|
کدخبر: 174052

وانتی که محو آن می‌شوید! / قیمت کمتر از ۱ میلیارد تومان

از فورد F150 لایتنینگ رونمایی شد

خودرو وانتی که محو آن می‌شوید! / قیمت کمتر از ۱ میلیارد تومان

فورد سرانجام رسماً از F۱۵۰ الکتریکی پرده‌برداری کرده است. برای این خودرو که نخستین پیکاپ الکتریکی فورد محسوب می‌شود، نام لایتنینگ انتخاب شده است یعنی نامی که چند دهه پیش برای نسخۀ پرفورمنس خیابانی F۱۵۰ استفاده می‌شد. بررسی این پیکاپ جدید را با مهم‌ترین بخش آن یعنی قوای محرکه آغاز می‌کنیم. F۱۵۰ لایتنینگ در دو نسخهٔ SR (برد استاندارد) و ER (دوربرد) ارائه می‌شود که هردو به دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و یکی در عقب) مجهز هستند.

فور_ F150_لایتنینگ (1)

مجموع قدرت این دو موتور در نسخهٔ SR برابر با ۴۲۶ اسب بخار و در نسخهٔ ER معادل ۵۶۳ اسب بخار است درحالی‌که گشتاور آنها در هردو نسخه یکسان و برابر با ۱۰۵۰ نیوتن متر خواهد بود. فورد هنوز ظرفیت پکیج باتری‌های لیتیوم یونی این نسخه‌ها را اعلام نکرده اما میدانیم که نسخهٔ SR با هر بار شارژ می‌تواند تا ۳۷۰ کیلومتر و نسخهٔ ER تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. به گفتهٔ فورد، باتری‌های نسخهٔ ER، بزرگ‌ترین پکیج باتری محسوب می‌شود که این شرکت تاکنون ارائه کرده است.

بسته به نوع باتری‌ها، شارژر F۱۵۰ لایتنینگ متفاوت خواهد بود. نسخهٔ SR با یک شارژ ۱۱.۳ کیلوواتی ارائه می‌شود درحالی‌که نسخهٔ ER به شارژر دوگانه با ظرفیت حداکثر ۱۹.۲ کیلووات مجهز شده که برای ارائهٔ سریع‌ترین زمان شارژ ممکن در محدودهٔ شارژرهای استاندارد SAE طراحی شده است. برای لایتنینگ SR یک شارژ خانگی ۴۸A هم قابل سفارش است که از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد باتری‌ها را ظرف حدود ۱۰ ساعت شارژ می‌کند. در همین حال، نسخهٔ ER می‌تواند به شارژر خانگی ۸۰A متصل شود که زمان شارژ از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را به ۸ ساعت کاهش می‌دهد. با استفاده از شارژرهای سریع عمومی هم می‌توان از ۱۵ تا ۸۰ درصد از باتری‌های F۱۵۰ لایتنینگ را ظرف ۴۰ دقیقه شارژ کرد.

فورد برای F۱۵۰ لایتنینگ نرم‌افزاری بنام «برد هوشمند» را هم طراحی کرده که با در نظر گرفتن مواردی مثل میزان بار یا بکسل برای سنجش دقیق‌تر، برد باقیمانده را نشان می‌دهد. در همین حال، پیکاپ الکتریکی فورد از سیستمی بنام «انرژی پشتیبان» هم برخوردار است که امکان استفاده از انرژی موجود در باتری‌ها برای تأمین برق خانه در مواقع قطع برق را فراهم می‌کند. این سیستم با خروجی حداکثر ۹.۶ کیلووات انرژی، در نسخهٔ ER با شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند تا سه روز برق خانه را تأمین کند. علاوه بر این، در قسمت بار، کابین و صندوق جلوی لایتنینگ هم ۱۱ خروجی برق تعبیه شده که می‌تواند انرژی همه‌چیز از تلویزیون و بلندگو گرفته تا دوچرخه‌های برقی را تأمین کند.

پکیج‌های باتری F۱۵۰ لایتنینگ که در زیر کابین سرنشینان نصب شده و به سیستم خنک‌کنندهٔ تقویت‌شده مجهز هستند، به‌طور خاص برای این پیکاپ الکتریکی طراحی شده‌اند. فورد همچنین مطمئن شده است که این باتری‌ها می‌توانند در شرایط سخت مثل یدک کشی تریلرهای سنگین یا آفرود دوام بیاورند. به گفتهٔ این شرکت، این پکیج‌های باتری برای کل عمر پیکاپ طراحی شده‌اند.

فور_ F150_لایتنینگ (4)

اما با همهٔ این‌ها، دقیقاً مثل زمانی که فورد از نام موستانگ برای یک کراس‌اوور الکتریکی استفاده کرد، استفاده از نام جذاب و پرافتخار لایتنینگ برای یک پیکاپ الکتریکی هم احتمالاً با انتقاداتی مواجه خواهد شد زیرا دو نسل F۱۵۰ لایتنینگ قبلی، پیکاپ‌های اسپرتی بودند که با ارتفاع کم تعلیق، انتقال قدرت محرک عقب و پیشرانهٔ V۸ سوپرشارژ قدرتمند، بیشتر برای پرفورمنس جاده‌ای طراحی شده بودند؛ اما بااین‌وجود، این بدان معنا نیست که F۱۵۰ لایتنینگ جدید خودروی جذابی برای رانندگی نخواهد بود زیرا نسخهٔ ER این پیکاپ با برخورداری از قدرت و گشتاوری بیشتر از هر F۱۵۰ دیگر، ظرف حدود ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از همهٔ پیکاپ‌های بنزینی حال حاضر بازار سریع‌تر است.

