|
کدخبر: 105893

دستور جهانگیری برای افزایش صادرات غیرنفتی

معاون اول رئیس‌جمهوری بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد را دغدغه ملی توصیف کرد و گفت: تلاش همه دستگاه‌های اجرایی برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در امسال ضروری است.

تجارت دستور جهانگیری برای افزایش صادرات غیرنفتی

«اسحاق جهانگیری» ظهر دوشنبه در نهمین جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با تاکید بر اینکه در امسال موضوعی مهم‌تر از توسعه صادرات غیرنفتی برای اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: توسعه صادرات غیرنفتی امسال برای کشور از هر امر دیگری واجب تر است و همه دستگاه‌های مرتبط با امر صادرات باید برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برای سال ۹۹ بسیج شوند.

جهانگیری افزود: اگر به دنبال جهش تولید، حفاظت از اشتغال موجود و تأمین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید هستیم، باید توسعه صادرات غیرنفتی را در اولویت نخست برنامه‌های خود قرار دهیم و دستگاه‌های اجرایی نیز باید بدانند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه آنها در امسال این است که موانع را از پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی بردارند.

صادرات غیرنفتی مهم‌ترین پیشران اقتصادی کشور است

جهانگیری از صادرات غیرنفتی به عنوان مهم‌ترین پیشران اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: اگر توسعه صادرات غیرنفتی محقق شود بخش تولید، اشتغال و تأمین ارز را به دنبال خود به حرکت وامیدارد و بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی مشکلات و موانع نظیر تحریم‌ها و شرایط کرونایی تصریح کرد: اگرچه با مشکلات و موانع پیچیده روبه‌رو هستیم، اما از ظرفیت‌های گسترده و توان مدیریتی بالا در کشور برخوردار هستیم و قادر خواهیم بود با اتکا به این ظرفیت‌ها مشکلات و موانع پیش رو را برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید توانمندی و ظرفیت‌های کشور را دست کم بگیریم، تصریح کرد: نباید تسلیم مشکلات و سختی‌ها شویم و باید با جدیت برای حل مسائل و مشکلات کشور تلاش کنیم تا بتوانیم با سربلندی از این مقطع دشوار عبور کنیم.

جهانگیری افزود: تجربه دوران شیوع کرونا نشان داد که کشور از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه دانش‌بنیان برخوردار است زیرا فعالان عرصه دانش‌بنیان توانستند ظرف ۴ ماه علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی، تولید این کالاها را به نقطه‌ای برسانند که امروز آمادگی صادرات به کشورهای دیگر را نیز دارند.

معاون اول رئیس‌جمهوری ممنوع کردن صادرات غیرنفتی را بزرگترین ضربه به صادرات کشور دانست و گفت: پیدا کردن بازار صادراتی کار آسانی نیست و یک صادرکننده باید سال‌ها دوندگی داشته باشد تا بتواند بازار صادراتی پیدا کند و اگر هر یک از بازارهای صادرات کشور از دست برود، به سختی می‌توان این کمبود را جبران کرد. در مواقعی که نیاز به اعمال محدودیت در صادرات وجود دارد نیز باید از طریق تعرفه و عوارض این محدودیت را اعمال کرد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به برخی طراحی‌ها و توطئه‌های خارجی برای تضعیف موقعیت ترانزیتی ایران و کاهش درآمدهای کشور از این محل، از وزارتخانه‌های امور خارجه و راه و شهرسازی خواست برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تقویت ترانزیت کشور و افزایش درآمدها از این محل انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی تبادلات بانکی خاطرنشان کرد: تهاتر روش بسیار خوبی است که می‌تواند نیازهای داخلی را بدون مبادلات بانکی برطرف کند و اتاق بازرگانی ایران باید از طریق ایجاد تعامل گسترده میان بخش خصوصی کشور با بخش خصوصی کشورهای هدف صادراتی، بسترهای لازم را برای افزایش صادرات و واردات از طریق تهاتر فراهم کند.

ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد

جهانگیری از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به عنوان دغدغه ملی یاد کرد و گفت: حمایت از صادرکنندگان یک اولویت مهم است، اما ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده مبنی بر افزایش تقاضا برای دریافت کارت بازرگانی جهت انجام صادرات گفت: دریافت کارت بازرگانی برای صادرات نباید به ابزاری برای دریافت ارز و یا انجام برخی تخلفات تبدیل شود. لازم است با اعمال برخی نظارت‌ها و تعیین سقف برای سال نخست فعالیت صادرکنندگان، در صورت بازگرداندن ارز از سوی صادرکننده، اجازه صادرات به میزان بیشتر برای سال‌های بعد به صادرکنندگانی که برای نخستین بار اقدام به صادرات می‌کنند، ‌داده شود.

جهانگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست کارگروهی را با عضویت دستگاه‌های مرتبط با امر صادرات به صورت هفتگی برگزار و موانع پیش روی صادرکنندگان را مورد بررسی قرار دهند و گزارش این جلسات نیز به صورت هفتگی ارائه شود.

در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، رئیس کل گمرک، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشتند، رئیس سازمان توسعه تجارت گزارشی از عملکرد صادرات غیرنفتی طی سال ۹۸ و الزامات مورد نیاز به منظور تحقق اهداف کمّی صادرات غیرنفتی در امسال ارائه کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گزارشی از اهداف صادراتی به تفکیک گروه‌های کالایی و طبقه بندی کشورهای هدف در سال ۹۹ ارائه کرد و به تشریح برش استانی هدفگذاری ۴۱ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و راهکارهای تحقق آن در امسال پرداخت.

وی همچنین گزارشی از عملکرد کارگروه توسعه صادرات در سال ۱۳۹۸ ارائه کرد و با اشاره به اینکه جلسات این کارگروه به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود، عمده‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسات کارگروه سال ۱۳۹۸ و تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه را مطرح کرد.

اختصاص بخشی از درآمد عوارض صادراتی به تقویت زیرساخت‌های توسعه صادرات، تقویت ساختار، تشکیلات و بودجه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ کشور منتخب صادراتی در سال ۹۹، تدوین برنامه جامع برای تقویت و افزایش سهم ترانزیت در سبد صادرات خدمات کشور و تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار و اصلاح آیین نامه حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

 

منبع: ایرنا
  • م م ارسالی در

    جهانگیری میتونی روزی ده تاتوله آدم بزایی صادربشه

ارسال نظر