|
کدخبر: 159402

شاهکار سازمان نظام پزشکی برای دریافت واکسن

با ورود به سامانه نظام پزشکی و ورود به صفحه ثبت نام پزشکان، می‌بینیم که سازمان نظام پزشکی بخشی را برای ثبت نام همسر، فرزند، منشی و مسوول دفتر پزشکان برای دریافت واکسن فراهم کرده است.

جامعه شاهکار سازمان نظام پزشکی برای دریافت واکسن

چندی پیش معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از آن جا که باید نیازسنجی‌های لازم در خصوص میزان واکسن مورد نیاز کادر درمان و کارکنان مراکز درمانی صورت پذیرد، سامانه‌ای جهت ثبت درخواست همکاران طراحی شده است. لذا از تمامی همکاران گرامی درخواست می‌شود با مراجعه به نشانی اعلام شده نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

اما، با ورود به سامانه نظام پزشکی و ورود به صفحه ثبت نام پزشکان، می‌بینیم که سازمان نظام پزشکی بخشی را برای ثبت نام همسر، فرزند، منشی و مسوول دفتر پزشکان فراهم کرده است. اقدامی که در فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است، اما نکته قابل تامل دیگر این صفحه، گزینه‌ای است که در صورت تایید آن فرد متقاضی واکسن باید هزینه واکسن را هم بپردازد!

این اقدام نظام پزشکی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور، اولویت تزریق واکسن با کادر درمان بوده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور حداقل به مدت یک‌سال ادامه خواهد داشت؛ این برنامه با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شده و به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور تسری خواهد یافت.

هنوز چندی از درخواست مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی برای درخواست واکسیناسیون هنرمندان نگذشته است که این سازمان از طریق سایت خود اقدام به ثبت نام اعضای خانواده پزشکان برای دریافت واکسن کرونا کرده است، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وزارت بهداشت نیز درخواستی از سازمان نظام پزشکی برای ثبت نام پزشکان و خانواده آنها نداشته است و این اقدام ضمانت اجرایی ندارد.

*واکنش وزارت بهداشت به ثبت نام خانوادگی پزشکان

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسیناسیون کرونا حتما بر اساس پروتکل‌های سند ملی واکسیناسیون خواهد بود و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. وزارت بهداشت هیچ درخواستی از سازمان نظام پزشکی برای ثبت نام پزشکان و خانواده و بستگان آنها برای انجام واکسیناسیون نداشته است.

وی با بیان اینکه اولویت تزریق واکسن در فاز نخست پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها هستند افزود: در صورتی که نوبت واکسیناسیون پزشکان شاغل در مطب فرا برسد با مشورت صنف مربوطه واکسیناسیون انجام می‌شود، همچنین خانواده پزشکان و بستگان آنها در اولویت تزریق واکسن نبوده و در صورتی که اعضای خانواده آنها دارای بیماری زمینه‌ای بوده یا سالمند باشند در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

*چند سوال از سازمان نظام پزشکی

این اقدام نظام پزشکی و درج گزینه تایید هزینه پرداخت این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که شاید هدف از این کار مباحث اقتصادی و کسب درامد از واکسیناسیون پزشکان باشد؛ به این دلیل که بر اساس اعلام وزارت بهداشت واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های اولویت‌دار رایگان است و تزریق این واکسن تاکنون رایگان انجام شده است.

چندی پیش سازمان نظام پزشکی اقدام به توزیع واکسن آنفلوآنزا کرد که این موضوع با انتقاد پزشکان مواجه شد و بسیاری از آنها از توزیع نامناسب واکسن گلایه کرده بودند. کادر درمان که از طریق سیستم نظام پزشکی واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرد نتوانست به طور کامل واکسینه شود. این موضوع نشان می‌دهد ثبت نام کادر درمان و جمع کردن امضا جهت اخذ امتیاز واردات واکسن از وزارت بهداشت خواهد بود. این اقدام چند سوال در اذهان عمومی ایجاد می‌کند، اول اینکه توزیع واکسن توسط نظام پزشکی چگونه انجام می‌شود؟ آیا سهمیه‌ای برای نظام پزشکی توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است؟ آیا تفویض اختیاری برای نظام پزشکی در این زمینه صادر شده است؟ و آیا اینکه سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کند در راستای اهداف تجاری اقدام به خرید واکسن و پیش فروش آن به پزشکان کند؟

*کادر درمان همچنان در اولویت تزریق واکسن

البته باید این موضوع را که کادر درمان در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند امری اجتناب ناپذیر است اما اینکه سازمان نظام پزشکی بدون توجه دستورالعمل واکسیناسیون ملی کرونا اقدام به راه‌اندازی سامانه خاص برای دریافت واکسن کرونا توسط پزشکان و خانواده‌های آنها کرده نوعی تبعیض در اجرای واکسیناسیون افراد مختلف جامعه است و شائبه انحصار گرایی در واکسیناسیون کرونا و اختصاص واکسن به افراد خاص را در اذهان جامعه ایجاد خواهد کرد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها