|
کدخبر: 41836

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با بنیان‌گذار پروش شترمرغ مطرح شد:

پرورش شترمرغ چقدر سرمایه لازم دارد؟ + قیمت تیر ۱۴۰۰

رئیس تعاونی پروش شترمرغ گفت ایران دومین تولیدکننده شترمرغ در جهان است. به اعتقاد پرویز نیامنش، این صنف می‌تواند امور مربوط به خود را مدیریت کند.

تجارت پرورش شترمرغ چقدر سرمایه لازم دارد؟ + قیمت تیر ۱۴۰۰

ایران دومین پرورش‌دهنده شترمرغ در جهان است. در همین راستا با بنیان‌گذار پرورش شترمرغ در ایران صحبت کردیم تا با وضعیت و چالش‌های پیش‌روی این صنف آشنا شویم.

بنیان‌گذار پرورش شترمرغ کیست؟

پرورش شترمرغ در ایران به اسم پرویز نیامنش گره خورده است. نیامنش که رئیس تعاونی پرورش شترمرغ ایران است ۱۸ سال از عمر خود را صرف راه‌اندازی و تقویت هر چه بیشتر این حرفه کرده است.

رئیس اتحادیه تعاونی پرورش شترمرغ، وضع کسب‌وکار در صنف خود را خوب توصیف کرد و افزود: درمجموع وضع بازار خوب است. مصرف شترمرغ در کشور بالاست و مردم از این نوع گوشت و اقلام مربوط به آن استقبال می‌کنند.

پرویز نیامنش در رابطه با صادرات شترمرغ و محصولات مرتبط به آن گفت: صادرات هم داریم. درحال‌حاضر به آلمان، پوست صادر می‌کنیم. تخم نقاشی شده هم به آلمان صادر می‌شود. در منطقه هم به عراق صادرات داریم.

قیمت گوشت شترمرغ

رئیس اتحادیه تعاونی پرورش شترمرغ درباره نرخ خرده‌فروشی گوشت شترمرغ اظهارکرد: فیله بدون استخوان الان کیلویی ۶۵ هزار تومان است. هر کیلو ران هم ۴۰ هزار تومان است. خرده گوشت هم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا پرورش شترمرغ از پرورش مرغ و طیور کوچک، سخت‌تر است؟ پرویز نیامنش در پاسخ این سوال اظهارکرد: برخلاف تصور بیشتر مردم، این‌گونه نیست و پرورش شترمرغ خیلی راحت‌تر است. توجه داشته باشید که اگر به‌خوبی مدیریت شود نرخ مرگ‌ومیری بسیار کمتری دارد.

رئیس تعاونی پرورش شترمرغ در ادامه افزود: یک شترمرغ زنده به‌طور متوسط ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد و نرخ آن در بازار چیزی حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته شترمرغ ۱۱۰ کیلویی چیزی حدود ۴۵ کیلو گوشت خالص بدون استخوان دارد.

وضعیت ایران در جهان

پرویز نیامنش در ادامه از کمبود تولید گوشت شترمرغ خبر داد و افزود: ایران دومین پرورش‌دهنده شترمرغ است و بعد از افریقای جنوبی، بیشترین مقدار گوشت شترمرغ را تولید می‌کند بااین‌حال سطح نیاز داخل بسیار زیاد است و تولید فعلی، جوابگوی تقاضای بازار نیست. در سطح منطقه، عربستان هم تولید بالایی دارد و در این حوزه، سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است.

رئیس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ در ادامه به بحث واردات پرداخت و گفت: تقاضا کرده‌ایم اجازه واردات داده شود. ۱۸ سال است که پای شترمرغ به کشور ما باز شده و در این مدت مشکل هم‌خونی به وجود آمده است پس برای گرفتن نوع مولد نر، تقاضای واردات کرده‌ایم. خواسته‌ایم که اجازه دهند ۳ هزار و ۵۰۰ جوجه نر شترمرغ وارد شود. البته فعلا واردات متوقف است.

راه‌اندازی یک مزرعه چقدر هزینه دارد؟

ShotorMorgh2.jpg

رئیس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی یک مزرعه یا مجتمع پرورشی چقدر هزینه دارد؟ گفت: بستگی به حجم کار و تعداد شترمرغی که پرورش می‌دهید دارد. نکته دیگر آن است که حرف اول را زمین می‌زند. اگر زمین داشته باشید به سرمایه زیادی احتیاج نیست. به‌عنوان‌مثال در ابتدا می‌توان از ۵۰ عدد شروع کرد. برای پرورش این تعداد به چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. البته همان‌طور که گفتم این در صورتی است که زمین از خودتان باشد. هزینه لازم برای پرورش شترمرغ از پرورش گونه‌های دیگر کمتر است.

۲۳۰ واحد صنفی داریم

درحال‌حاضر ۲۳۰ واحد پرورش شترمرغ در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. در این تعداد واحد صنفی، ۵۰۰ هزار شترمرغ پرورش داده می‌شود. تولید و پرورش شترمرغ می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی عاید کشور کند اما رئیس تعاونی پرورش شترمرغ گوشتی می‌گوید که دولت هیچ حمایتی از این صنف نمی‌کند:

تاکنون هیچ حمایتی نکرده است. از دولت محترم می‌خواهیم همچنان حمایت نکند و فقط برای فعالان، مانع‌تراشی نکند. پرویز نیامنش در تشریح بیشتر مشکلات این صنف گفت: متاسفانه بسیاری از متصدیان این حوزه آشنایی چندانی با حرفه ما و ریزه‌کاری‌های آن ندارند. از طرف دیگر مدیران مرتب عوض می‌شوند و ما باید مسائل و مشکلات خود را بارها و بارها برای مدیران جدید توضیح دهیم تا در جریان امور ما قرار بگیرند. مسئولان، متخصص نیستند؛ البته شکر خدا روی پای خودمان ایستاده‌ایم و به کمک دولت نیاز نداریم.

اول در دوره‌های آموزشی شرکت کنید

پرویز نیامنش خطاب به کسانی که قصد ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند گفت: علاقه‌مندان قبل از هر چیز عضو تعاونی پرورش شترمرغ شوند. تعاونی آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهند. تعاونی در هنگام دوره‌های آموزشی، کتاب، جزوه‌ها و سی‌دی‌های آموزشی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

وی در رابطه با شهریه این دوره‌های آموزشی اظهارکرد: پولی که از متقاضیان گرفته می‌شود ناچیز است و حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. شرکت‌کنندگان بعد از اتمام دوره، مدرک معتبر دریافت می‌کنند. بعد از پایان دوره‌های آموزشی هم می‌توانند به‌طور مستمر با تعاونی در ارتباط باشند و مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

نرخ گوشت شترمرغ در میادین شهرداری به تاریخ دوم تیر ۱۴۰۰ (به تومان)

گردن، بسته ۵۰۰ گرمی

۱۸۰۰۰

گردن، بسته یک کیلویی

۳۴۰۰۰

فیله، بسته یک کیلویی

۷۴۰۰۰

ماهیچه

۶۹۰۰۰

ران بی‌استخوان

۷۲۰۰۰

چربی جامد

۲۴۰۰۰

سنگدان

۳۲۰۰۰

بال و بازوی بدون پوست

۴۱۰۰۰

آبگوشتی

۶۵۰۰۰

قلم شترمرغ

۵۰۰

نویسنده: شاپور پشابادی
  • خلیل رجب پور ارسالی در

    توضیح در مورد این حفه کامل نیست سپاسگذا رم از راهنمایی شما

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام ،مخوام عضو تعاون شده و آموزش ببی نم از کجا شروع کنم
    باتشکر توکلی

    • فرشته ارسالی در

      باسلام واحترام قصد دارم از تجربیاتشون در زمینه پرورش شتر مرغ استفاده کنم ۰ون مکا ن وسرمایه اش را می تونم فراهم کنم. ممننو ن

    • امیر ارسالی در

      سلام،من با 4000 متر میحوام شروع کنم ،راه های تماس یا حضور در اموزشها را میخوام.مم نون

    • حسین فردوسی زاده ارسالی در

      قصددارم عضوتعاونی بشم وسی دی واطلاعات بی شتری کسب کنم
      چکارکنم؟
      تلفن و واتساپ06339388

  • عارف جان شکر ارسالی در

    سلام،،، اینجانب 4 هزارمتر زمین شهرستان اشتهارد دارم ایا چند راس شتر مرغ میتونم پرورش بدم

    • الهه مهوری ارسالی در

      باسلام من زمین ۵۰۰۰متری دارم برای پرورش شتر مرغ کافیه؟وهزینه چقدر میخواهد وبرای آموزش ب کجا باید مراجعه کنم الهه مهوری ا ز اصفهان

  • بهزادی ارسالی در

    با سلام و خسته نباشی من میخوام در این حر فه وارد بشم و دوست دارم در این دوره ها ش رکت کنم همچنین عضو این تعاونی و صنف بشم با تشکر

    • مهدی گرگانی ازمازندران.سوادکوه ارسالی در

      باسلام ایااستان مازندران برای پرورش شترم رغ مناسب هست یامحدودیتهای خاصی دارد؟روش تهیه جوجه به چه صورت میباشد
      ممنون میشم جواب رولطف کنید
      09360525845

    • ناشناس ارسالی در

      سلام...لطفا جهت شرکت در کلاس پرورش شتر م رغ من رو راهنمایی کنید...0912327****

  • خلیل لنجی ارسالی در

    سلام بازنشسته هستم می خواهم
    میخو اهم پرورش شترمرغ را شروع کنم علاقه زیادی دارم و حدود 150ملییون تومان سرمایه دارم لطفاً من را راهنمایی کنید با کمال تشکر

  • نعمت الله حیدری کشاورز ارسالی در

    اینجانب متقاضی آموزش در رابطه با پرورش ش ترمرغ هستم لطفا مراراهنمایی بفرماییدمن چ گونه ثپت نام وبه کجا مراجعه نمایم

  • نعمت الله حیدری کشامور ارسالی در

    باسالم وخسته نباشی اینجانب میخواستم وارد این حرفه شوم ودرآموزش های این دورها شرک ت کنم وعضو تعاونی صنف شوم

  • محمود ارسالی در

    سلام پنج هزارونهصد متر مربع زمین دارم . میخوام عضو تعاونی بشم و دوره پرورش شتر م رغ ببینم

    • ناشناس ارسالی در

      یک هکتار زمین دا رم برای پرورش شتر مرغ مناسب است زمین من کشاورزی است مجوز میدهند چقدر سرمایه میخاهد

  • امید ارسالی در

    سلام وخسته نباشید من میخوام عضو این صنف بشم ودر دورهای اموزشی شرکت کنم

  • حسین حداد ارسالی در

    باسلام زمینی به متراژ حدود 1000 متر دارم که کاربری کشاورزی دارد آیا میشود با آب چاه وبدون داشتن برق کار شروع کرد وچقدر س رمایه برای خرید شتر در این متراژنیاز میب اشد ودرضمن درمشهد ازچه کانالی میتوان شرو ع کرد .لطفا راهنمایی بفرماید .

  • یاسین ارسالی در

    بنده ۱۵۰ میلیون پول دارم ی زمین هزار متر ی دارم که داخلش ۱۵۰ متر سالن و دوتا انبا ر ۲۰ متری دارم و چاه آب و یرق دارم اتاق سرایداری ۳۰متر دارم ...بااین زمین و این مقدار پول چندتا شتر مرغ میتونم تو زمین ۱ ۰۰۰متری پرورش بدم...ممنون از لطفتون...را ستی بنده میخوام آموزش ببینم و مدرک پرورش شترمرغ بگیرم کجا باید مراجعه کنم؟بنده س اکن کرج هستم

  • محمد صادق صالحی ارسالی در

    سلام میخواستم عضو تعاونی بشم اگر میشه ی ک شماره تلفن بگذارید

  • قاسم ارسالی در

    سلام ۲۱۰۰ مترزمین چهاردیواری دارم ۱۰۰میل یون
    پول دارم برای کار کافیه یانه

  • سحرعزیزی ارسالی در

    سلام .من یه جایگاه دارم گاوداری ۵راسی دا خل روستا هست سرپوشیده و ۳سالن مجای بزرگ وانباری هم داره .۴هکتار زمین هم درکنارش دارم بااین شرایط میشه شروع کنم؟

  • بهرام مرادی ارسالی در

    سلام من ۲۰۰۰متر زمین دارم وکلی علاقه اما جایی برای اموزش دیدن پیدا نکردم البته د ر شهرستان (پارساباد مغان) پیدا نکردم لطف ا راهنمایی بفرمایید

    • شکری ارسالی در

      سلام وقت بخیر زمین مستعد به مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع در بیله سوار جهت پرورش شتر مرع ف روش یا مشارکت قیمت توافقی ۰۹۱۴۳۵۳۹۸۴۹

  • حسین بزرگ ارسالی در

    سلام من ۴۰۰متر زمین دارم میخوام پرورش شت رمرغ بزنم اگه امکان داره به ماهم یه اطلا عاتی بدید باتشکر

  • قربان فلاح ارسالی در

    من زمینی حدود۵۰۰۰متر مربع کاربری کشاورزی دارم برای پرورش شترمرغ درخواست راهنمایی دارم،

  • میرجلال مصطفوی ارسالی در

    با عرض سلام وادب میخواستم عضو تعاونی شما بشم ودر کلاس های شما شرکت کنم واز راهنماییهای لازم برای پرورش شترمرغ برخوردار باشم وکار را شروع کنم با تشکر مصطفوی از تبریز

  • دهقان ارسالی در

    سلام من تصمیم گرفتم که شترمرغ پرورش بدم لطفاراهنماییم کنیدفقط500 مترزمین دارم ای نم توش درخته لطفابهم بگیدچکارکنم من دریز دزندگی میکنم لطفاراهنماییم کنیدبسیارسپاس گزارم ازهنراهیتون

  • ابراهیم لطفی غیاث آبادی ارسالی در


    به نام خ دا
    ریاست پرورشگاه،جناب آقای دکتر

    موضوع : درخواست حمایت

    با سلام احتراما ضمن عرض ارادت و حمایت از کالای ایرانی به گفته رهبر معظ م انقلاب سال ۹۹ سال جهش تولید ، بدینوسیل ه اینجانب ابراهیم لطفی فرزند کمال متولد۱ ۳۶۹ به شماره ملی ۲۴۶۰۱۲۱۹۰۳ ساکن روستای تفهیان واقع در۲۰کیلومتری جنوب شیراز با۸ سال سابقه کار حراست در مجتمع های مختلف، یک فقره زمین خریدم و در سال جهش تولید تص میم به ایجاد پرورشگاه شترمرغ گرفتم و اقد امات اولیه را انجام داده ام درخواست حمای ت مالی را دارم و در ضمن از تجربه و راهنم ایی های متخصصین محترم آن سازمان نیز بهره مند گردم.خواهشمند است با عنایت به اینکه سال جهش تولید هست و تحریم و ایجاد شغل، مساعدت فرمایید یا دستورفرمایید اقدامات ل ازم را مبذول فرمایند .

    بات شکر فراوان
    شماره همراه۰۹۱۷۹۱۷۷۸۵۷

  • هادی ارسالی در

    سلام من حدود۲۰۰میلیون پارسال برای مزرعه ۳۰۰قطعه ای خودم هزینه کردم ولی به جایی نرسیدم ازیه طرفم چندده تایی آوردم بزرگ کردم 9۰الی۱۰۰کیلوکردم ولی امان ازبازارفروش وککککککرونابه زورپول جوجه بادونشوبه دست آوردم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من مشهد هستم برای ثبت نام کجا مراجع ه کنم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من مشهد هستم برای ثبت نام کجا مراجع ه کنم

  • هادی ارسالی در

    سلام.به اصل پرسش خود پاسخ ندادید که برای راه اندازی واحد پرورش شتر مرغ چقدر پول لازمه

  • سنجری ارسالی در

    اقا خانم .هرچه تواین سایتها میگن همه غلط .اگه میخوای به خاک سیاه بشینی برودنبال اینکار .بروگدایی کن .شرف داره به این کار .هرکس اطلاعات بیش ترخواست بهش میدم .تاب یچاره نشود .

    • مخمد حسن سعادت ارسالی در

      میشه با من تماس بگیرید یا شمارتونو به من بدین تا باهاتون تماس بگیرم؟
      09014 722934

    • سلام سهرابم ارسالی در

      میشود باشما مذاکره کنم راهنمایم کنید

    • حمید ارسالی در

      چرا جناب مگه چه اتفاقی افتاده. من علاقه دارم اینکارو شروع کنم میشه لطفا بفرمایید چرا بده ‌؟

  • ناشناس ارسالی در

    پرورش بوقلمون هم جواب میدهد من امتحان کر دم

  • هوشنگ شهابی ارسالی در

    پنده هم می خواهم یک مزرعه شترمرع احداث ک نم همه شرایط بعلاوه کمی تجربه رادارم ولی میخوام عصوتعاونی وصنف مربوطه شوم لطفارا هنمای فرماید

  • سیاوش‌مهیمی ارسالی در

    سلام درمنطقه‌ رودبار جنوب‌ ملکی‌دارم‌قنا تی‌بادبی‌ ۴۵لیتربرثانیه‌محصدلات‌‌ ذرت‌ گ ندم‌‌ کنجد جو‌ و یونجه‌ وگاها صحرا‌کاری‌ ‌ ارتفاع‌ ازسطح‌دریا‌۵۹۰ متر‌میزان‌۲۰۰هک تار‌ در‌عرصه‌پرورش‌ شترمرغ‌ در‌سطح‌وسیع‌ ‌با‌ سرمایه‌گزار‌در صورت‌اشتیاق‌ وتمایل‌ امادگی‌ هرگونه‌‌امادگی‌رادارا‌ می باشم‌ جهت‌ تولید‌ و رشد‌ منطقه‌ و هم‌ چنین‌‌ د رامد و اشغالزایی‌ لازم‌به‌ ذکر‌است‌هدف‌ از‌ هرز‌ رفت‌۲۰میلیون‌ لیتر‌ اب‌‌در۳ماه‌ ازسال

    • سید مصطفی حسینی ارسالی در

      مثال آقای اسماعیل صمیعیسلام بنده هم از ر ودبار جنوب هستم وامکاناتم مثل آقای اسماع یل صمیعی هست آب زمین وسرمایه را اندازی ت ولیدی متوسطی رادارم فقط میخواهم بدانم چگ ونه میتونم اموزش ببینیم وعضو تعاونی شما شوم منتظر جوابم وشترمرغ جحت پرورش وماشین جوجه کشی آن راازکجا تهیه کنم شماره تلفن ‌های های بنده 09132441216وایرانسل0901244 1216میباشد

  • مهرداد ارسالی در

    سلام من میخوام اینکار رو شروع کنم و نیاز به مشاوره دارم جای وجود داره که مشاوره وراهنمایی بگیرم

  • امير مجدی ارسالی در

    سلام من تازه می خواهم در اين کار سرمایه گذاری کنم. می خواستم بدونم وقتی شتر مرغ رو پرورش دادیم کجا بفروشیم.آیا فروش تضمی نی داره یا شرکتی که شتر مرغ هارو از ما ب خره؟ممنون میشم به‌ سوالم جواب بدین. اگر شرکتی هست که خریداری میکنه لطفا به‌ من معرفی کنید. با تشکر

  • عباس جعفری ارسالی در

    عرض سلام و ادب و احترام محضر شما اساتید زحمتکش بنده از استان هرمزگان مزاحم میشم واز جهاد کشاورزی تقاضای یک ونیم هکتار زم ین جهت راه اندازی طرح شتر مرغ پرواری 200 قطعه ای نموده ام که شکر خدا با این طرح موا فقت شده است واز شما تقاضا دارم در ا ین راستا بنده را یاری کنید و حتما در صو رت امکان بنده حقیر رو عضو تعاونی بفرمائ ید 09300353338

