|
کدخبر: 153082

یک منبع آگاه: بایدن به برجام برمی گردد

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت دولت بایدن در حال بررسی راه‌های متعددی برای احیای برجام است که شامل این گزینه می‌شود که طرفین قدم‌های کوچکی (در مقایسه با بازگشت به تعهدات کامل) بردارند تا اندکی زمان بخرند.

سیاست یک منبع آگاه: بایدن به برجام برمی گردد

این گزینه می‌تواند به این معنا باشد که واشنگتن به تهران اجازه ‌دهد از مزایایی اقتصادی بهره‌مند شود که کمتر از رفع یا کاهش تحریم‌ها ارزش دارد؛ گفته شده وام از سوی صندوق بین‌المللی پول و یا ارائه تسهیلات اعتباری توسط اروپا از گزینه‌های مطرح است. در عوض ایران هم گام‌های برداشته شده در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را جبران کند.

این منابع آگاه اما تاکید داشتند که بایدن هنوز تصمیم خود را نگرفته و تیم او واقعا در حال فکر کردن است.

منبع دیگری نیز گفت اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که مذاکره برای بازگشت کامل به توافق خیلی طولانی است، ممکن است رویکرد متواضعانه‌تری را در پیش بگیرد.

در همین حال رویترز به نقل از سه دیپلمات آگاه اروپایی می‌نویسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فرصت حتی برای برداشتن گام‌های کوچک هم محدود است. یکی از این افراد می‌گوید: «این یک وضعیت اضطراری است. اگر اکنون نتوانیم از فرصت استفاده کنیم، بسیار دشوار است که فکر کنیم می‌توانیم قبل از پاییز مذاکرات اساسی انجام دهیم.»

رویترز سومین منبعی است که چنین احتمالی را خبر می‌دهد. پیش از این بلومبرگ و همچنین یک خبرنگار امریکایی به طور جداگانه و به نقل از منابع آگاه مطرح کرده بودند که امریکا کم کردن فشارهای اقتصادی بر ایران (از جمله تسهیل دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول) را به جای رفع تحریم‌ها در نظر دارد.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    اگربرجام اجرانشودوبایدن به برجام برنگردد این باردلار۴۰ هزارتومان گذرمیکند

ارسال نظر