|
کدخبر: 243474 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو شورای عالی کار مطرح شد:

کف حقوق کارگران در صورت اعمال ماده ۴۱

فرامرز توفیقی: دستمزد باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باشد و تعیین آن بر عهده شورای عالی کار است.

اقتصاد کف حقوق کارگران در صورت اعمال ماده ۴۱

تنها یک ماه تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده و این روزها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره رقم دستمزد کارگران مطرح می‌شود؛ آن هم در شرایطی که در جلسه اخیر شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد. بر همین اساس، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تاکید دارند حداقل دستمزد کارگران در سال آینده باید بر پایه سبد معیشتی باشد اما نمایندگان مجلس افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها را مدنظر دارند و کمیسیون تلفیق مجلس، حداقل حقوق کارمندان برای سال آینده را ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرد. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که حداقل حقوق در سال آینده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. البته ناگفته نماند که در سال‌های گذشته فقط تورم رسمی مبنای دستمزدها قرار می‌گرفت و تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار یا همان سبد معیشت نادیده گرفته می‌شد. حال سوالی که مطرح می شود این است که دستمزد کارگران در سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟ در همین راستا با عضو شورای عالی کار به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

فرامرز-توفیقی

نمایندگان مجلس اصلا معنای تورم را می دانند؟

فرامز توفیقی، عضو شورای عالی کار  اظهار کرد: دستمزد باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باشد و تعیین میزان آن بر عهده شورای عالی کار است. تعجبی ندارد نمایندگان مجلسی که متاسفانه هیچ کاری غیر از سه چهار نطق پیش از دستور و یا مصاحبه ندارند. آنها در روزهایی از سال که برخی موضوعات در صدر اخبار است   اقداماتی شعارگونه انجام می دهند تا اسمشان بر سر زبان ها باشد و در دور بعد هم رای بیاورند.

وی ادامه داد: این مجلس انقلابی هیچ فرقی با مجلس های دیگر ندارد و همواره باید از بی تفاوتی و بی مسئولیتی قوه مقننه رنج ببریم. تعیین درصد افزایش دستمزدها توسط نمایندگان مجلس همان حکایت ملانصرالدین و مرکز زمین است. افزایش ۳۵ درصدی که هیچ ۵۰ درصد هم هیچ، آیا نمایندگان مجلس اصلا معنای تورم را می دانند؟ آیا تبصره ۲ قانون ۴۱ ماده کار را می فهمند؟

توفیقی اظهار کرد: تعیین نرخ دستمزد باید در شورای عالی کار صورت گیرد اما به علت عدم قدرت چانه زنی نماینده کارگری و افزایش قدرت مضاعف شده جامعه کارفرمایان، قطعا و یقینا عددی بیرون می آید که مطمنا نمی تواند تمام توقعات جامعه کارگری را پوشش دهد. مگر آنکه دولت آقای رییسی بخواهد در راستای اجرایی شدن تمام وعده ای انتخاباتی اش کاری برای جامعه کارگری کند، در غیر این صورت دستمزد کارگران همانند سرعت اینترنت که نگرانی همه مسئولان بود به نابودی خواهد رسید.

توفیقی ادامه داد: سبد معیشت سال جاری از سوی دولت، دستوری تعیین شده که موضوعی جدید است. پیش‌تر سبد معیشت در نشست های سه جانبه با حضور شورای عالی کار تعیین می‌شد اما در سال جاری وزارت اقتصاد این سبد را تعریف کرد. حال سوالی که مطرح می شود این است که سبد معیشت ۹ میلیون تومانی کجا و دریافتی ۴ میلیون تومانی کجا و اگر قرار باشد که ۴۰ درصد بر حقوق سال آینده اضافه شود حقوق ۴ میلیون تومانی به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسد که باز هم از سبد معیشت ۹ میلیون تومانی، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمتر است که همچنان تاثیری بر سبد معیشت کارگر ندارد.

