|
کدخبر: 179810

پیش‌بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات ۱۴۰۰

بازار خودروهای داخلی، چهارمین هفته خرداد۱۴۰۰ را با رشد یک تا هفت میلیون تومانی قیمت به پایان رساند. روندی که از نوسان ۳.۴ درصدی قیمت در بازار خودروهای پرطرفدار در این مدت حکایت دارد.

با توجه به ارزیابی صورت گرفته از بازار خودرو می توان گفت انتظارات مثبت از بازار در حال تضعیف است و بازار شکل صعودی به خود گرفته است. رشد قیمت در بازار خودرو در چهارمین هفته خردادماه در حالی ثبت شده که هفته پیش از آن بازار به آرامی به پایان رسید و این انتظار در میان فعالان بازار خودرو به وجود آمده بود که تا مشخص شدن نتایج انتخابات بازار خودرو رشد قیمت چندانی نخواهد داشت، پیش بینی که با پایان هفته چهارم خرداد درست از آب درنیامد و برخلاف تصورات بازار با افزایش قیمت به استقبال انتخابات ریاست جمهوری رفت.

علاوه بر نتایج انتخابات بازار خودرو این روزها در انتظار اعلام نتایج مذاکرات احیای برجام در وین نیز هست؛ با این شرایط می توان گفت در حال حاضر بازار خودرو به این دو عامل گره خورده است؛ عواملی که نوسان بازار دلار و در نهایت بازار خودرو را به همراه داشته است. نامشخص بودن نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نتایج مذاکرات هسته ای و نوسان‌های گاه و بیگاه قیمت دلار در بازار را به همراه داشته و موجب سردرگمی هرچه بیشتر خریداران شده است، بطوری که در حال حاضر خرید و فروش در بازار بسیار محدود صورت می گیرد و خریداران و فروشندگان در انتظار ایجاد ثبات در بازار هستند.

روند بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی آخرین هفته خرداد ماه را با رشد یک تا هفت میلیونی قیمت به پایان رساند. براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی «سمند LX با موتور EF۷» با رشد ۷ میلیونی بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای پرطرفدار به خود اختصاص داد و نسبت به هفته قبل رشد ۳.۴ درصدی قیمت را تجربه کرد. ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که «کوییک معمولی»، «کوییک R» ، «پژو ۲۰۶ تیپ ۲»، «پژو ۲۰۶ تیپ ۵»، «سمندLX»، «سمند LX با موتور EF۷»، «تیبا صندوقدار» و «ساینا» نیز در هفته سپری شده رشد قیمت داشته اند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، خانواده کوییک در هفته سپری شده رشد دو میلیونی قیمت را تجربه کردند و به این طریق قیمت «کوییک معمولی» در هفته سپری شده در بازار به ۱۵۳ میلیون تومانی رسید و «کوییک R» نیز هفته آخر خرداد را با قیمت ۱۵۹ میلیون تومان به پایان رساند.

کوییک+28+خرداد

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین به ۲۹۱ میلیون تومان رسید و رشدی ۲۳ میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو ۲۰۶» نیز هفته سپری شده را در بازار با رشد قیمت به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «۲۰۶ تیپ ۲» در این هفته با افزایش ۳ میلیونی قیمت در بازار ۲۰۸ میلیون تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر «تیپ ۵ این خودرو» نیز در هفته سپری شده افزایش یک میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به ۲۶۰ میلیون تومان رسید. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، در آخرین هفته خرداد ماه بدون تغییر قیمت در بازار در محدوده قیمتی ۲۴۶ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

پژو+28+خرداد

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF۷» در مدت زمان مورد بررسی رکودار رشد قیمت در بازار بود و رشد هفت میلیونی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به ۲۱۰ میلیون تومان رسید.

«سمند LX» نیز با افزایش ۳ میلیونی قیمت در بازار ۱۹۵ میلیون تومان عرضه شد و «سورن» بدون تغییر ۲۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

سمند+28+خرداد

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که خانواده این خودرو در هفته سپری شده افزایش یک میلیونی داشت و قیمت آن به ۱۲۹ میلیون تومان رسید. قیمت «تیبا۲» معمولی نیز بدون تغییر در بازار به ۱۳۶ میلیون تومان رسید.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته رشد ۲ میلیونی داشت و قیمت آن به ۱۴۶ میلیون تومان در بازار رسید.

تیبا+28

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر