|
کدخبر: 150766

توصیه‌ مهم به کرونایی ها

متخصصان علوم پزشکی می‌گویند: افراد مبتلا به عفونت کووید ۱۹ باید به طور موقت از ورزش کردن پرهیز کنند حتی اگر علائمی نداشته باشند.

در مطالعات اخیر تخمین زده شده که ۴۰ درصد از افراد آلوده به این ویروس هیچ‌گاه علائمی از خود نشان نمی‌دهند.

این امر باعث می‌شود تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به کووید ۱۹ همچنان احساس خوبی برای ادامه زندگی و انجام امور روزمره داشته باشند. با این حال این افراد هنوز به اندازه‌ای عفونی هستند که لازم است خود را قرنطینه کنند.

همچنین برخی نیز ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا در صورت ابتلا و نداشتن علائم درحالیکه خود را قرنطینه خانگی‌ کرده‌اند می‌توانند در خانه ورزش کنند.

"جردن متزل"، متخصص طب ورزشی در این باره می‌گوید: بیماران با تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی یا حتی بدون علائم، دست کم برای یک هفته تا ۱۰ روز پس از مثبت بودن آزمایش، ورزش نکنند.

به گفته پزشکان، حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنید پس از یک هفته بی‌تحرکی نسبی، آرام‌آرام ورزش را شروع کرده و میزان و شدت آن را هر هفته به‌تدریج افزایش دهید.

مثلا از یک پیاده روی سبک و در صورتی که می‌توانید فاصله خود را از دیگران حفظ کنید، شروع کنید.

پروفسور "الکس کوک"، متخصص طب ورزشی در دانشگاه لنور- راینِ کالیفرنیای شمالی نیز می‌گوید: ورزش‌هایی با ریتم تند می‌تواند در واقع سیر عفونت را حتی برای بیماران بدون علائم یا با علائم خفیف بدتر کند. چون ورزش شدید به طور موقت عملکرد ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

کوک تاکید می‌کند: از هر پنج بیمار بستری مبتلا به کرونا، یک بیمار به میوکاردیت مبتلا می‌شود یعنی التهاب عضله قلب که می‌تواند باعث آسیب‌های مهلک شود. این التهاب می‌تواند حتی پس از رفع علائم کووید ۱۹ ادامه یابد. بیشتر افراد مبتلا به میوکاردیت همراه با ورزش سبک علائمی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر با نخستین حرکت ورزشی، هر یک از این علائم را تجربه کردید، ورزش را متوقف کرده و در اسرع‌وقت از پزشک مشاوره بگیرید.

منبع: ايسنا

ارسال نظر