|
کدخبر: 289131

خرید میوه شب عید، ارزان‌تر از بازار + آدرس

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه زمان توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین است، افزود: اتحادیه‌ها قیمت میوه در هر استان را تعیین می‌کنند و ده‌درصد پایین‌تر از قیمت روز به فروش می‌رسد.

اقتصاد خرید میوه شب عید، ارزان‌تر از بازار + آدرس

برنامه میز اقتصاد شبکه خبر میزبان آقای محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، آقای محمدعلی نیکبخت، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و آقای ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران بود تا درخصوص موضوع تنظیم بازار کالاهای پرمصرف شب عید و ماه رمضان توضیحاتی بدهند.

در خبرها داشتیم که تاکنون حدود ۱۵ هزار تن میوه برای شب عید ذخیره‌سازی شده است، میوه‌هایی که مقرر شده است ده درصد زیر قیمت بازار عرضه شوند، به هر صورت در روزهای منتهی به عید و پس از آن ماه مبارک رمضان، تنظیم بازار کالاهای اساسی پرمصرف این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و میز اقتصاد امروز هم به بررسی همین موضوع اختصاص دارد.

سؤال: آقای نیکبخت، بفرمایید که میوه‌های ذخیره‌سازی شده قرار است که از چه زمانی عرضه شود؟

نیکبخت: زمان توزیع میوه شب عید یا تنظیم بازار شب عید را از ۲۰ اسفندماه تا ۱۳ فروردین، این بازه زمانی را ما در اختیار استان‌ها قرار دادیم، استان‌های کشور متناسب با شرایط خودشان و تصمیمی که در کمیته استانی می‌گیرند، انتخاب می‌کنند که از چه تاریخی تا چه تاریخی میوه شب عید را توزیع کنند. انتخاب زمان توزیع به عهده خود استان هاست. ولی بازه زمانی ۲۰ تا ۱۳ فروردین را ابتدا و انتها را ما برایشان مشخص کردیم.

سؤال: یعنی یک استانی ممکن است که ۲۵ اسفند شروع به عرضه کند یا یک استانی دیرتر یا زودتر؟

نیکبخت: بله دقیقا.

سؤال: فقط باید در این بازه زمانی باشد.

نیکبخت: بله.

سؤال: میوه ذخیره شده سیب و پرتغال است؟

نیکبخت: بله.

سؤال: این که گفته شده ده درصد زیر قیمت بازار، این قیمت بازار چگونه قرار است تعیین شود؟

نیکبخت: در دستور العملی که ما در همان ابتدای کار ابلاغ کردیم با توافقی که انجام گرفت، اتحادیه‌ها قرار شد که میوه را تامین کنند و قیمت میوه را ده درصد پایین‌تر از قیمت روز به فروش برسانند، تعیین قیمت باز در داخل خود استان هاست.

سؤال: چگونه خواهد بود تعیین قیمت پایه که ده درصد کمتر از قیمت بازار است؟

نیکبخت: توسط کمیته استانی از اعضای کمیته استانی سه نفر چهار نفر انتخاب می‌شوند به اتفاق مجری تامین میوه در هر شهرستان می‌روند کشف قیمت می‌کنند، نمونه میوه‌ای را که ما داریم، همان نمونه ارزیابی می‌شود در داخل بازار و کشف قیمتی صورت می‌گیرد پایین‌تر از آن قیمتی که کشف شد ده درصد پایین‌تر از آن قیمت میوه را عرضه می‌کنند به خریداران.

سؤال: در سال‌های گذشته ذخیره‌سازی میوه شب عید مشکلات و حرف و حدیث زیاد داشته و ضرر و زیانی که به دولت وارد شده، امسال چه تفاوتی در ذخیره‌سازی میوه شب عید هست نسبت به سال‌های گذشته؟

نیکبخت: روش تامین به کلی نسبت به سنوات گذشته فرق کرده است، این طرح از سال ۸۵ در دولت نهم شروع شد و تا الان هم ادامه دارد، امسال روش را بر اساس صلاحدیدی که وزارت جهاد کشاورزی به دستوری که آقای وزیر دادند و ستاد تنظیم بازار کشور در بند شش خود ابلاغ کرده که در تاریخ ۹ آذر بخش خصوصی این کار را انجام بدهد با نظارت استانداران کشور، بهرحال دستورالعمل صادر شد و در تاریخ ۱۹ آذر وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی بعنوان مجری ابلاغ کرد، ما هم در تاریخ ۲۷ آذر شیوه‌های اجرایی و دستورالعمل فنی و اجرایی را به استان‌های کشور ابلاغ کردیم، در طول این سنوات دولت به صورت متمرکز انجام می‌داد، سازمان مرکزی تعاون روستایی بعنوان متولی محصول سیب و پرتقال را خرید می‌کرد و بین استان‌ها توزیع می‌کرد. امسال برای سال ۱۴۰۲ عید نوروز، روش به این ترتیب شد که ما اختیار را بدهیم به خود استان‌ها و از بالا تصمیم نگیریم و آمار را ما ابلاغ نکنیم به استان‌ها، تعیین میزان مورد نیاز هر استان بر اساس تحلیلی که می‌کنند در سنوات گذشته خود استان نیاز خودش را اعلام کند، در چندین نوبت هم مکاتبه داشتیم، تذکر دادیم که اگر نیاز است تجدیدنظر بکنند و اگر میزان بیشتری نیاز دارند اعلام کنند، پس تعیین میزان میوه مورد نیاز توسط خود استان انجام می‌گیرد.

سؤال: که به این ۱۵ هزار تن رسیدید؟

نیکبخت: بله، تامین منابع مالی به عهده خود استان است قبلا به صورت متمرکز توسط خود دولت تامین می‌شد امروز در داخل استان خود مجری که مسئولیت تامین را بعهده گرفته بعنوان مباشر، مسئولیت تامین منابع مالی را دارد، تعیین مباشر را هم به کمیته استانی واگذار کردیم، قبلا تعیین مباشر توسط سازمان تعاون روستایی داده می‌شد به اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و به صورت متمرکز در تهران انجام می‌گرفت. همه امورات را فرآیند را منتقل کردیم به استان که کار را خودشان در داخل استان مدیریت کنند.

این یک تجربه جدید است، در واگذاری مسئولیت‌ها و تصدی‌ها به بخش خصوصی و قدمی است که تا الان هم که کار پیش رفته است الحمدالله با نظارتی که از طریق کمیته ملی راهبردی و سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی شد کار الحمدالله به درستی پیش رفته و این ۱۵ هزار تنی که حضرتعالی فرمودید به صورت صد در صد الان تامین شده و در داخل استان‌ها آماده توزیع است.

سؤال: خرید و ذخیره‌سازی توسط بخش خصوصی یعنی اتحادیه‌ها انجام شد؟

نیکبخت: بله، با منابع خودشان انجام دادند، تامین شده و در سردخانه‌ها برای توزیع آماده است در آن بازه زمانی که در استان تصمیم می‌گیرند.

سؤال: یک ضرر و زیانی بوده سال‌های اخیر ناشی از همین ذخیره‌سازی و عرضه میوه شب عید، یک آماری دارید که چقدر بوده در سال‌های گذشته؟

نیکبخت: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ در طول مدت هشت سال دقیقا بالغ بر هزار و ۲۸ میلیارد تومان ضرر و زیانی بوده که از محل توزیع میوه تنظیم بازار دولت متحمل شده است.

سؤال: این تناژش چقدر بوده است؟

نیکبخت: ۴۵۵ هزار تن سیب و پرتغال، که ۱۴۵ هزار تن آن سیب بوده و ۳۱۰ هزار تن پرتغال.

سؤال: آن ضرر و زیانی که داده شده متقابل با چه تناژی از میوه بوده است؟

نیکبخت: این ضرر و زیان مربوط به همین ۴۵۵ هزار تن میوه‌ای است که توزیع شده است.

سؤال: اگر این ضرر و زیان به‌روز حساب شود خیلی بیشتر خواهد بود، حدود ۵ هزار میلیارد تومان شاید بشود.

امسال در تهران هم این عرضه میوه به چه ترتیب خواهد بود؟

نیکبخت: تهران علاوه بر سهمیه‌ای که ما در نظر گرفتیم در کمیته استانی قرار شد که شهر تهران در سازمان میادین میوه و تره بار، شهرداری انجام بدهد و در کنار آن ما هم حدود هزار تنی را تامین کردیم که یک زمانی به بحران نخوریم، آخرین تصمیمی که در هفته گذشته گرفته شد، قرار بر این شد که ۱۲۰۰ تن هم سازمان میادین شهرداری مجموعه آقای فصاحت تامین بکنند که تامین آن را ما بعهده داریم و تامین مالی را آنها انجام می‌دهند که در میادین شهرداری در شهر تهران توزیع را انجام بدهند.

سؤال: اگر ضرر و زیانی باشد به‌عهده بخش خصوصی است؟

نیکبخت: بله.

سؤال: تهران را که فرمودید که آقای فصاحت و مجموعه سازمان میادین میوه و تره بار قرار است عرضه داشته باشند، ارتباط با آقای فصاحت برقرار است.

آقای فصاحت، شرایط برای عرضه میوه در تهران به چه ترتیب است؟ کشف قیمت شده، چقدر قرار است عرضه میوه داشته باشیم؟

فصاحت: مواردی که اشاره شد، من یک انتقاداتی به این شیوه نامه‌ای که تهیه شده وجود دارد، چرا که مثلا بایستی مبنای قیمت مان را قیمت سرمزرعه به اضافه هزینه‌های تبعی آن در نظر بگیریم تا این که قیمت روز. اما جای تقدیر و تشکر ویژه از مجموعه همکاران عزیز خودم در وزارت جهاد کشاورزی دارد، جناب آقای نیکبخت و جناب آقای شیراوند و وزیر محترم که در همکاری‌های خیلی نزدیکی که ما با مجموعه داشتیم خوشبختانه آن ایراداتی که عرض کردم خدمت شما، به نحوی یا بخشی از آن در همکاری‌های متقابل جبران شد، ما در استان تهران و خصوصا شهر تهران که بیشتر من بحث شهر تهران را مدنظر داریم در آخرین جلسه کمیته ملی مقرر شد که نزدیک به دو هزار تن که ۱۲۰۰ تن آن به صورت مستقیم تامین شد و ۸۰۰ تن هم ذخیره‌هایی و مواردی بوده که خود عزیزان اتحادیه این زحمت را بعهده دارند، تامین بشود که ما ان‌شاءالله برای شب عید و خصوصا سه چهار روز آخر مشکلی را در تامین نداشته باشیم و البته جا دارد که من تشکر هم بکنم از رئیس محترم اتحادیه بارفروشان تهران و میدان مرکزی که در این مسیری که همه ما با کمک وزارت جهاد کشاورزی برای شب عید آرامی ان‌شاءالله در حوزه قیمت داشته باشیم ایشان هم کمک‌های شایانی را داشتند.

در حوزه قیمت ما باید قدری صبر کنیم یکی دو روز ان‌شاءالله آن تامین تقریبا انجام گرفته، ان‌شاءالله وقتی که به انبارهایی که مدنظر هست، ارسال شد ان‌شاءالله این قیمت هم به‌صورت رسانه‌ای اعلام خواهد شد.

سؤال: از چه زمانی در تهران توزیع شروع می‌شود؟

فصاحت: ما بنایمان به این است که اگر آن کشف قیمتی که صورت گرفته و آن قیمتی که مدنظر ما هست تغییری پیدا نکند، حتی ممکن است ما قیمتی را هم اعلام نکنیم چرا که شرایط طبیعی دارد سیر خودش را طی می‌کند، بنای ما این است و برداشت ما این است که با تجربیاتی که داریم ان‌شاءالله ما در سه یا چهار روز آخر یعنی از بیست و ششم این میزانی که من خدمت شما عرض کردم را شروع خواهیم کرد و اگر هم در طول این مدت اشکالی در بازار پیش بیاید زودتر وارد بازار خواهیم کرد و ان‌شاءالله بتوانیم با کمک مجموعه‌ی سازمان تعاون روستایی و اتحادیه محترم مرکزی و اتحادیه باغداران بتوانیم ان‌شاءالله سال آرامی را در توزیع میوه شب عید از بعد قیمت داشته باشیم.

سؤال: الآن قیمت سیب و پرتقال در میادین میوه و تره‌بار در نرخ‌نامه چند هست؟

فصاحت: قیمت پرتقال الان حدود ۱۵ هزار تومان و قیمت سیب هم حدود ۲۵ هزار تومان و البته ما یک قیمت موردی داریم که آن قیمت موردی یک قدری از این بالاتر بود به جهت فقط آن نوسان لحظه‌ای بود که صورت گرفت، اما اخیرا جناب آقای شیروان هم اشاره خواهند داشت که صادرات سیب کنترل شد و این می‌تواند تغییر را در قیمت‌ها داشته باشد و برگشت آن قیمت به آن عددی که خدمت شما عرض کردم.

سؤال: مثلا اگر از فردا عرضه صورت بگیرد ده درصد زیر این قیمت‌ها عرضه می‌شود؟

فصاحت: آقای نیکبخت اشاره کردند که قیمت‌ها الان در هیچ کجا ما قیمتی اعلام نکردیم، ما یکی از اشکالاتی که به این دستورالعمل وارد می‌کنیم همین است، ما الان قیمت پرتقال بعنوان مثال سر مزرعه بین ۴ تا ۶ هزار تومان برای کشاورز تمام شده است، اگر ما در موقع خودش خرید کرده بودیم الان شاید مثلا روی قیمت یازده دوازده تومان می‌توانستیم این را عرضه کنیم، اما تلاش ما این است که این قیمت از این عددی که من خدمت شما عرض کردم حداقل افزایش پیدا نکند، بستگی به میزان و قیمت تامینی است که جناب آقای نیکبخت اشاره کردند که ان‌شاءالله تامین خواهند کرد و ما هم طبق دستورالعملی که مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به صورت کلی در کشور مدنظر هست حتما ده درصد زیر قیمت روز ان‌شاءالله ارائه خواهد شد.

