|
کدخبر: 105392

قیمت باتری در بازار، کمتر از کارخانه!

شوردر آن سال‌ها ۴.۵میلیون عدد باتری وارد می‌کرد و تا سال ۸۲ تنها صباباتری به‌عنوان تولیدکننده باتری در کشور وجود داشت. از سال ۸۲ اما شرکت‌های خصوصی به‌تدریج در این زمینه شکل گرفتند و سهم واردات حدود ۲ درصد است و قاچاق نیز هیچ توجیهی ندارد.

خودرو قیمت باتری در بازار، کمتر از کارخانه!

مهدی کامکار، دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری با بیان اینکه از سال ۸۲ تا سال ۸۵ ما واردکننده باتری بودیم، اما پس از آن به‌خودکفایی رسیدیم، گفت: «کشور در آن سال‌ها ۴.۵میلیون عدد باتری وارد می‌کرد و تا سال ۸۲ تنها صباباتری به‌عنوان تولیدکننده باتری در کشور وجود داشت. از سال ۸۲ اما شرکت‌های خصوصی به‌تدریج در این زمینه شکل گرفتند و سهم واردات حدود ۲ درصد است و قاچاق نیز هیچ توجیهی ندارد.» وی با بیان اینکه تنها حدود ۳ درصد از منابع اولیه تولید باتری مستقیما از سرب به‌دست می‌آید و ۹۷ درصد از طریق منابع اسقاط است، ادامه داد: «برخی کارخانجات صنعت بازیافت دارند و برخی دیگر از تولیدکنندگان از طریق انجمن سرب و روی ایران، باتری‌های فرسوده و اسقاطی را جمع‌آوری کرده و به‌سرب قابل استفاده درتولید باتری بدل می‌کنند.»

 مالیات بر ارزش افزوده و راز ارزان‌تر بودن باتری در بازار

به‌گفته کامکار، یکی از مسائلی که درحال‌حاضر بسیار مشکل‌ساز شده است، بحث مالیات برارزش افزوده در بخش باتری فرسوده است؛ وقتی که به‌یک فروشگاه مراجعه می‌کنید و درخواست خرید باتری نو دارید، باتری فرسوده شما را برمی‌دارند و درقبال دریافت مابه‌التفاوت، باتری نو به‌شما می‌فروشند و بین خریدار و فروشنده درقبال این معامله هیچ مدرکی مبادله نمی‌شود. درواقع باتری خریداری‌شده به‌چرخه معاملات برمی‌گردد. اما زمانی که بنکدارها این باتری را جمع می‌کنند و به‌کارخانجات می‌فروشند، موظف هستند فاکتور فروش صادر کنند و ۹ درصد ارزش افزوده را از تولیدکننده بگیرند و به‌سازمان اموراقتصادی بدهند. اما به‌دلیل اینکه هیچ‌فاکتوری بابت خرید باتری‌های اسقاطی از مشتری ندارند، به فاکتورهای صوری روی می‌آورند. این معضل باعث شده است قیمت باتری در بازار، زیر قیمت کارخانه باشد. وی افزود: «ما این موضوع را به‌سازمان امورمالیاتی اعلام کردیم، اما نظر آنها این است که این جزو قوانین است و شوربختانه هیچ تصمیمی نیز برای اصلاح قانون ندارند و استدلالشان این است که باید طرح به‌مجلس برود و قانون در آنجا تصویب و اصلاح شود. اگرچه خودشان می‌پذیرند که این قوانین نیاز به اصلاح دارد.» کامکار همچنین گفت: «ما سالانه بیش از ۹میلیون عدد باتری اسقاطی جمع‌آوری می‌کنیم که معادل ۳۵ درصد قیمت تمام‌شده باتری نو است. متاسفانه در این میان، رانت بسیار بالایی نیز نصیب واسطه‌ها می‌شود.»

 از باتری خودرو تا باتری‌های ساکن و صنعتی

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری در ادامه با اشاره به‌داخلی‌سازی بیش از ۹۵ درصدی سرب اسیدی گفت: «بالغ بر ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که به‌طور متوسط هر ۲.۵ سال یک‌بار خودروها نیاز به‌تعویض باتری دارند. بنابراین سالانه به‌تولید ۹میلیون عدد باتری نیاز داریم. همچنین بازیافت سرب هر دو باتری اسقاط‌شده تقریبا ماده‌اولیه مورد نیاز تولید یک باتری جدید را فراهم می‌کند.»

وی افزود: «طی سال‌های گذشته به‌بهانه عدم کیفیت باتری تولید داخل سالانه حدود ۴.۵ میلیون عدد باتری از چین، کره، ترکیه و... وارد کشور می‌شد. اما امروز ظرفیت تولید ۱۴میلیون عدد باتری درکشور وجود دارد و فناوری تولید ما هم با فناوری روز دنیا منطبق است. بنابراین تولید باتری سرب اسیدی در شرکت‌های ما منطبق با استانداردهای جهانی است و از نظر کیفی با نمونه‌های برتر جهانی قابل مقایسه‌اند. بنابراین ما طی پنج‌سال اخیر نیاز کشور به باتری سرب اسیدی را از نظر کمی و کیفی تامین کرده‌ایم.»

کامکار با بیان اینکه اکنون بالغ بر ۴ میلیون عدد ظرفیت مازاد تولید باتری خودرویی در کشور داریم و باید برای صادرات آن چاره‌ای بیندیشیم، ادامه داد: «درمورد سایر باتری‌های سرب اسیدی ازجمله باتری‌های ساکن و صنعتی که مصارف متعددی درصنایع مخابراتی، نیروگاهی، معادن، حمل‌ونقل ریلی، UPS، کشنده‌ها، لیفتراک‌ها، آی‌تی، آسانسورها و... دارند نیز برآورد ما از نیاز واقعی کشور ۲۵۰میلیون‌آمپرساعت درسال است که ظرفیت موجود پاسخگوی این نیاز خواهد بود. در این صنعت نیز واحدهای متعددی درحال پیوستن به‌جرگه تولید هستند و به‌مرور ظرفیت مازاد در این حوزه شکل خواهد گرفت.»

 

 

 

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر