|
کدخبر: 105438

پایبندی اوپک به کاهش تولید نفت

تولید اوپک در حالی در ماه گذشته میلادی ۶.۳ میلیون بشکه کاهش داشته که همچنان اعضای این سازمان (به جز سه کشور ایران، ‌ونزوئلا و لیبی) حدود یک میلیون بشکه بیش از تعهد خود در توافق کاهش تولید، نفت روانه بازار کرده‌اند که نشان‌دهنده پایبندی ۸۳ درصدی اوپک به توافق کاهش تولید است.

انرژی پایبندی اوپک به کاهش تولید نفت

بر اساس توافق کاهش تولید نفت که بین اوپک و اوپک پلاس به امضا رسید، مقرر شد تا مجموع تولید نفت اوپک در ماه‌های می‌و ژوئن با کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۸، ‌به ۲۰.۵ میلیون بشکه در روز برسد. توافقی که البته برای یک ماه دیگر نیز تمدید شد.

این توافق در شرایطی به امضا رسید که اغلب کشورهای عضو اوپک بیش از اکتبر سال ۲۰۱۸ نفت تولید می‌کردند و در ماه آوریل وارد جنگ تولید و عرضه شده بودند. البته این موضوع مختص اعضای اوپک نبود و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک مانند روسیه و امریکا نیز در این میدان وارد عمل شده بودند.

این موضوع قیمت نفت را که از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه به شدت آسیب دیده بود با کاهش همراه کرد و حتی در روزهایی نفت امریکا با قیمت منفی معامله شد.

از همین رو توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت به اجرا درآمد. توافقی که اگرچه تولید اوپک را در ماه می‌۶.۳ میلیون بشکه پایین آورده اما در عمل با اهداف توافق کاهش تولید همچنان فاصله‌ای یک میلیون بشکه‌ای دارد.

بر اساس توافق کاهش تولید نفت، تولید اعضای اوپک (به جز ۳ کشور ایران، ونزوئلا و لیبی که از توافق معافند و روزانه حدود ۲.۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند) برای ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، حدود ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شد که با کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای به ۲۰.۵ میلیون بشکه برسد. اما تولید واقعی اعضای اوپک (به جز ۳ کشور معاف از کاهش تولید) در ماه آوریل (ماه پیش از اجرای توافق کاهش تولید) ۲۷.۸ میلیون بشکه در روز بود. بنابراین اگرچه تولید اوپک در ماه می‌در مقایسه با آوریل کاهشی ۶.۳ میلیون بشکه‌ای داشته اما توافق کاهش تولید را به طور کامل اجرا نکرده است.

با توجه به این کاهش، در ماه گذشته میلادی تولید اوپک (به جز ۳ کشور معاف از کاهش تولید) به ۲۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که با توجه به هدف‌گذاری ۲۰.۵ میلیون بشکه‌ای تولید برای این سازمان بر اساس توافق کاهش تولید، نشان می‌دهد که اعضای این سازمان ۸۳ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند.

این توافق تاکید کرده که سهم اعضای اوپک از کاهش تولید بر اساس تولید اکتبر سال ۲۰۱۸، کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای خواهد بود. کاهشی که حدود ۲.۵ میلیون بشکه آن بر عهده عربستان است و دیگر کشورهای اوپک، ۳.۵ میلیون بشکه از تولید خود را کم می‌کنند.

گزارش اوپک نشان می‌دهد عربستان ۱۰۰ درصد به این توافق پایبند بوده است. تولید نفت عربستان در حالی در ماه گذشته میلادی به زیر ۸.۵ میلیون بشکه در روز (به میزان تعهد شده) رسیده که این کشور در ماه آوریل بیش از ۱۱.۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود. این نشان می‌دهد سهم عربستان از کاهش ۶.۳ میلیون بشکه‌ای اوپک حدود ۳.۱ میلیون بشکه بوده و ۵۰ درصد از این کاهش را عربستان بر عهده گرفته است.

امارات نیز در حالی تولید خود را به تعهد کاهش تولید نزدیک و ۲.۴۷ میلیون بشکه نفت در ماه گذشته میلادی روانه بازار کرده که تولید این کشور در ماه آوریل بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز بوده است.

در مقابل اما عراق که تولید خود را بر اساس این توافق باید به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند در ماه گذشته میلادی ۶۰۰ هزار بشکه بیش از تعهد خود نفت تولید کرد. تولید نفت عراق در ماه می‌بیش از ۴.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

کویت نیز اگرچه حدود ۹۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود کاسته اما همچنان بیش از تعهد خود در توافق کاهش تولید، نفت راهی بازار می‌کند.

نیجریه نیز تقریبا ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتری از تعهد خود تولید می‌کند. نیجریه باید تولید خود را به حدود ۱.۴ میلیون بشکه می‌رساند اما در عمل تولید نفت این کشور حدود ۱.۶ میلیون بشکه بوده است.

سایر کشورهای عضو اوپک نیز کم و بیش به تعهدات خود در توافق کاهش تولید عمل کرده‌اند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر