|
کدخبر: 158282

زمان اغاز واکسیناسیون سراسری در کشور اعلام شد

بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: امیدواریم خرداد سال آینده با نخستین واکسن‌های داخلی واکسیناسیون عمومی را برای همه مردم آغاز کنیم.

جامعه زمان اغاز واکسیناسیون سراسری در کشور اعلام شد

علیرضا بیگلری افزود: خوشبختانه در کشور ما همه روش ها، زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های پیشرفته فراهم شده و آنچه که در گروه دارویی برکت شاهد هستیم، ساخت واکسن توسط کشت ویروس و استفاده از ویروس غیرفعال است. همچنین واکسنی که در مؤسسه پاستور با انتقال فناوری و با همکاری کشور کوبا ساخته می‌شود واکسنی است که در آن پروتئین ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد و این واکسن باعث شده تا ایمنی بدن افزایش پیدا کند. این واکسن‌ها به طور معمول بی خطر هستند و واکسن مؤسسه رازی نیز همین مسیر را طی کرده است.

رئیس انستیتو پاستور گفت: راه بعدی، راه آدنه ویروس است که مثال ساده آن واکسن اسپوتنیک روسی است و همینطور ویروس آسترازنکا که از وکتورهای آدنا ویروسی استفاده می‌کنند که نکته‌های خاص خود را دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد و در انستیتو پاستور ایران آدنه ویروس نیز ساخته شده است و آزمایش‌های حیوانی آن پشت سر گذاشته شده، ولی هنوز وارد آزمایش‌های انسانی نشده است که امیدوار هستیم به انجام برسد.

وی همچنین عنوان کرد: در زمینه ام ار ان‌ای هم کار شروع شده و کارهای حیوانی آن انجام شده است، ولی با توجه به اینکه ام ار ان‌ای شیوه‌ای است که باید امتحان خود را پس دهد و نخستین بار است که به صورت گسترده از این روش به عنوان واکسن استفاده می‌کنیم، قدری باید تأمل کرد که آزمایش‌های خود را پشت سر بگذارد و جمعیت وسیعی از این واکسن استفاده کنند تا مطمئن شویم عوارض طولانی مدتی در این روش بروز می‌کند یا بروز نمی‌کند.

رئیس انستیتو پاستور گفت: در کشور ما زیرساخت واکسن وجود دارد و جوانانی آشنا به این دانش در کشور داریم، انستیتو پاستور ایران ۱۰۰ سالگی خود را پشت سر گذاشت و امسال وارد قرن دوم فعالیت خود شد. انستیتو پاستور در برابر بیماری‌های مختلفی محور تشخیص را بر عهده گرفت و در اوج تحریم ورق را به نفع مردم برگرداند و این امر فقط با تکیه بر دانش بومی محقق شد.

وی افزود: کشوری که بتواند دو تا سه واکسن بسازد پس می‌تواند چندین واکسن مختلف تولید کند. اگر همین واکسن را بخواهیم بخریم باید چندین برابر هزینه کرد. در شرایط کرونا عدالتی در توزیع واکسن نبود. امروز دنیا به ۱۶ میلیارد دوز واکسن نیاز دارد، ولی ۷۰ درصد از واکسن‌هایی که تولید، توزیع و تزریق شده در ۱۰ کشور دنیا است. اگر تولید نکنیم حداقل در یک وقت مناسب واکسنی به ما نخواهد رسید.

منبع: بازار

ارسال نظر