|
کدخبر: 162367

از احمدی نژاد تا خاتمی و روحانی/ در سال ۱۴۰۰ هر سیاست مدار چقدر محبوب است

جدا از اینکه رأی مثبت یا محبوبیت روحانی به ۸ درصد در اسفند ۹۹ رسیده، ناراضیان از دولت او شامل بسیار ناراضی و تا حدی ناراضی به بیش از ۷۰ درصد رسیده اند.

دیگر رسانه99 از احمدی نژاد تا خاتمی و روحانی/ در سال ۱۴۰۰ هر سیاست مدار چقدر محبوب است

محبوبیت روحانی و خاتمی زیر ۸ درصد / میزان محبوبیت کاندیداهای احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰

 نتایج نظرسنجی اسفند ماه یک مرکز معتبر دانشگاهی نشان می دهد که نزدیک به نیمی از پرسش شوندگان در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه شرکت خواهند کرد و ممکن است این عدد به بیش از ۶۰ درصد هم برسد.

بر اساس این نظرسنجی که در پایان اسفند ۹۹ توسط یک مرکز معتبر دانشگاهی انجام شده است آقایان رییسی، احمدی نژاد، قالیباف، سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف دارای محبوبیت بیشتری از سایر نامزدهای احتمالی خرداد ماه هستند و بیشتر از بقیه مورد توجه و اقبال جامعه قرار گرفته اند. همچنین محبوبیت سید محمد خاتمی به ۷/۱۷ درصد و درصد بی علاقه ها به او با افزایش چند درصدی نسبت به تابستان گذشته به حدود ۲۸ رسیده است. سایر نامزدهای احتمالی با فاصله بیشتر و معنادار در رتبه های بعدی قرار دارند.

از نکات مهم این نظرسنجی وضعیت نامناسب دولت حسن روحانی در افکارعمومی است. جدا از اینکه رأی مثبت یا محبوبیت روحانی به ۸ درصد در اسفند ۹۹ رسیده، ناراضیان از دولت او شامل بسیار ناراضی و تا حدی ناراضی به بیش از ۷۰ درصد رسیده اند در حالی که بسیار راضی و تا حدی راضی از دولت روحانی حدود ۲۸ درصد پرسش شوندگان را تشکیل می دهند.

در بخشی از نظرسنجی درباره نقش عوامل مختلف در وضعیت اقتصادی، جدا از تحریم ها و سایر موارد، بیشترین سهم در نابسامانی اقتصاد کشور را دولت روحانی با ۴۴ درصد دارد.

در این نظرسنجی، درباره روابط ایران و آمریکا در دوران بایدن هم سوال شده است. در حالی که در دی ماه ۹۹ حدود ۴۰ درصد مردم معتقد بودند که این روابط بهتر می شود در روزهای پایانی سال این عدد به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و از خوش بینی جامعه نسبت به بایدن کاسته شده است. در عین حال تعداد افرادی که معتقد بودند این روابط بهتر نخواهد شد با کاهش اعتماد مردم به حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. نیمی از پرسش شوندگان در عین حال نسبت به قدرت های بزرگ بی اطمینان هستند اما در عین حال با برهم خوردن برجام هم مخالفند.

در این نظرسنجی امیدواری به مجلس برای حل مشکلات کشور که شامل بسیار و تا حدی می باشد ۶۷ درصد است. ضمن آنکه بیش از ۵۰ درصد از پرسش شوندگان از عملکرد مجلس و قوه قضاییه رضایت دارند. این در حالی است که میزان رضایت از عملکرد دولت بسیار پایین تر از دو قوه مورد اشاره است.

در این نظرسنجی به صورت مفصل درباره نگرش جامعه به نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری پرسش شده و افرادی چون رییسی، احمدی نژاد، قالیباف، سید حسن خمینی و ظریف در صدر نظرسنجی قرار دارند و بیشتر از سایر نامزدهای احتمالی مورد اقبال جامعه آماری قرار دارند. همچنین محمد جواد ظریف ، احمدی نژاد و حسن خمینی بیشترین آرای منفی را که بیش از ۲۰ درصد می باشد، بین نامزدهای احتمالی دارا هستند. آقایان رییسی و قالیباف آرای منفی زیر ۲۰ درصدی را دارند.

از نتایج مهم این نظرسنجی می توان به این نکته اشاره کرد که در بین نامزدهای مشهور جریان اصول گرا، آقایان رییسی و قالیباف قادر خواهند بود بر نامزدهای شاخص اصلاح طلب و اعتدالی همچون محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی پیروز شوند. برای مثال در رقابت دوقطبی میان قالیباف و ظریف یا رییسی و ظریف، قالیباف و رییسی می توانند بیش از ۵۰ درصد آرا را نصیب خود کنند. وضعیت در رقابت میان این دو چهره جریان انقلاب با سید حسن خمینی هم مشابه شرایط رقابت با ظریف است.

در این نظرسنجی بیش از ۵۰ درصد از مردم به نامزدی رای می دهند که توان مدیریت بالا و جلوگیری از سوءمدیریت ها را داشته باشد در حالی که حدود ۳۰ درصد به کاندیدایی مایل هستند که توانمندی مذاکره و رفع تحریم ها را داشته باشد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر