|
کدخبر: 110328

قالیباف: چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاریم

رئیس مجلس گفت: بین قانونگذاری و نظارت اولویت ما نظارت است و به دنبال مچ گیری نیستیم؛ بدنبال این نیستیم که چوب لای چرخ دولت بگذاریم.

سیاست قالیباف: چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاریم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (سه شنبه) در گفتگوی زنده تلویزیونی برای تبیین جزئیات «بسته اقتصاد مردمی مجلس»، اظهارداشت: انشالله در شرایط سخت کرونایی همه سلامت باشند و هموطنان عزیز در عافیت کامل باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همواره قالیباف را به عنوان یک مدیر عملگرا می‌شناسند آیا این مسئله با حضور شما در مجلس تفاوتی دارد و یا خیر؟ گفت: به هرحال عمل گرایی و در میدان بودن و در بین مردم بودن عادت همیشگی بنده است. بنده افتخار می‌کنم که هر موقع و هر جا توفیق خدمت داشتم وظیفه خودم می‌دانستم که از نزدیک با مردم سخن بگویم و از نزدیک آنها را ببینم و درد آنها را با همه وجودم حس کنم تا بتوانم چاره اندیشی و خدمتگزاری درستی داشته باشم.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس در رأس امور قرار دارد تاکید کرد: زمانی مجلس اثرگذار خواهد بود که با آن روحیه عمل گرایی به امور پرداخته شود؛ یعنی نمی‌شود نماینده مردم بود ولی در بین مردم نبود، نمی‌شود در حقیقت مشکلات مردم را در میدان ندید و در پشت اتاق‌های بسته نشست و تصمیم گرفت.

قالیباف با اشاره به اظهارات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس بیان داشت: رهبری عنوان کردند که خود قانونگذاری یکی از نکاتی است که باید همه ما با آن توجه کنیم؛ لذا در این راستا قانونی که تدوین می‌شود باید به نفع مردم باشد. بنابراین آن قانون در حین اینکه اولویت مردم را مشخص می‌کند باید زمینه اجرا شدن هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: قطعاً ضرورت دارد تا کار ستادی خوبی در این زمینه انجام شود و هم اینکه جلسات خوب و کارهایی در این زمینه پایه‌گذاری شود. واقعاً باید از پایین‌ترین سطوح از مناطق دور و همه جغرافیایی کشور در حقیقت بسیج شد و برای مشکلات چاره اندیشی کرد.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و تعبیر رهبری درباره مجلس یازدهم مبنی بر این که این مجلس مظهر امید و انتظار است، گفت: همان طور که اشاره کردید حضرت آقا در ملاقات ویدئو کنفرانسی که برقرار شد به این نکته اشاره کردند که به هر حال مردم به این مجلس دل بستند. حضرت آقا فرمودند که این مجلس بعد از انقلاب جز قوی‌ترین و در حقیقت انقلابی‌ترین مجالس است. بنابراین این موضوع مسئولیت ما را سنگین خواهد کرد.

وی بیان داشت: با این حال ما از این بابت خوشحالیم که توفیقی را پیدا کردیم که در چنین مجلسی و در شرایطی که مردم شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند در این مجلس حاضر شویم. ما این مسئله را برای خودمان یک نعمت می‌دانیم که بتوانیم خدمتگزاران صادقی برای مردم باشیم.

تعامل ما با قوای دیگر قطعاً در چارچوب قوانین است

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته‌ای که باید بر روی آن دقت کنیم این است که نباید حرف و کلام نمایندگان در حد شعار باقی بماند و باید در حقیقت به حرف‌ها عمل کنیم و در عمل به مردم بکوشیم.

قالیباف با بیان اینکه انشالله می‌توانیم مسائل و مشکلات را به حول قوه الهی- آن بخش که بر عهده مجلس است در زمینه طرح‌ها و قانون گذاری - حل کنیم، اظهارداشت: در این راستا قوه مجریه و قوه قضائیه مکلفند قوانین مجلس را اجرا کنند و انشالله بتوانیم با کمک هم این مأموریت‌ها را جلو ببریم. البته ما هم آنها را همراهی خواهیم کرد.[

رئیس مجلس با بیان اینکه با تعامل قوا باید رضایت حضرت آقا را به دست بیاوریم، گفت: بنده معتقدم رضایت حضرت آقا در این است که ما غمخوار درست مردم باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم؛ لذا امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام برداریم و بستر را مخصوصاً برای دولت فراهم کنیم تا در راستای حل مشکلات کشور اقدامات خود را عملیاتی کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به تعامل مجلس با قوای دیگر گفت: ما در این ۵۰ روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد همه تلاشمان را کردیم که مجلس وظایف خودش را شکل دهد.

وی با اشاره به مسیرهای تعیین شده در آئین نامه داخلی مجلس درباره تشکیل کمیسیون‌ها بیان داشت: الحمدالله توانستیم در یک زمان مناسب و حداقلی کمیسیون‌ها مجلس را شکل دهیم. همچنین از این فرصت استفاده کردیم تا با مجموعه دوستان دولتی و وزرای محترم نشست‌هایی جهت تبادل نظر برگزار کنیم. در این مسیر وزرا در صحن و کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند و گزارشی از وضعیت کشور درباره فرصت‌ها و مشکلات ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مجلس یازدهم، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های مجلس یازدهم این است که قریب به ۱۸۰ نفر از این نمایندگان نوبت اولشان است که در مجلس حضور پیدا می‌کنند، البته در بین این نمایندگان افرادی هستند که از مدیران ارشد و سابقه کار در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را در کارنامه دارند.

وی بیان داشت: البته بخشی از این مجلس را نیز جوانان تشکیل دادند که افرادی با تجربه هستند؛ لذا این نمایندگان با موضوعات کلان کشور در این مدت آشنا شدند و در پی این نشست‌ها مذاکراتی انجام شد. بنای ما تعامل کردن با قوای دیگر است و طبیعتاً باید به این سمت حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس بر اساس قانون وظایفی بر عهده دارد گفت: تعامل ما با قوای دیگر قطعاً در چارچوب قوانین است و در حقیقت فلسفه وجودی همه ما این است که گره از مشکلات مردم باز کنیم.

مردم باید در جریان روند قانونگذاری قرار گیرند

قالیباف با اشاره به ۴ رویکردی که مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار می‌دهد اظهار داشت: ما معتقدیم که درون مجلس هم نیازمند تحول است و اگر می‌خواهیم در ابعاد مختلف چون قانونگذاری و نظارت به خوبی عمل کنیم، باید در ابتدا مجلس هم تحولاتی داشته باشد.

وی متذکر شد: مجلس در سال‌های اخیر در رأس امور نبود و علیرغم آنکه نمایندگان زحماتی کشیدند اما توقع و انتظار مردم از مجلس بیشتر بود و امروز مردم به مجلس امید دارند تا مشکلاتشان حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کارکردهای مجلس باید تحول ایجاد شود، تصریح کرد: چهار رویکرد باید در مجلس به صورت دقیق دنبال شود.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی اولین مؤلفه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مجلس باید شفاف باشد به این معنا که هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود مردم حق دارند که در جریان آن قرار گیرند و مردم باید به صورت دقیق و شفاف در جریان مسائل مختلف مجلس قرار گیرند.

قالیباف افزود: برای مثال ما تاکید کردیم که کمیسیون‌های تخصصی مجلس روی هر موضوعی که بحث و بررسی انجام می‌دهند، باید افرادی که آن موضوع به آنان مربوط است، صحبت‌هایشان را به صورت حضوری و یا مجازی در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهند و مردم باید در جریان روند قانونگذاری قرار گیرند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به رویکرد مردمی سازی گفت: اساس انقلاب اسلامی مردمی بوده است و در مسئله کرونا همه دیدیم که مردم به صحنه آمدند و این موضوع را مدیریت کردند که البته دولت و همچنین کادر پزشکی زحمات زیادی کشیدند و همه دیدیم که کادر پزشکی تا پای جان آمدند اما مردم هم در حوزه‌های مختلف نقش خود را به خوبی برای مدیریت این مسئله نشان دادند.

قالیباف تاکید کرد: مردمی سازی برای ما اهمیت زیادی دارد و در بسته اقتصاد مردمی هم پایه و اساس مردم هستند؛ چرا که هر جا مردم نباشند حتماً اشکالی در کار است.

باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود

وی درباره هوشمند سازی گفت: این رویکرد به این معنا است که همه اقدامات ما در مجلس باید مبتنی بر فعالیت‌های نرم افزاری و کارهای الکترونیکی باشد که هم به مسئله شفافیت کمک می‌کند و هم دقت کار بالا می‌رود و در وقت صرفه جویی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد کارآمدسازی، اظهار داشت: ما باید به سمت تمرکززدایی حرکت کنیم. چرا که در حال حاضر نظام اداری و اجرایی ما عمدتاً محدود به یک جای خاص می‌شود و تمرکز گرایی در آن وجود دارد و همه چیز متمرکز است که این مسئله باعث ناکارآمدی‌هایی شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس باید چابک سازی کنیم تا فرآیندهای نظام اداری و اجرایی کشور روان سازی شود و بر این اساس این چهار رویکرد مذکور مبنای ما برای تحول در مجلس است.

قالیباف درباره بازه زمانی این چهار رویکرد گفت: چهار رویکردی که مطرح شد، در روح و در متن کار ما وجود دارد و پروژه نیست که تمام شود و هر تصمیمی که می‌گیریم این رویکردها مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از توضیح درباره بسته اقتصاد مردمی گفت: ناامیدی بزرگترین گناه است و با همه وجود اطمینان، امید و ایمان دارم که ما می‌توانیم بر مشکلاتمان فائق آییم.

وی بیان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود به این معنا که مجلس کار قانونی و نظارت خود را انجام دهد و دولت هم در میدان عمل وارد شود و با توجه به چهار رویکردی که گفته شد قطعاً ما می‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیم.

قالیباف تاکید کرد: این ظرفیت و امکان در کشور وجود دارد و ما منابع مادی و انسانی زیادی داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بر این اساس هیچ کار نشدنی وجود ندارد و ما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها