|
کدخبر: 320634

قیمت شیرینی / خرید شیرینی / شب عید

دلار قیمت شیرینی را گران می کند؟ / گمانه زنی درباره بازار شب عید

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران، اعلام کرد که در سال جاری تقاضا برای شیرینی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است نسبت به سال گذشته. وی همچنین بیان کرد که این کاهش تقاضا تأثیری بر بازار شب عید و ماه رمضان نخواهد داشت.

اقتصاد دلار قیمت شیرینی را گران می کند؟ / گمانه زنی درباره بازار شب عید

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران درباره کاهش قدرت خرید مردم برای شیرینی و سایر محصولات قنادی توضیح داد که با حذف ارز ترجیحی از واردات مواد اولیه موردنیاز برای تهیه شیرینی، مانند آرد، شکر و روغن، قیمت تمام شده تولیدات شیرینی‌فروشی‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش تولید انواع شیرینی‌ها شده است.

وی افزود: این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده که در سال جاری به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره آنها شیرینی از سبد خرید مردم زودتر از اقلام ضروری حذف شده و یا کمتر به این سبد افزوده می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت صنف قنادان از کاهش قدرت خرید مردم بیش‌تر از دیگر اصناف عرضه‌کننده خوراکی‌ها ضرر دیده، زیرا شیرینی کالایی لوکس است و در اولویت خرید مردم قرار ندارد.

بهره‌مند تصریح کرد: در سال جاری تقاضا برای شیرینی دست‌کم ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افت داشته و البته پیامدهای این امر بازار شب عید و ماه رمضان را نیز بی‌تاثیر نمی‌گذارد. مشاهدات شیرینی‌فروشان از وزن و مدل شیرینی‌ها و دیگر اقلامی که مشتریان انتخاب می‌کنند نیز تفاوت قدرت خرید آنها را در سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود مقارن شدن عید نوروز با ماه رمضان مصرف انواع شیرینی را در نوروز امسال کاهش دهد البته زولبیا و بامیه از این قاعده مستثنی هستند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت شکلات‌های کاکائو اظهار کرد: شیرینی‌فروشان تاکنون قیمت این اقلام را تغییر نداده‌اند، اما از آنجا که شکلات‌های کاکائو محصولات وارداتی هستند و از نوسان قیمت ارز تاثیر می‌پذیرند دور از انتظار نیست که افزایش قیمت دلار گرانی آنها را در پی داشته باشد.

قیمت شیرینی بر چه اساسی تعیین می شود؟

قیمت شیرینی ممکن است بر اساس عوامل مختلفی تعیین شود. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم:

۱. مواد اولیه: قیمت شیرینی ممکن است تأثیر مواد اولیه استفاده شده در تهیه آن داشته باشد. هزینه موادی مانند آرد، شکر، روغن، تخم مرغ و سایر مواد مورد نیاز در تهیه شیرینی، می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد.

۲. هزینه تولید: هزینه‌های متعلق به تولید شیرینی، از جمله هزینه‌های نیروی کار، اجاره فضا، برق، گاز و سایر هزینه‌های مرتبط، ممکن است تأثیرگذار باشد. هزینه تولید بالاتر می‌تواند قیمت شیرینی را افزایش دهد.

۳. هزینه نگهداری و حمل و نقل: هزینه‌های مربوط به نگهداری و حمل و نقل شیرینی نیز ممکن است در تعیین قیمت تأثیرگذار باشد. این هزینه‌ها شامل بسته‌بندی، نگهداری در شرایط مناسب، حمل و نقل ایمن و سریع و سایر فعالیت‌های مرتبط است.

۴. میزان تقاضا و عرضه: نسبت عرضه و تقاضا بر بازار شیرینی نیز قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

۵. میزان رقابت: رقابت در بازار شیرینی نیز می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. وجود رقبا و درجه رقابت در بازار ممکن است باعث کاهش قیمت شیرینی شود.

۶. هزینه‌های مرتبط با فروش و توزیع: هزینه‌های مرتبط با فروش و توزیع شیرینی، مانند هزینه تبلیغات، هزینه فضای فروشگاهی و سایر هزینه‌های مرتبط، نیز به قیمت تعیین شده اضافه می‌شود.

به طور کلی، قیمت شیرینی توسط تولیدکننده‌ها بر اساس مجموعه‌ای از این عوامل تعیین می‌شود تا هزینه تولید را پوشش دهد و همچنین سودی را به تولیدکننده فراهم کند.

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها