|
کدخبر: 107594

سهام شناور آزاد در بورس چیست؟

شناوری سهام یک شرکت پارامتر مهمی برای سرمایه‌گذاران است، زیرا نشان می‌دهد که چه میزان از سهام برای خرید و فروش توسط عموم سرمایه‌گذاران در دسترس است.

بورس سهام شناور آزاد در بورس چیست؟

با توجه به اینکه در حال حاضر مباحث زیادی در بحث بورس ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر خود کرده است امروز به یکی از مهم‌ترین آن‌ها یعنی سهام‌ شناور آزاد پرداخته‌ایم.

سهام شناور آزاد بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش این نوع از سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می‌رود، در آینده نزدیک، قابل معامله باشد.

علی عباسی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام شناور آزاد گفت: سهام‌های موجود در بازار دو دسته‌اند، نخست سهام راهبردی است که جزء سهام‌های مدیریتی به حساب می‌آیند و برای افرادی است که بیش از ۵ درصد از سهام یک شرکت را به خود اختصاص داده اند، اما سهام شناورآزاد دردست عامه‌ مردم است که این نوع سهام متغیر است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: دو مبحثی که در بخش سهام شناور مطرح می‌شود نخست وقتی که سهام شناور یک شرکت کم باشد در ریزش از امنیت بیشتری برخوردار است، اما در حقیقت اگر سهام شناور یک شرکت زیاد شود نشان قدرت نقدینگی آن شرکت است، اما در ادامه باید تاکید کرد که عمق معاملات آن شرکت نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذار بیشتر است. در بازار‌های جهانی اگر سهام شناور یک شرکت از ۲۵ درصد کمتر باشد عملا آن را از بازار بورس بیرون می‌کنند.

او تصریح کرد: در کشور ما حداقل سهام شناور یک شرکت باید ۵ درصد باشد، اما بهترین حالت برای خرید سهام یک شرکت بهتر آن است که سهام شناور آن حداکثر ۲۵ درصد باشد که در روز‌های مثبت قابل خرید باشد و هم در روز‌های منفی که هیجان سهام‌داران برای فروش افزایش می‌یابد آسیب زیاد به بازار بورس نرساند.

عباسی تاکید کرد: مدیریت صحیح در سهام شناور سبب افزایش ظرفیت بازار می‌شود به علت آنکه سهام داران زیادی را به حود جذب می‌کند.

در پایان باید گفت که ارتباط نزدیکی بین سهام شناور آزاد شرکت و حباب قیمتی وجود دارد. در حالت کلی، شرکت‌های با سرمایه پایین، پتانسیل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند. ولی میزان ریسک این شرکت‌ها نیز بالا است. در واقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، زیاد است. این فرایند برای شرکت‌های بزرگ‌تر برعکس است. یعنی پتانسیل کمتر و از طرفی ریسک کمتر. حالا در نظر بگیرید که هر سرمایه‌گذار باید با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود این شرکت‌ها را انتخاب کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها