|
کدخبر: 145193 محمد انوشه‌ئی

اختصاصی گسترش نیوز در گفتگو با پژوهشگر محیط زیست :

تهران را باید تخلیه کنید!

پژوهشگر محیط‌زیست اعلام کرد: اگر شاخص آلودگی از ۲۰۰ بالاتر برود شهر باید تخلیه شود، اکنون شاخص آلودگی هوا روی ۱۸۴ است و باید شهر را آرام آرام تخیله کرد.

انرژی تهران را باید تخلیه کنید!

آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال عادی شده و در سال‌های اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود اما تردد خودروهای فرسوده و فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، ‌باز هم به این آلودگی دامن می‌زند. امسال اما علت این آلودگی را چیز دیگری عنوان می‌کنند. پر بودن مخازن مازوت به دلیل تحریم و کاهش صادرات آن به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا مطرح می‌شود در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی انجام دادیم با محمد درویش کنشگر محیط‌زیست و نظر وی را در مورد این مسئله پرسیدیم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید، با گسترش نیوز همراه باشید:

درویش

محمد درویش پژوهشگر محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره آلودگی هوا در تهران به علت استفاده از مازوت در سوخت نیروگاه‌ها گفت: در هیچ کشور دنیا به غیر از ایران از مازوت برای سوخت نیروگاهی استفاده نمی‌شود، زیرا که مازوت سوخت گران قیمتی است و هیچ کشوری پول خرید و استفاده از این سوخت را ندارد، اما ما در ایران چون خودمان تولیدکننده هستیم و مشتری هم برای صادرات مازوت نداریم و توانایی تبدیل مازوت به سوخت ارزشمندتر را نداریم به ناچار برای مالچ پاشی در بیابان‌ها از آن استفاده می‌کنیم یا برای سوخت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌کنیم.

ریه‌های مردم انبار جدید مازوت

وی درباره محدویت تبدیل سوخت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنج سال پنجم توسعه جمهوری اسلامی، قرار بود که تمام نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها با توجه به گسترش لوله کشی گاز این سوخت را جایگزین مازوت کنند اما به علت تحریم‌های ایجاد شده و عدم صادرات مازوت و همچنین به علت صادرات گاز به عراق و برخی کشورهای دیگر شرکت گاز با کمبود گاز روبه‌رو شد و همچنان از مازوت در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

زیرا که درحال‌حاضر انبار ذخیره مازوت در پالایشگاه‌ها انباشته شده است و به این نتیجه رسیده‌اند که ریه‌های مردم انبار جدید مازوت شود.

درویش درباره قانون منع استفاده از مازوت در ایران گفت: مجلس قبلی قانون هوای پاک را تصویب کرد و استفاده از مازوت را ممنوع اعلام کرده است و پیش تر در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بر این امر تاکید شد.

افزایش ۶ برابری مرگ های کرونایی با استفاده از مازوت

وی افزود: سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این حوزه اعلام کرده است که کاری از دست ما ساخته نیست و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در هفته گذشته اعلام کرد که استفاده از مازوت می‌تواند احتمال مرگ به علت کرونا را تا ۶ برابر افزایش دهد اما چاره‌ای نیست که اجازه بدهیم که مازوت در نیروگاه‌ها استفاده شود زیرا که راهی برای کاهش انباشت مازوت نداریم.

این پژوهشگر محیط‌زیست در پایان اظهار کرد: اگر شاخص آلودگی از ۲۰۰ بالاتر برود شهر باید تخلیه شود، اکنون شاخص آلودگی هوا روی ۱۸۴ است و باید شهر را آرام آرام تخیله کرد.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا بیامرز ."راهها که بستست چطور می گید بعد باید تهران تخلیه بشه ..خداییش دا ریدبا ما حال میکنیدا

  • لیلا ارسالی در

    تو رو خدا تبریز نیایید خودمون اینجا جا نداریم ترافیک بیداد می کنه . همه اش از ماشینهاتون آشغال پرت می کنید محیط زیست اینجا رو هم آلوده گی کنید .

ارسال نظر