|
کدخبر: 110650

آیا تهرانی‌ها می‌توانند انرژی پاک داشته باشند؟

فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تجدیدپذیرها براحتی این امکان را دارند و با احداث در قلب مصرف، منجر به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تلفات و در نتیجه کم شدن هزینه‌ها شوند.

انرژی آیا تهرانی‌ها می‌توانند انرژی پاک داشته باشند؟

درباره امکان استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرهای بزرگ و با تراکم بالای ساختمانی و جمعیت مثل تهران اظهارکرد: در شهرهای بزرگ به آسانی نمی‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره برد، اما در عین حال ظرفیت‌های زیادی نیز وجود دارد، مثلا اکنون در دنیا استفاده از پنل خورشیدی در نمای ساختمان‌ها مرسوم شده است.

وی افزود: با وجودی که در شهرهای بزرگ استفاده از تجدیدپذیرها به آسانی میسر نیست، اما می‌توان در مراکزی مثل هایپرمارکت‌های بزرگ، پاساژهای بزرگ، پایانه‌های اتوبوسرانی و پشت‌بام مراکز بزرگی که ساختمان بلند و یا برج نباشد، نصب کرد.

این فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: توربین‌های بادی با محور عمودی و در سایزهای کوچک نیز امکان استفاده در شهرها را دارند، حتی می‌توان توربین‌های کوچک برقابی را در تصفیه‌خانه‌ها تعبیه کرد.

وی با بیان اینکه تجدیدپذیرها می‌توانند در زمینه پاسخگویی به رشد مصرف و تقاضا نیز کاربرد داشته باشند، گفت: اگر قیمت برق و سایر کالاها را در چند سال گذشته مقایسه کنیم، در حالی که برق شاید فقط ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته، برخی کالاها تا ۷۰۰ درصد هم گران‌تر شده‌اند، بنابراین از نظر برخی مردم ممکن است کالایی بی‌ارزش تلقی و منجر به ترغیب مصرف بیشتر شود.

وی درباره جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه‌های با عمر بالا گفت: شاید نتوانیم این نیروگاه‌ها را حذف کنیم اما لااقل با تجدیدپذیرها می‌توانیم از اضافه شدن نیروگاه‌های جدید لااقل جلوگیری کنیم، نیروگاه‌های بزرگ و آلاینده را نمی‌توان در نزدیکی شهرها نصب کرد، اما تجدیدپذیرها براحتی این امکان را دارند و با احداث در قلب مصرف، منجر به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تلفات و در نتیجه کم شدن هزینه‌ها شوند.

منبع: برنا

ارسال نظر