سؤال: یعنی قیمت روز تره‌بار خودتان؟

فصاحت: مثلا اگر قیمت روز امروز ما ۱۵ هزار تومان است ده درصد زیر آن قیمت ارائه خواهد شد البته این به قیمت تامینی آن میزانی که جناب آقای نیکبخت آن اتحادیه در اختیار ما قرار خواهند داد، خواهد بود که همین روند را هم طی خواهد کرد.

سؤال: آقای نیکبخت، یک انتقادی وارد کردند آقای فصاحت به نحوه تامین میوه شب عید امسال که می‌توانست کمتر از این باشد، این را وارد می‌دانید؟

نیکبخت: مطرح فرمودند که اگر به موقع خرید شود، ما امسال اتفاقا هم پرتقال وارنسیا، هم تامسون را به موقع کار را شروع کردیم، خرید میوه روی درخت و سر باغ، درست است همان ۴-۵ هزار تومان و یا ۶ هزار تومان حداکثر بوده است، ولی بهرحال هم هزینه چینش و هم حمل و بسته‌بندی، هزینه سبد و سورت بندی را اضافه بکنیم دقیقا در همان مقطع هم قیمت یازده تا دوازده هزار تومان بود. ما میوه‌ای را که از روی درخت بخواهیم بخریم کیلویی ۶ هزار تومان آن را به همان شکل که نمی‌توانیم بیاییم ارائه کنیم در بازار؛ این هزینه‌ها را اضافه کنیم بهرحال همان یازده تا دوازده هزار تومان در همان موقع بود که خرید انجام شد.

سؤال: مردم انتظار دارند که شب عید میوه همین سیب و پرتقال ذخیره شده را با قیمت مناسب خریداری کنند.

آقای شیراوند در خدمت شما باشیم و برویم سراغ مواد پروتئینی و از گوشت شروع کنیم و به هر صورت این روزها بازارش هم بسیار داغ است. آخرین قیمت شقه گوسفندی که من امروز از میدان بهمن گرفتم ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان بود، بعد از آن جهش قیمتی که وجود داشت در این یک هفته ده روز اخیر حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان قیمت کاهش پیدا کرده است. برنامه‌ها برای عرضه گوشت در روزهای منتهی به عید و بعد از آن هم ماه رمضان است، چیست؟

شیراوند: در خصوص قیمت محصولات پروتئینی به صورت خاص، گوشت قرمز همانطور که به درستی اشاره فرمودید، ما طی چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت در این محصول بودیم که این کاهش را در گوشت قرمز گوساله بیشتر شاهد بودیم یعنی نزول قیمت بیشتر هست. اگر بخواهم به دلایل و چرایی این اتفاق بپردازم، با توجه به سیاستی که دولت محترم در واگذاری امور به تشکل‌ها و بخش خصوصی دارد و بر این سیاست هم تاکید و اصرار دارند، من لازم است که یک تشکر ویژه کنم از اتحادیه سراسری و انجمن گاوداران کشور که بر اساس تفاهمی که ما با این دو مجموعه عزیز داشتیم، در حوزه کاهش قیمت گوشت گوساله توفیق خوبی به‌دست آمد، بحث تنظیم بازار و تامین بازار را واگذار کردیم به این دو انجمن و همزمان بحث واردات را هم ما به همین مجموعه واگذار کردیم که ما الان شاهد هستیم که اتحادیه در حوزه واردات، در حوزه گوشت قرمز گوسفند فعالیت دارد و الان واردات آن دارد صورت می‌گیرد و توزیع می‌شود؛ لذا این اتفاق مثبتی که افتاده، ماحصل مشارکت دولت و بخش خصوصی و ورود جدی بخش خصوصی به این موضوع و همراهی و کمک دولت برای تسهیل گری این اقدام است.

سؤال: از این به بعد چه کارهایی انجام خواهد شد؟ الان پشتیبانی امور دام هم وارد شده است.

شیراوند: یکی از اقداماتی که دولت برای کمک به بخش خصوصی در این حوزه انجام داده ورود شرکت پشتیبانی امور دام بعنوان تامین‌کننده مالی بخشی از اقدامات است، که بعنوان مباشر مجموعه می‌توانند فعالیت کنند، واردات ما هم برای هفته آینده ان‌شاءالله بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، حجمش افزایش پیدا خواهد کرد، ما از مبادی متعددی داریم واردات می‌کنیم یکی از دلایلی که در ابتدای امر آن گونه که باید اثر مثبتی در بازار نمی‌بینیم بحث واردات را، چون متوقف به تک سورس کشورهای حوزه سی‌ای اس بود، ما طی این مدت با تعاملی که با بخش خصوصی داشتیم از سایر مبادی هم ان‌شاءالله واردات در حجم گسترده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد و شاهد کاهش قیمت و استمرار این شرایط ان‌شاءالله خواهیم بود.

سؤال: واردات این که افزایش پیدا می‌کند چقدر می‌تواند در روزهای پیش رو به ثبات بازار کمک کند؟

شیراوند: تاثیر بسزایی دارد ما دو سیاست کلان را داریم همزمان دنبال می‌کنیم یکی تامین توسط بخش خصوصی از بازارهای داخلی و دوم همزمان واردات توسط همان بخش؛ که در واقع ما داریم تمرین ایجاد (سواپ؟ این کلمه رو درست متوجه نشدم) گوشتی میکنیم در واقع که برای بعد از این شرایط و عبور از این وضعیت بتوانیم بحث صادرات دام را در کشور کماکان نگه داریم و همزمان واردات هم توسط صادرکننده انجام بشود برای تامین نیاز داخلی، چون بازار یک مکانیزم دارد، عرضه و تقاضا، ما عرضه‌مان از دو راه امکان دارد، یکی عرضه داخلی که تامین داخلی است و تولیدکننده و دوم عرضه از طریق واردات و تقاضا هم دو تا منشا کلی دارد یکی تقاضای داخلی که بازار داخلی است و تقاضایی که از خارج از کشور است که صادرات می‌شود که ما در واقع این فرآیند واردات و تامین داخل را همزمان به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و همزمان قسمت صادرات بحث تقاضا را هم داریم به این مجموعه‌ها واگذار می‌کنیم که کنترل و تنظیم گری بازار را بتوانند از هر دو ابزار استفاده کنند.

سؤال: واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود؟

شیراوند: بله.

سؤال: میزان آن مشخص است که چقدر وارد کردیم و چقدر قرار است وارد کنیم؟

شیراوند: تا امروز یک چیزی حدود تقریبا بیش از هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده و این فرآیند واردات را ما برنامه‌ریزی که با مجموعه‌های واردکننده داشتیم حداقل تا پایان خردادماه ادامه خواهیم داد و حجم و میزانش را هم کماکان افزایش خواهیم داد.

سؤال: یک انتقاداتی است مبنی بر این که، چون ارز نیمایی داده می‌شود در واقع یک جور یارانه است اگر این یارانه به تولید داخل داده می‌شد همین نیاز می‌شد داخل کشور برطرف شود این را شما قبول دارید؟

شیراوند: الان جهش قیمتی که صورت گرفته یکی از دلایل اصلی آن این است که ما در فصلی قرار داریم که عرضه دام داخلی به بازار با محدودیت مواجه است آن هم ناشی از بحث فصل زاد و ولد دام هاست عموما دام‌ها در حالت پروارند، زایش باید در اسفندماه معمولا تا فروردین ماه صورت می‌گیرد و بعد از آن با توجه به سیاستی که تولیدکننده ما دارد مبنی بر این که اگر بارندگی خوب باشد، مرتع خوب باشد دامش را به بازار عرضه بکند یا نکند لذا این که این ارز و این مابه التفاوتی که مدنظر شما هست به تولید داخل داده می‌شد این را باید بگویم که ما دلیل این که قیمت دام بالا رفته این است که امکان عرضه‌اش الان وجود ندارد فارغ از این که منبع مالی به تولیدکننده عزیزمان داده شود یا نشود.

 الان فصل زایش است و ما بیشترین التهاب مان هم در حوزه گوشت گوسفندی است. چرا؟ دام سبک ما صنعتی نیست کاملا سنتی است، برخلاف دام سنگین مان که صنعتی است ما تولید کننده‌های با حجم بالا داریم می‌شود از طریق همین تولید کننده‌ها مکانیزم بازار و تنظیم بازار را انجام داد، ولی در خصوص گوشت گوسفند این مسئله است که امیدواریم با تفاهماتی که با مجموعه‌های خصوصی داشتیم ان‌شاءالله بخش خصوصی هم ورود جدی به حوزه دام سبک داشته که مجموعه‌های صنعتی سنگینی را در حوزه دام سبک ان‌شاءالله بتوانیم شاهد باشیم که ایجاد بشود و فرآیند ثبات در تامین و قیمت دام سبک را از محل دام داخلی هم ان‌شاءالله در آینده شاهد باشیم.

سؤال: معتقد هستید که قاچاق در کمبود عرضه نقش داشته است؟

شیراوند: قاچاق قطعاً نقش دارد یعنی نمی‌توانیم بگوییم نقش نداشته است، شما زمانی که با التهابات ارزی مواجه می‌شوید، قیمت دام ایرانی در کشورهای منطقه از ۴ دلار تا ۶-۷ دلار قیمت‌گذاری می‌شود، این تفاوت قیمت در ارز و قیمت ثابت دام زنده ایرانی باعث می‌شود که این قاچاق به کشورهای همسایه و به چند کشور خاص در حجم قابل توجهی صورت بگیرد و این هم قطعا بی‌تاثیر در شرایط قیمتی نیست.

سؤال: گوشت منجمد هم الآن دارد توزیع می‌شود؟

شیراوند: بله ما روزانه بین ۷۰۰ تا هزار تن گوشت منجمد در کشور توزیع می‌کنیم.

سؤال: قیمت‌ها را کلاً به ما می‌گویید هم گرم و هم منجمد که هم توزیع می‌شود و هم قرار است توزیع شود هم گوسفندی و هم گوساله؟

شیراوند: گوشت گوسفندی منجمد که دارد توزیع می‌شود به صورت سیل وکیوم اسلایس شده قیمتش ۱۵۰ هزار تومان است که مردم عزیز ما می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید بکنند، قیمت گوشت گوساله وارداتی‌مان چرخ‌کرده‌اش ۱۷۵ هزار تومان است، مخلوطش ۱۹۷ هزار تومان و گوشت ران هم ۲۲۰ هزار تومان است که این در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع است. گوسفند وارداتی ما هم به‌قیمت میانگین ۲۴۷ هزار تومان الآن در حال توزیع است.

سؤال: توزیع بیشتر خواهد شد در روزهای پیشِ‌رو که هم منتهی به عید هست و ماه مبارک رمضان مخصوصاً گوشت گوسفندی که تقاضا بیشتر است؟

شیراوند: همان‌طور که خدمت شما عرض کردم بر اساس تفاهماتی که با بخش خصوصی داشتیم و همین طور ماموریتی که به شرکت پشتیبانی امور دام داده شده است، ما ان‌شاءالله از هفته آینده شاهد افزایش چشمگیر میزان واردات گوشت به‌ویژه در حوزه دام سبک و گوشت گوسفندی ان‌شاءالله خواهیم بود که گوشت مرغوب و باکیفیت را بتوانیم در اختیار مردم قرار بدهیم.

سؤال: می‌توان گفت که در این روزها که منتهی به عید و ماه مبارک رمضان است افزایش قیمت از این که هست بیشتر نخواهیم داشت، دیگر به سمت کاهش هم برود؟

شیراوند: نکته درستی را اشاره کردید، ما همین الان می‌توانیم حجم وارداتمان را به صورت قابل توجهی افزایش بدهیم، اما آنچه که باعث می‌شود این اتفاق نیفتد این است که ما در کشورهای حوزه سی‌ای اس که الان نزدیک‌ترین سورس و منبع واردات به کشور ما است، اگر بخواهیم حجم را بالا ببریم بواسطه شرایط اقلیمی و نوع نژاد و فصلی که در کشورهای شمال وجود دارد عموما سطح چربی این گوشت بالا خواهد بود، لذا ما برای این که دامی را وارد کشور کنیم که سطح چربی آن مطابق با استانداردها و ذائقه‌ی خانواده ایرانی باشد، یکی از دلایلش این موضوع بوده که ما نمی‌توانیم حجم زیادی را وارد کنیم، ولی مبادی دیگری که آماده شده و طراحی شده است این مسئله را ندارد و ان‌شاءالله با افزایش حجم به صورت اتومات و خودکار شاهد کاهش قیمت هم ان‌شاءالله هستیم.

سؤال: قیمت مرغ هم در میادین میوه و تره بار به قیمت ۶۳ هزار تومان رسیده یعنی به قیمت مصوب رسیده و خارج از میادین در خرده فروشان شاید گران‌تر هم عرضه بشود، در تامین مرغ مشکلی وجود دارد؟

شیراوند: ما تا این لحظه در تأمین مرغ ان‌شاءالله با توجه به صحبت‌هایی که با مجموعه معاونت تولیدی تخصصی معاونت امور دام و طیور داشتیم مشکل خاصی در حوزه تامین پروتئین طیور و مرغ نداریم و الحمدلله تولید دارد صورت می‌گیرد و این موضوع بازار را هم در این حوزه ما داریم با مجموعه اتحادیه همکاری می‌کنیم و ان‌شاءالله امیدواریم که این همکاری هر روز بیشتر و عمیق‌تر هم بشود.

سؤال: جوجه‌ریزی که انجام شده برای شب عید و ماه مبارک رمضان چقدر است؟

شیراوند: عدد دقیق آن را باید از مجموعه تخصصی تولید اخذ کنید.

سؤال: این‌قدر هست که بتواند بازار را تنظیم بکند و کافی باشد؟

شیراوند: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادند و صحبت‌هایی که شده است ان‌شاءالله ما چالشی در حوزه تامین در بازار نداریم با توجه به این که قیمت هم قیمت خوبی است در بازار، لذا انگیزه جوجه‌ریزی را در بخش تولیدی ما ان‌شاءالله افزایش خواهد داد.

سؤال: مرغ منجمد هم درحال توزیع است؟

شیراوند: بله، مرغ منجمد هم در حال توزیع است با توجه به این که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم ما دو تا پیک مصرفی را همزمان با هم داریم اول ایام پایانی سال و دوم حلول ماه مبارک رمضان، لذا برای این که التهابی ناشی از افزایش یکباره تقاضا در بازار ایجاد نشود، توزیع مرغ منجمد را هم در دستور کار قرار دادیم و در حال اجرا است.

سؤال: قیمتش را هم می‌فرمایید؟

شیراوند: قیمت مصرف‌کننده ۴۵ هزار تومان است.

سؤال: مبادی توزیع کلا محدود هست، هم در خصوص گوشت و هم در خصوص مرغ، مثلا یک فروشگاه زنجیره‌ای خاص در نظر گرفته می‌شود، یا میادین فقط تره بار، یک برنامه‌ای هم دارید که با توجه به این که به عید هم نزدیک می‌شویم این مبادی حداقل و جاهایی که عرضه می‌شوند بیشتر بشوند؟

شیراوند: سیاست ما تنظیم بازار است ما در پی تامین بازار نیستیم، تنظیم بازار هم نهایتا سه چهار درصد بازار را شما باید مداخله بکنید، اگر مداخله گسترده در بازار داشته باشیم بیم این هست که به‌واسطه کاهش شدید قیمت‌ها تولیدمان دچار آسیب بشود.

سؤال: همین میزانی را که عرضه می‌شود در جاهای بیشتری عرضه بکنید.

شیراوند: اگر در جاهای بیشتر عرضه شود و خرد شود، عملاً تاثیر تنظیم بازارش را در بازار نخواهد داشت، ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که داریم توزیع می‌کنیم بیش از ۶-۷ هزار شعبه در سراسر کشور دارند، این یک تجربه جدید است ما سابق بر این در حوزه تنظیم بازار و توزیع گوشت گرم و گوشت منجمد تجربه استفاده از شبکه زنجیره‌ای را کمتر داشتیم، این تجربه به ما نشان داد که اتفاقا خیلی اثرگذاری خوبی دارد، در شهری مثل تهران ما یک مراکزی مثل میادین میوه و تره بار شهرداری را داریم که صد در صد شهرها شاید نداشته باشیم، الان در زنجیره کاسبان امین هم داریم گوشت قرمز را و گوشت وارداتی را داریم توزیع می‌کنیم که قصابی‌های سطح شهر هستند که بر اساس تفاهماتی که با سازمان جهاد استان‌ها به ویژه از استان تهران ما این موضوع را شروع کردیم، کاسبان امین و قصابان امین شناسایی می‌شوند و گوشت در اختیار آنها هم قرار خواهد گرفت.

سؤال: ارتباط ما با خانم زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی برقرار است، یکی از میوه‌های پرمصرف شب عید همین موز هست، وضعیت تولید، تأمین موز الآن به چه ترتیب است؟

جلیلی مقدم: مستحضر هستید موز جزو میوه‌های گرمسیری است که برای کشت و پرورش آن مناطق خاصی از کشور امکان کشت و پرورش این میوه هست. هر چند که در سال‌های اخیر ما تولید موز را به جز در فضای باز در محیط‌های کنترل شده و گلخانه هم شروع کردیم، ولی این به صورت مطالعاتی و به صورت پایلوت در استان‌ها در حال انجام است. کل میوه‌های گرمسیری ما حدود ۲۰۰ هزار تن تولید شان است که از این میزان حدود ۱۴۰ هزار تن آن مربوط به موز است مابقی موزی که در داخل کشور مصرف می‌شود از طریق واردات تامین می‌شود.

سؤال: در تامین برای شب عید مشکلی نیست؟

جلیلی مقدم: عرض کردم، چون از طریق واردات تامین می‌شود، بخش بازرگانی ما، من، چون تصویر شما را ندارم و نمی‌دانم کدام یک از عزیزان و بزرگواران تشریف دارند، آقای دکتر شیراوند، چون کارتابل و تاییدیه موز توسط بخش بازرگانی انجام می‌شود خود ایشان اطلاعاتش را دارند و می‌توانند به شما بدهند.

سؤال: در خصوص خرما چطور برای ماه مبارک رمضان؟

جلیلی مقدم: میزان تولید خرمای ما در امسال حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد شده است از این میزان دو رقمی که برای ماه مبارک رمضان حائز اهمیت هستند خرمای رقم مضافتی و خرمای رقم کبکاب است، خرمای رقم مضافتی حدود ۳۵۰ هزار تن میزان تولیدمان امسال بوده، خرمای کبکابمان هم حدود ۱۶۰ هزار تن بوده است به لحاظ میزان تولید ما هیچ کمبودی برای تامین خرمای ماه مبارک رمضان نداریم، چون سرانه مصرف برای سرانه مصرف خرما در کل سال حدودا ده کیلوگرم است که در ماه حدودا نزدیک به یک کیلوگرم ما می‌گوییم ۷۰۰ تا یک کیلوگرم میزان مصرف هر فرد در ماه است، بنابراین با محاسبه این میزان مصرف ملاحظه می‌فرمایید، با توجه به میزان تولید هیچ کمبودی برای تامین خرمای ماه مبارک رمضان نداریم.

سؤال: موز را بفرمایید، آقای شیراوند؟

 شیراوند: در خصوص موز ما برای واردات موز یک سیاستی از گذشته ابلاغ کردیم برای کمک به صادرات سیب درختی و آن هم این است که همانطور که مستحضرید واردات موز شامل ۲۰ درصد تعرفه و عوارض ورودی است، که ابلاغیه‌ای که صورت گرفت مبنی بر این که اگر در ازای صادرات سیب؛ واردات موز صورت بگیرد این از تعرفه‌ی یک درصدی برخوردار خواهد بود؛ لذا برای این که در این ایام ما التهابی در حوزه تامین و قیمت میوه موز نداشته باشیم، آمدیم همزمان دو تا کار را صورت دادیم یک: آن بحث واردات موز در ازای صادرات سیب را به قوت خودش باقی نگه داشتیم و همزمان هم گفتیم که فارغ از این می‌شود اگر کسی می‌خواهد از تالار دوم نیما استفاده کند و موز را با ارز نیمایی تالار دوم می‌تواند وارد کند، لذا ما آن انحصاری که صرفا باید از طریق صادرات سیب صورت بگیرد را تعدیل کردیم و همزمان هر دو مدل را الان بازرگان ما می‌تواند در پیش بگیرد بر اساس اطلاعی هم که من در اختیار دارم، حجم قابل توجهی طی یک هفته گذشته موز وارد کشور شده که قیمت آن هم نسبت به موزی که قبلا وارد شده قیمت مناسب‌تر و پایین تری است.

سؤال: چقدر هست؟

شیراوند: اجازه بدهید قیمت آن نهایی شود و بعد خدمت شما عرض کنیم، و آماده توزیع برای ایام پیشِ‌رو است.

سؤال: بحث مرغ یک مقدار ناقص ماند، افزایش قیمت از نرخ مصوب که دیگر نخواهیم داشت یعنی این الان به نرخ مصوب رسیده است؟ این نگرانی هست که دوباره یک افزایش قیمتی باشد، برای شب عید مشکلی نیست در این خصوص؟

شیراوند: دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد، نگرانی ما این بود که به دلیل این که قیمت پایین است تولید ما آسیب جدی ببیند که الحمدلله با لطفی که مردم داشتند و همکاری خود اتحادیه این پیک و این مقطع سخت را گذراندیم، الان قیمت، قیمت مصوب است و فرآیند زنجیره تولید ما الان هیچ مشکلی ندارد.

سؤال: آقای فصاحت، بفرمایید که برای تأمین خرما شما هم کارهایی انجام دادید؟ برنامه چیست؟

فصاحت: بنده دو سه تا نکته عرض کنم یکی این که حدود ده روز دیگر ما بیشتر فرصت نداریم تا پایان سال، بحث صادرات خرما و پرتقال را حتما بایستی به نظر بنده در این ده روز خیلی دقت داشته باشیم که اتفاق خاصی نیفتد، چون تقریبا به نظر می‌آید که حتما باید کنترل لازم صورت بگیرد ما خرما را جایگاه‌های رایگان را حتماً در اختیار مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ان‌شاءالله قرار خواهیم داد فقط یک نکته که تامین مناسب و نظارت مناسب ان‌شاءالله تا پایان سال ما همکاری بخش وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند شرایط آرام و بسیار مناسبی را قرار بدهد برای عزیزان.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها