|
کدخبر: 162401

پیش بینی بورس در روزهای آتی

بورس امروز روز پر نوسانی را سپری کرد و شاخص‌های بازار چندین بار تغییر جهت دادند اما دامنه این نوسانات اندک بود. به نظر می‌رسد بورس فعلا در برابر اتفاقات سیاسی و اقتصادی سردرگم است.

بورس پیش بینی بورس در روزهای آتی

 در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس ۲ هزار و ۷۰۶ واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید تا نتواند روند صعودی روز گذشته را ادامه دهد.

افت و خیز نماگرها

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ربع ابتدایی حدود ۲ هزار واحد رشد کرد اما پس از تغییر جهت داد. در یک ساعت پایانی بار دیگر رو به بالا حرکت کرد اما در دقایق پایانی باز هم کاهش یافت تا در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز گذشته ۲ هزار و ۷۰۴ واحد افت کند و به سطح یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

اما شاخص هم وزن همانند روز گذشته رشد کرد. امروز این شاخص ۷۱۰ واحد بالا آمد و در سطح ۴۴۲ هزار و ۵۴۵ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس ۷ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۴۶ واحد رسید. بورس در ۱۴۰۰ حرکت الاکلنگی داشته است در یک روز مثبت بوده در روز دیگر منفی. در روزی که شاخص کل منفی بسته شده شاخص هم وزن که بیانگر وضعیت شرکت های کوچک و متوسط است رشد کرد تا نشان دهد دید سهامداران کاملا قطبی است.

افزایش خروج پول حقیقی

در روز ‌‌یکشنبه شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام ۳۲۸ میلیارد تومان بود.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت فولاد مبارکه (فولاد) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۶۴ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، اپال و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

«فولاد»، «فملی» و «فارس» بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. «شستا»، «رمپنا» و «فولاژ» نیز سه نماد با تاثیرگذاری مثبت بر شاخص کل بودند.

گروه‌‌ قرمز بورس

در روز نزول شاخص بورس، قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی گروه‌ فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای مانند شتران،‌ شپنا، شبریز و شبندر کاهش یافت.

اما در سوی دیگر بازار امروز برای سهام‌داران شستا شیرین بود. قیمت سهام شستا بیش از ۷ درصد رشد کرد و بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی شستا بیش از ۳۳ میلیارد تومان بود.

آمار+معاملات

آمار معاملات یکشنبهرشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز ۳۴ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش صف‌های فروش ۳۵ درصد افزایش یافت و هزار و ۹۴۳ میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت گروه صنعتی تبرک (با نماد معاملاتی تبرک) با صف‌ خرید ۲۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تبرک، ثرود (سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۶ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، ۸۲ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۸ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۹ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۱ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۴۶ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان رسید که از این میزان بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص دارد. ارزش معاملات خرد نیز ۲۱ درصد کاهش یافت و به رقم ۴ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان رسید. امروز ارزش معاملات خرد تنها ۹ درصد کل ارزش معاملات بازار را شامل می‌شد.

خودرویی‌ها در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد.

پس از سایپا، پالایش یکم بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شتران و دارا یکم در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سایپا در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. ثبهساز و بترانس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

امروز نیز همانند روز گذشته ارزش معاملات سهام در سطح اندکی قرار داشت و در مقابل بازار اوراق مشارکت پر رونق بود. شاخص هم وزن رشد کرد و برخی نمادهای بزرگ مانند شستا و خودرو نیز افزایش قیمت داشتند، اما سمت قرمزرنگ بازار با حضور بزرگان بازار سنگینی کرد و موجب افت شاخص کل شد. نمادهایی مثل فولاد، فملی، فارس، شپنا، کچاد، شبندر، تاپیکو، ومعادن، فخوز، پارس، شتران و نوری همگی با افت قیمت مواجه بودند.

همچنین نباید از نوسان‌های امروز چشم پوشی کرد،‌ شاخص کل در دو مرحله رشد ۲ تا ۳ هزار واحدی را ثبت کرد که برای معاملات امروز که در نهایت با افت ۲ هزار واحدی نسبت به روز گذشته همراه بود نوسان‌های قابل توجهی بودند. بنابراین بورس نشان می‌دهد که توان صعودی شدن را دارد. از طرف دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که بازار هنوز برآورد روشنی نسبت به اخبار مربوط به قرارداد اقتصادی ایران و چین ندارد و باید در انتظار واکنش بورس به این اخبار در روزهای آتی باشیم.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر