|
کدخبر: 180770 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان مطرح شد:

پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید

نوسانات کم دامنه قیمت دلار در روزهای بهار سال جاری، این امید را در میان فعالین اقتصادی ایجاد کرد که نرخ ارز امکان تثبیت در میان مدت و کاهش در بلند مدت را داراست.

بانک و بیمه پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید

شوربختانه در سال‌های پس از انقلاب و همچنین دو سال منهتی به انقلاب اسلامی، دولت های مختلف برای سرکوب نرخ ارز، اقدام به اتلاف میلیاردها دلار از منابع ملی کرده‌ اند و در حالی که نرخ ارز هم مطابق با سایر پارامترهای پولی، مبتنی بر نسبت حجم پول ملی و کمیابی دارایی‌های ارزی قابل تعیین است و ایران از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، اگر دولت ها را متهم به سوءنیت در مدیریت منابع محدود ارزی نکنیم، می‌بینیم که دولت‌ها به توجه به حجم نقدینگی که تولید می‌کنند، مایل به سرکوب نرخ ارز نیز هستند و نتیجه آن تخصیص یارانه ارز ترجیحی است که منجر به شکل‌گیری فساد در کشور خواهد شد. مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به ابعاد مختلف این سیاست پولی انبساطی توضیحات در خور توجهی را ارائه کرده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

ارز ترجیحی عامل تقویت رانتخواری در کشور

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی در دستور کار قرار گرفتن سیاست‌های سرکوب نرخ ارز و تخصیصی ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی اظهار داشت: متاسفانه یک نیت خوب هرگز نمی تواند دلیل برای توسل به شر باشد و اقدامی که تولید فساد و رانت می‌ کند، با هزاران نیت خوب هم قابلیت توجیه اخلاقی و علمی ندارد. شما وقتی می‌ دانید که تخصیص ارز ترجیحی برای یک کالای اساسی و یا حتی داروها و تجهیزات پزشکی برای کالاهایی که در اقتصاد کالای عمومی تعریف نمی‌شوند، ایجاد رانت و فساد می‌ کند، دیگر هیچ نمی شود پشت هیچ توجیه حمایتی درباره معیشت مردم پنهان شد. اگر این ۵۵ میلیارد دلار، ارزی که برای واردات کالاهای اساسی در سه سال اخیر تخصیص داده شده، به تکمیل زیرساخت‌ها و حمایت از نوسازی تکنولوژی‌های بخش تولید در کشور منجر می‌شد، اکنون هم وضع معیشتی مردم و کلیت اقتصاد کشور، روبه راه تر بود و هم تا این اندازه فساد ناشی از ویژه خواری ارزی شکل نمی گرفت.

مهدی_پازوکی

سیاست ارز ترجیحی ملغی شود

مهدی پازوکی در ادامه خاطرنشان ساخت: دولت آینده باید در اسرع وقت این سیاست غلط فسادزا را حذف کند. همه ما می دانیم که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، در عمل توان تحقق کنترل قیمت این کالاها را نداشته و وضعیت در بازار بسیار وخیم‌تر از گذشته شده است. پس نتیجه می گیریم که بود و نبود این یارانه هیچ تاثیر مثبتی در زندگی مردم نداشته و فقط باعث تقویت رانتخواران بهره مند از این یارانه شده است. آقای رئیسی در مناظرات و سخنرانی‌های خودشان باراها اعلام کردند که از روز نخست شکل‌گیری دولت خود، تمامی درگاه‌های اصلی فساد را مسدود خواهد کرد و بارها در همان فرآیند مناظرات به به پرونده‌های ارجاعی به قوه قضائیه مبتنی بر ایجاد فساد در فرآیند تخصیص ارز ترجیحی بوده و عزم مقابله با این سیاست را دارد. این نکته جای بسی امیدواری دارد که این رویکرد منجر به تک نرخی کردن دلار و همچنین آزادسازی نرخ ارز مطابق با واقعیت های اقتصادی ایران شود.

قیمت دلار کاهش می یابد؟

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان ساخت: قیمت دلار باید مبتنی با حجم در کشور و میزان کمیابی و در دسترس بودن این منابع تعیین شود. نه این که دولت ها بخواهند مطابق با یک عدد در میان خودشان با فرستادن صلوات، قیمت دلار را به عنوان مصوبه به مردم اعلام کنند. با این حال به نظر من برجام در دولت آینده به ثمر می‌نشیند و ایران با آزادسازی دارایی های بلوکه شده خودش و همچنین امکان فروش نفت، می تواند منابع ارزی بیشتری در اختیار داشته باشد و به همین ترتیب قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز عقب نشینی کند اما واقعیت این است که به علت نقدینگی و تورم در پایه پولی کشور، کاهش قیمت دلار بیش از این، منجر به سرکوب نرخ ارز همچون گذشته خواهد شد و هر سرکوبی، در آینده منجر به شوک و جهش ارزی خواهد شد که در نتیجه اقتصاد کشور را فلج خواهد خواهد کرد و تولید را به طور کامل از گردونه ماجرا خارج خواهد کرد.

  • ناشناس ارسالی در

    مزخرف تیتر نزنید.کلا ۲۰ میلیارد تا ۳۰ می لیارد دلار پول دست مردمه.تمام بازی و باز ار و دروغها رو همینه.تا زمانی که دولتها چشم به جیب مردم دارند وضع همینه.از توان جوانها و نیروی ولایی باید حداکثر استفاده را برد.

  • ناشناس ارسالی در

    چشم در برابر چشم.ما می توانیم.

ارسال نظر