وظیفه نمایدگان مجلس تعیین دستمزد نیست

عضو شورای عالی کار اظهار کرد: کارگر نیاز ندارد که نماینده مجلس حق و حقوقی برایش تعریف کند. کدام یک از نمایندگان مجلس در سال گذشته از بی اثر شدن ماده ۷ قانون کار صحبت کرده اند؟ چند نفر از نمایندگان مجلس، دولت را در مورد بی توجهی به قانون ۴۱ و ۱۴۹ ماده کار بازخواست کرده اند؟ وظیفه نمایندگان مجلس آن است که در مقام سوال کننده از دولت در مورد مواد قانون کار بپرسد و خود را آنچنان درگیر اعداد و ارقام تعیین دستمزد نکند.

  • محمد ارسالی در

    مجلس فقط به ضرر مردم عمل میکند
    آخه تو مجلسی که اکثرشون کارگر دارن و خودشون کارخانه دار هستن انتظارداری به نفع کارگ ر حرف بزنن
    خدایا ایکاش زودتر انقلا ب بشه و بسات اینا جمع بشه

  • خسرو ارسالی در

    آقایون نمایندگان هیچ معنی فقررا میدانندک ه این چنین تصمیاتی میگرند این هم مجلس ان قلابی مگرخدابما رحم کند

  • ناشناس ارسالی در

    آقای توفیقی دست شمادردنکنه که از کارگران دفاع میکنید نمایندگان مجلس یه مشت آدم بیسوادی هستن که نه دردفقررامیچشن ونه دغدغه معیشت دارن بااین همه دزدی که دارن میکنن.اینهانمیدونن کارگرچه می‌کشه

  • EMAIL ارسالی در

    ين وطن مناسب زندگي براي مردم نمي شود !!!

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق کارگرانم باید مثل ما کارگران ده درص د اضافه بشه تا بار مالی نیاره

  • ناشناس ارسالی در

    هم مجلس هم دولت جواب این گوه خوردنها یشا ن را خواهند گرفت

  • ناشناس ارسالی در

    اکثر این نمایندگان کارفرما هستند و یا مز دور کارفرما میباشند لذا جای تعجب ندارد ک ه از کارگر این مملکت دفاع نکنند.

  • سعید ارسالی در

    نمایندگان معنی آن را بدانند یا ندانند سوال اصلی این است آیا اقتصاد کشور توان آن درآمد و پرداخت آن حقوق را دارد آیا ما فرما توانایی پرداخت آن را دارد اگر انتظار دارید سرمایه دار خانه و ماشین خود را با وشد و یا از روی اصل سرمایه حقوق پرداخت کند دیگر نه سرمایه ایرانی ماند نه سرمایه داری و همه کوچک می کنند این افزایش در دستوری بالا به نفع کارگر نخواهد بود که هیچ عملا به بیکاری شدید دامن خواهد زد به حای پرداختن به اصل مشکل که اقتصاد کشور و بازدهی و بهره وری آن باشید در گیر افکار پوچ‌ هستید مثل این می ماند که شما در بانک پول داشته باشید وقت گرفتن بگویید این کم است باید دوبرابر بدهید تا حد کوتاه بینانه است

  • ناصر ارسالی در

    اگر به انتظاراتی رییسی هستید بنشین تا آف تاب آمیدا زدوده ایشون قول دادبورس را درس ت کند که کلا نابودش کردکارگر که اصلا در ایران جایگاهی جز زجرندارد

  • ناشناس ارسالی در

    نماینده مجلس تورم پایین رو میفهمه!!!

  • ناشناس ارسالی در

    من عاشق سیب وپرتغالم ولی نمیتوانم بخرم و درامدی ندارم

  • احمد ارسالی در

    بعضی کارگران و کارمندان خیلی کمتر از بقیه می گیرند . فکری بحال حد اقل بگیران کنید فکری بحال حقوق لجامک گسیخته شرکت نفتی ها بکنید

ارسال نظر