F۱۵۰ لایتنینگ همچنین نخستین پیکاپ سری F محسوب می‌شود که از سیستم تعلیق عقب مستقل بهره می‌برد. این ویژگی موجب کاهش قابل‌توجه وزن غیر فنر سوار خودرو و همین‌طور بهبود هندلینگ و راحتی می‌شود. این پیکاپ الکتریکی می‌تواند تا حداکثر ۹۰۰ کیلوگرم بار را حمل و تا ۴.۵ تن را یدک بکشد. علاوه بر این، فورد در جلوی F۱۵۰ لایتنینگ هم بزرگ‌ترین صندوق بار جلو را با ظرفیت ۴۰۰ لیتر و حداکثر ۱۸۰ کیلوگرم بار تعبیه کرده است.

تفاوت‌های ظاهری F۱۵۰ لایتنینگ با نسخه‌های درون‌سوز اندک هستند اما همین تغییرات کافی است تا بتوان سریعاً قوای محرکهٔ الکتریکی آن‌را تشخص داد. یکی از این ویژگی‌ها، نوار LED جدیدی است که در تیپ‌های بالایی لاریات و پلاتینوم در بالای جلوپنجره کشیده می‌شود. در همین حال، سه طرح جلوپنجرهٔ مختلف برای خودرو قابل سفارش خواهد بود درحالی‌که به‌منظور کاهش ضریب درگ، کاپوت و رکاب‌های جانبی هم از نو طراحی شده‌اند. در عقب لایتنینگ هم چراغ‌هایی مشابه نسل قبلی F۱۵۰ دیده می‌شود که نواری باریک از بالای آنها تا روی درب قسمت بار کشیده شده است. به گفتهٔ فورد، خریداران از F۱۵۰ الکتریکی انتظار خودرویی مدرن و پیشرفته را داشته‌اند اما نمی‌خواستند این پیکاپ مثل یک کشتی فضایی به نظر برسد و به همین دلیل، طراحان کاملاً به DNA پیکاپ‌های فورد وفادار مانده‌اند.

لایتنینگ نخستین F۱۵۰ است که به جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC۴A مجهز شده است. این سیستم که از طریق یک نمایشگر عظیم ۱۵.۵ اینچی ارائه می‌شود، از قابلیت کنترل صوتی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، ناوبری و قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. برای این پیکاپ الکتریکی، سیستم خودران سطح دو «بلوکروز» فورد هم قابل سفارش است که بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های ایالات‌متحده و کانادا را پوشش می‌دهد.

فور_ F150_لایتنینگ (3)

فورد F۱۵۰ لایتنینگ در چهار تیپ مختلف ارائه خواهد شد که نرخ پایهٔ آن از رقم شگفت‌انگیز ۳۹،۹۷۴ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین نسخه‌ها به ۹۰ هزار دلار می‌رسد. این در حالی است که پیکاپ الکتریکی فورد مشمول اعتبار ۷،۵۰۰ هزار دلاری فدرال هم می‌شود که نرخ پایهٔ آن‌را به زیر ۳۲،۵۰۰ دلار می‌رساند. خریداران هم‌اکنون می‌توانند با واریز ۱۰۰ دلار در وب‌سایت فورد، این پیکاپ الکتریکی را سفارش دهند. انتظار می‌رود F۱۵۰ لایتنینگ از بهار آینده راهی بازار شود.

 

 

منبع: پدال
  • فورد ارسالی در

    اوه مای گاد بیاد خریدمش

  • محمد ارسالی در

    مشخصات این ماشین که شبیه پراید وانت خودم ون هست ،،،،،،آمریکا دیگه کارش تمومه

  • ایده پرداز فضا ارسالی در

    کی میاد ایران ما بخریم؟ من ۱۰ تا میخوام تا هر ساعت یکیش فول شارژ باشه تا برم دور دور کنم
    اخه میدونی چیه من کارگری هستم که علاقه خاصی به دور دور کردن دارم حتی از سرمایه دارامونم بیشتر علاقه مندم فکر کنم براحتی بتونم همشو یکجا بخرم اخه ما مسعولان و مدیران و روئسای با انصاف و با وجدانی داریم که دارن تقسیم پول بین م ردم رو ب درستی نظارت ... و مدیریت ... مم یکنن
    من که خیلی خوشحالم از خبرتونم سپاسگذارم خیلی خوشحالم خیلیییییییی

  • بینام ارسالی در

    واقعا ایران خودرو و سایپا ملت رو گروگان گرفتن..تعداد کشته هامون از جنگها بیشتره

ارسال نظر