|
کدخبر: 188281

خداحافظی با غول آبی جاده های ایران!

بعد از پراید، حالا نوبت توقف خط تولید نیسان آبی است! خودرویی که از سال ۱۳۴۹ تاکنون در ایران تولید شده و بعد از چهار دهه قرار است خط تولید نیسان آبی متوقف شود.

خودرو خداحافظی با غول آبی جاده های ایران!

این خبر را مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده و گفته تولید این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ متوقف می‌شود و سایپا خودروی جدیدی را جایگزین نیسان آبی می‌کند.

این البته اولین باری نیست که مساله توقف خط تولید نیسان آبی مطرح می‌شود. این موضوع از سال ۹۵ به این سو بارها مطرح شده است. به خصوص اینکه بارها گفته شده بود که تولید نیسان آبی برای خودروسازان زیان‌ده است. این خودرو مصرف بنزین بالایی دارد، میزان آلودگی آن بالاست و پای ثابت بسیاری از تصادف‌های جاده‌ای است.

مساله مصرف بنزین این خودرو تا آنجا پیش رفته بود که وزیر نفت اعلام کرد: «اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانت‌ نیسان‌های کشور را باید بخرد و تحویل ذوب‌آهن بدهد و بسوزاند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم و حتی سوخت صادر کنیم!»

چرا تولید نیسان متوقف می‌شود؟

از همان زمان بسیاری مساله توقف خط تولید این خودرو را مطرح می‌کردند اما اجرایی نشده بود. اما حالا به نظر می‌رسد زیان خودروسازان آنها را وادار کرده تا خط تولید خودروهای زیان‌ده را متوقف کنند.

درست مانند توقف خط تولید پراید که سال گذشته متوقف شد. با وجود اینکه قیمت پراید به بالای ۱۳۰ میلیون تومان رسیده، گویا تولید آن همچنان برای خودروسازان با زیان همراه بوده. چون مدیرعامل سایپا دلیل اصلی توقف خط تولید پراید را زیان‌ده بودن آن عنوان کرده و گفته بود: «گزارش‌های مالی نشان می‌دهد اگر تولید پراید ادامه پیدا می‌کرد در یکسال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد زیان بیشتر برای سایپا داشت.»

گویا این ماجرا حالا درباره نیسان آبی هم تکرار می‌شود. بر اساس گزارش‌های خودروسازان تاکنون ۸۰۰ هزار نیسان در کشور تولید شده و از چند سال گذشته این مساله مطرح می‌شد که تولید نیسان هم زیان‌ده است.

جایگزین نیسان آبی؟

حالا احتمالا خودروسازان در نظر دارند که خودروی جدیدی را جایگزین نیسان آبی کنند. خودرویی که هم ظاهر بهتری داشته باشد و هم آلایندگی و مصرف سوخت آن بهتر باشد.

اگرچه بسیاری می‌گویند با توقف خط تولید پراید، خودروی جدیدی که جایگزین می‌شود فقط شکل ظاهری متفاوتی دارد و مشخصات فنی آن مانند پراید است.

حالا باید دید خودرویی که قرار است جایگزین نیسان آبی شود چیست و چه مشخصاتی دارد. سوال دیگری هم وجود دارد. اینکه آیا توقف خط تولید نیسان آبی، قیمت آن را بالا می‌برد؟

قیمت نیسان آبی صفر در بازار حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان است و قیمت کارکرده این خودرو هم بسته به میزان کارکرد و سال تولید، بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. اما حالا باید دید که آیا توقف خط تولید این خودرو، قیمت آن را افزایش می‌دهد و باید منتظر نیسان چند میلیونی باشیم؟

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    نیسان سی تومنی رو سیصد میفروشن باز از زی ان حرف میزنن منه کارمند نیسان ۳۰ تومن بو د ۳تومن حقوق داشتم الان ۳۰۰ تومنه حقوقم ۸ تومنه برای من سه برابر شده تقریبا نیسا ن ده برابر باز هم چوب ضرر به سینه میزنن

ارسال نظر