  • عباس جعفری ارسالی در

    عرض سلام و ادب و احترام محضر شما اساتید زحمتکش بنده از توابع استان هرمزگان مزاحم میشم واز جهاد کشاورزی تقاضای یک ونیم هک تار زمین جهت راه اندازی طرح شتر مرغ پروا ری 200 قطعه ای نموده ام که شکر خدا با ای ن طرح موافقت شده است و از شما تقاضا دارم در صورت امکان در این راستا بنده را یاری کنید و حتما بنده رو عضو تعاونی فرار دهی د با تشکر فراوان 09300353338

  • احسان میرزایی ارسالی در

    باسلام. من علاقه زیادی به کار و پرورش شت رمرغ دارم. تجربه در پرورش طیور داشتم ولی میخام وارد صنف شترمرغ بشم و به دنبال سر مایه گذار هستم برای فعالیت در پرورش شتر مرغ در کرج سرمایه گذاری از شما کار و فعا لیت از من. میخام عضو تعاونی بشم راهنمایی کنید از کجا و چجوری میتونم عضو بشم ممنو ن.

  • رضا حسن زاده ارسالی در

    سلام من علاقه زیادی به شتر مرغ دارم و 50 ملیون سر مایه دارم لطفا منو راهنمای کنی ن و کجا باید عضو شوم خراسان شمالی اسفرای ن روستای کوشکی

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من برای پرورش شتر مرغ حاضرم یک ماه رایگان در یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ ر ایگان کار کنم تا این کار را یاد بگیرم مم نون از شما حسن زاده از خراسان شمالی ش اس فراین روستای کوشکی تلفن 09156421690

  • ناشناس ارسالی در

    سلام.
    یوسف مصطفوی هستم زمین دارم می خواهم پرورش شروع کنم چکار باید کنم

  • علی گرجی ارسالی در

    لطفامنو هم راهنمایی کنید

  • شکری ارسالی در

    سلام زمین مستعد برای پرورش شتر مرغ به مس احت ۱۱۰۰۰ متر مربع جهت فروش یا مشارکت در امر پرورش شتر مرغ قیمت توافقی ۰۹۱۴۳۵۳۹۸ ۴۹

  • مهدی ارسالی در

    سلام.من در یکی از دهستانهای اردبیل ۱۲ هک تار زمین دارم وعلقه زیادی به اینگونه مشا غل دارم سرمایه اولیه خرید جوجه شتر مرغ ر ا هم دارم ...لطفا راهنمایی میکنید چکار ک نم

  • مجتبی ارسالی در

    با درود بر شما. برای عضویت در اتحادیه باید چکار کنیم

  • عباس زاده ارسالی در

    سلام برای شرکت در کلاسهای آموزشی پرورش ش تر مرغ به کجا میتونم مراجعه کنم ممنون می شم راهنماییم کنید

  • احمد نظری ارسالی در

    سلام جهت ثبت نام باید چکار کنم کلاس حضور ی هستش یا به صورت مجازی برگزار میشه با ت شکر

  • سیاوش مهیمی ارسالی در

    سلام.
    بنده درجنوب گرمسیرکرمان منطق ه رودبار جنوب ارتفاع از سطح دریا۵۵۴ متر زمینی موروثی ار ۲۰ تا۱۰۰ هکتارو اب زیاد منبع ابی قنات وکشت همیشه یونجه مالک هستم . مدتهاست دنبال شریکی سرمایه گذار جهت پ رورش شترمرغ مولد گوشتی وتخمی هستم.
    اگر کسی باشد با زمان طولانی از ۱ تا هر چه توان سرمایه گذار ، جهت سرمایه گذاری ب ااشتیاق وگرمی استقبال مینمایم‌.باسپاس فر اوان

    • حسين كلهري ارسالی در

      سلام در مورد درصد سود آوري برورش شتر مرغ كوشتي لط فبر كنيد توضيح دهيد

  • اکرم ذاکری ارسالی در

    سلام میخوام عضو اتحادیه بشم و دوره کامل پرورش شترمرغ رو یاد بگیرم لطفا راهنمائیم کنید

ارسال نظر