیم بنابراین فراخوان ثبت نام کارگزاری ثبت فرش‌ها را خواهیم داشت که از این پس فرش‌ها ی ایرانی دارای شناسنامه می‌شوند و از زمانی که فرش بافته می‌شود و روی دار قرار می‌گیرد کد‌گذاری می‌شود و نام بافنده و نام برند تجاری روی آن ثبت می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، افزود: برای تحریک تقاضا و فروش فرش دستباف در داخل و خارج نیز اقداماتی انجام شده، است لذا در راستای فروش اقساطی فرش براساس مصوبه‌ای مقرر شده که برای فروش اقساطی فرش بانک مرکزی دو بانک و چند صندوق را معرفی کند و در این راستا هفته آینده تفاهمنامه‌های با بانک کارآفرینی برای فروش اقساطی فرش و حمایت از زنجیره تولید خواهیم داشت.

وی به وضعیت صادرات فرش دستباف اشاره کرد و گفت: آمار مقایسه‌ای سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که صادرات فرش دستباف به لحاظ وزنی ۱۶.۴ درصد افزایش داشته است اما به لحاظ ارزشی کاهش داشته است.

ارفع افزود: بیش از ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف شاغل هستند که در این حوزه فعالیت‌های مستمر و غیر مستمر دارند و بیش از ۲۶۱ هزار نفر از قالیبافان ما نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف اظهارکرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ برای بیمه ۱۹۱ هزار قالیباف بودجه تخصیص یافت است که در هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افزایش ۲۰ درصدی شماره بیمه شدگان و رسیدن این تعداد به حدود ۳۱۳ هزار نفر در بودجه سال ۱۴۰۰ را خواستار شدیم.

وی همچنین از معرفی ۲۶۰ هزار نفر از قالیبافان به صندوق بیمه روستایی خبر داد و افزود: برای نخستین بار طی تفاهمنامه‌ای با شرکت بیمه ایران، بیمه درمانی و تکمیلی قالیبافان اجرایی شد.

رافع در زمینه تولید فرش بیان کرد: تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است که بیشترین میزان فرش در حوزه فرش‌های تجاری بوده است.

رئیس مرکزی ملی فرش ایران بیان کرد: ۴۲ درصد فرش‌ها بافته شده در حوزه تجاری بوده است و پس از آن فرش درشت بافت با ۱۹ درصد، تابلو فرش ۹ درصد، فرش ابریشم ۶ درصد و فرش ظریف و کرک نیز ۱۶ درصد بوده است.

رافع از تشکیل کنسرسیوم‌های داخلی به منظور توسعه زیرساخت‌های صادرات و فروش داخلی خبر داد و گفت: در این راستا نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف به صورت پایلوت در استان زنجان تشکیل شد و دومین آن را نیز در فرودگاه امام خمینی(ره) راه‌اندازی خواهیم کرد.

 رئیس مرکز ملی فرش دستباف با بیان اینکه پس از ۶ سال موفق به دریافت بودجه مرکز ملی فرش، شدیم، بیان کرد: علاوه بر آن ‌مبلغ هزار میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات ارزان نرخ به فعالان این بخش و قالیبافان برای ساخت مجتمع‌ها و ایجاد کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تعلق گرفت.

وی افزود: همچنین هزار میلیارد تومان نیز از محل بودجه وزارت تعاون برای توسعه فرش اختصاص یافت.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف بیان کرد: توتستان‌ها و نوغانداری از بین رفته است و ابریشم به میزان کافی در کشور تولید نمی‌شود بنابراین نرخ تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار در جهان صادرات فرش دستباف انجام شد که عمده‌ترین صادرکنندگان آن هند، پاکستان، ایران، نپال، چین، افغانستان، مصر و ترکیه بوده‌اند.

رافع افزود: به دلیل مشکلاتی که در ورود موقت فرش وجود داشت هزاران رفوگر از ایران به کشورهای دیگر از جمله ترکیه و آذربایجان مهاجرت کرده‌اند اما با اصلاحاتی که در ماده ۷۵ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی انجام شد در بخش بازیافت فرش دستباف اقدامات خوبی انجام شده و لذا در داخل کشور فرش را رفوگری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قبول داریم که صادرات فرش دستباف نباید مشمول سیاست رفع تعهد ارزی شود اما این اتفاق افتاده است، لذا با رایزنی‌های انجام شده مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش که سال گذشته یکسال تعیین شده بود امسال نیز یکسال خواهدبود.

منبع: فارس

ارسال نظر