|
کدخبر: 150946

پیش بینی قیمت دلار برای فردا (۱۲ بهمن)

دلار در بازار امروز برای دومین بار بعد از تعیین تکلیف انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن، تحت تاثیر اخبار سیاسی و تغییر انتظار معامله‌گران به آینده روابط دو کشور واکنش منفی نشان داد و به کانال ۲۴هزار تومان صعود کرد، البته با توجه به اظهار نظر‌های متفاوت درمورد اخبار سیاسی و عدم شفافیت موضع‌گیری دو کشور نسبت به آینده برجام، معاملات همچنان در سایه احتیاط انجام می‌شود.

بانک و بیمه پیش بینی قیمت دلار برای فردا (۱۲ بهمن)

چهارشنبه هفته پیش بازار ارز متاثر از هشدار ظریف نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی درصورت عدم لغو تحریم‌ها تا ۲۱فوریه، به سرعت واکنش نشان داد و دلار از قیمت ۲۳۱۰۰تومان روز گذشته‌اش به ۲۴۳۰۰تومان افزایش یافت، البته اسکناس آمریکایی در این کانال زیاد ماندگار نبود و در پایان روز به ۲۳۷۰۰تومان کاهش یافت.

اگرچه با بازگشت نرخ به محدوده ۲۳هزار تومان به نظر می‌رسید که این جهش قیمت هیجانی بوده و جو افزایشی فروکش کرده، اما روز پنجشنبه در پی اولین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تحریم‌های ایران و برداشت منفی معامله‌گران از صحبت‌های او، بازار دوباره واکنش نشان داد و در نهایت دلار با قیمت ۲۴۹۵۰تومان به کار خود پایان داد.

درحالیکه تا آن زمان تصور می‌شد رویکرد رییس جمهور جدید آمریکا نسبت به ارتباط با ایران مثبت است و در آینده نزدیک حداقل بخشی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد، انتشار این خبر نگاه و انتظارات معامله‌گران را تغییر داد؛ برهمین اساس پیش‌بینی می‌شد که دلار در معاملات اولین روز هفته تحت تاثیر اظهارات مقامات آمریکایی برای دومین بار به کانال ۲۴هزار تومان صعود کند که این اتفاق هم افتاد.

کف و سقف نرخ ارز در اولین روز هفته

در جریان معاملات امروز بازار آزاد قیمت دلار با ۵۵۰تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ هفته پیش به ۲۴۵۰۰ و یورو با رشد ۹۰۰تومانی به ۲۹۴۰۰تومان رسید، صرافی‌ملی اولین قیمت فروش دلار را با رشد ۲۷۰تومانی ۲۳۴۸۰ و یورو را با رافزایش ۴۰۰تومانی ۲۸۵۰۰تومان اعلام کرد؛ در صرافی‌ها نیز نرخ ارز افزایش یافت و دلار به ۲۳۲۵۰ و یورو ۲۸۱۵۰تومان رسید.

از اواسط روز تب افزایشی بازار فروکش کرد و دلار آزاد با ۲۰۰تومان کاهش همراه شد درحالیکه نرخ ارز در صرافی‌ملی کماکان رو‌به بالا بود؛ بر اساس قیمت‌هایی که تا لحظه ثبت این خبر اعلام شده، دلار آزاد به ۲۴۳۰۰ و یورو به ۲۹۱۵۰تومان کاهش یافته است. در مقابل صرافی‌ملی آخرین قیمت فروش دلار را به ۲۳۷۲۰ و یورو را به ۲۸۸۰۰تومان افزایش داد، سایر صرافی‌های رسمی نیز قیمت اسکناس آمریکا را تا ۲۳۳۵۰ و ارز اروپایی را تا ۲۸۳۵۰تومان بالا بردند.

قیمت دلار در سامانه نیما و بازار متشکل

امروز قیمت دلار در بازار متشکل هم ۲۳۷۲۰ و در سامانه نیما ۲۲۸۳۵تومان اعلام شد و نرخ فروش یورو در این سامانه ۲۸۵۰۰تومان بود؛ درهم نیز در بازار امروز یک رفت‌و‌برگشت قیمتی را تجربه کرد به طوریکه در ابتدای روز با حدود ۲۳۰تومان افزایش به ۶۸۴۰تومان رسید ولی در ادامه روز ۱۰۰تومان ارزش خود را از دست داد و به سطح ۶۷۵۰تومان رسید که این افت نرخ بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بود.

تغییر موقعیت معامله‌گران با فرازوفرود‌های دلار

این روزها که قیمت دلار نوسان بالایی دارد و پیش‌بینی آینده بازار به دلیل تاثیرپذیری شدید آن از اخبار سیاسی دشوار شده، معامله‌گران با احتیاط بیشتری خرید و فروش می‌کنند و از آنجا که هر کاهش یا افزایش نرخی بدون پشتوانه و صرفا هیجانی است باعث شده بازیگران بازار ارز مدام تغییر موقعیت دهند، به طوریکه اواخر هفته پیش با بازگشت دوباره قیمت دلار به محدوده ۲۳هزار تومان حجم خرید افزایش یافت ولی امروز صعود اسکناس آمریکایی به نرخ ۲۴۵۰۰تومان فروشندگان را روانه بازار کرد.

به گفته فعالان بازار، این روزها که ریسک خرید و فروش ارز به دلیل نوسان بالای قیمت افزایش یافته و هر لحظه احتمال صعود و یا ریزش نرخ وجود دارد، معامله‌گران از ترس زیان سنگین با احتیاط بیشتری در بازار حضور دارند.

حالا در سایه این نااطمینانی، بازار شایعات هم داغ شده و پیش‌بینی‌های جدیدی از آینده نرخ ارز شنیده می‌شود، امروز با رشد قیمت‌ها زمزمه دلار ۲۵هزار تومانی هم به گوش می‌رسید و دلالان سعی داشتند با جوسازی درمورد خبرهای سیاسی به روند صعودی بازار دامن بزنند ولی دلار بیش از ۲۴۵۰۰تومان پیش نرفت.

ولی تجربه دو ماه گذشته نشان داده که بازار به اخبار مثبت و منفی واکنش طولانی مدت نشان نمی‌دهد و تا زمانی که اقدامی صورت نگیرد، نوسانات قیمت صرفا هیجانی بوده و به سرعت تخلیه می‌شود؛ بر همین اساس برای نرخ ارز در بازار فردا ۱۲بهمن ماه پیش‌بینی شده، در صورتی که خبر منفی جدیدی پیرامون مسئله تحریمی ایران منتشر نشود قیمت دلار با اندکی کاهش همراه خواهد شد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها