|
کدخبر: 108128

اقتصاد کشورهای کوچک خلیج‌ فارس رو به افول

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصادهای حاشیه خلیج‌فارس روی همرفته ۷.۶ درصد در امسال میلادی به خاطر سقوط قیمت نفت کوچک می‌شوند.

انرژی  اقتصاد کشورهای کوچک خلیج‌ فارس رو به افول

یکی از مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده اقتصادهای حاشیه خلیج‌فارس روی همرفته ۷.۶ درصد در امسال میلادی به خاطر سقوط قیمت نفت کوچک شوند.

 این رقم بسیار بیشتر از پیش‌بینی قبلی این صندوق در ماه آوریل است که طبق آن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس رشد منفی ۲.۷ درصد را در امسال میلادی تجربه می‌کردند.

جهاد آزور، مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، در یک وبینار در این هفته گفت: « بخش نفت ۷ درصد کوچک می‌شود و این رکود به بخش غیر نفتی هم راه می‌یابد».

 صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن هشدار داده بود اقتصاد عربستان سعودی که بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه خلیج‌فارس است، ۶.۸ درصد در امسال میلادی کوچک می‌شود. این صندوق در ماه آوریل رکود در اقتصاد عربستان را ۲.۳ درصد پیش‌بینی کرده بود.

طبق گفته آزور، درآمد نفتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ۲۰۰ میلیارد دلار در امسال میلادی به خاطر تحولات نامناسب قیمت نفت کاهش می‌یابد.

 اقتصادهای حاشیه خلیج‌فارس پس از سقوط بازار نفت در ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تلاش کردند وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهند ولی این وابستگی هنوز وجود دارد.

 در واقع، صندوق بین‌المللی پول در فوریه امسال و قبل از آغاز این بحران هشدار داده بود درآمدهای پایین نفتی باعث می‌شود اقتصادهای حاشیه خلیج‌فارس ثروت خود را طی ۱۵ سال از دست بدهند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها