|
کدخبر: 239801 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه بررسی شد؛

بهترین زمان برای خرید گوشی

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه مدعی است به واسطه رقابت و ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر اکنون بهترین وقت برای خرید موبایل است.

اقتصاد بهترین زمان برای خرید گوشی

گوشی‌هایی که به تازگی در بازار معرفی می‌شوند علاقه‌مندان زیادی دارند. همه ما در زمان رونمایی از گوشی‌ها، منتظر قیمت ارائه شده از سوی سازنده هستیم. قیمت‌ جهانی به نرخ دلار مشخص می‌شود و اولین کار  ما تبدیل قیمت اعلامی تولیدکننده به قیمت روز دلار است. حتما این موضوع را تجربه کرده‌اید که با تبدیل قیمت خیالتان راحت است که هزینه خرید گوشی را دارید اما در بازار با دیدن قیمت گوشی شوکه شده‌اید. سوال اصلی دلیل این اختلاف قیمت فاحش است. برای بررسی این موضوع گفتگویی با رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

گوشی ارزان در ایران بخرید!

مهدی محبی رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تلفن‌های همراه با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند. تغییر قیمت تاثیر آن‌چنانی فعلا در بازار ما ندارد. بیشتر شرکت‌ها از سود خودشان کم می‌کنند. حتی بعضی از شرکت‌ها برای فروش کالا سود خود را به صفر رسانده‌اند.

مهدی-محبی

محبی اظهار کرد: قیمت درج شده در اپل استور مختص کشورهایی است که فروشگاه‌های اپل استور دارند. کالاهای وارد شده در ایران از طریق اپل استور وارد نمی‌شود. در نتیجه باید از چند دست عبور کند و سهمیه کشورها جمع‌آوری شود.

وی افزود: در حال حاضر اگر فردی یک گوشی از خارج کشور بخرد، گران‌تر از گوشی‌های داخل کشور است. تلفن‌های همراه در ایران ارز نیمایی دارند. ما به تفاوت ارز نیمایی با ارز بازار قیمت گوشی را ارزان می‌کند.

سود ۱۵ دردصدی بازرگانان در بازار موبایل

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تاکید کرد: به صورت کلی ۹ درصد ارزش‌افزوده برای گوشی‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین حدود ۵ درصد هزینه‌بر قیمت گوشی اضافه می‌شود. ۴ درصد قیمت گوشی در سامانه گمرک بابت حقوق و عوارض گمرکی مشخص می‌شود و یک درصد اضافه حق هلال‌احمر است.

محبی خاطرنشان کرد: بازرگان اجازه دارد ۱۵ درصد سود بگیرد. ۳ درصد هم خدمات پس از فروش اضافه می‌شود. از این ۱۵ درصد حتی یک درصد هم برای بازرگان سود وجود ندارد. بازرگان با یک درصد هم توانایی فروش کالای خود را ندارد. به واسطه رقابت و ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر الان بهترین وقت خرید موبایل است.

وی در پایان گفت: امیدواریم این روند در آینده ادامه داشته باشد. حداقل با این کاهش قیمت مشکلات مردم حل خواهد شد. هر چه دلار ارزان‌تر شود، مردم تمایل بیشتری برای خرید خواهند داشت. در نتیجه کسب و کار فروشنده‌ها رونق بیشتری می‌گیرد. مردم ترجیح می‌دهند در مسائل ضروری‌تر مثل خورد و خوراک هزینه کنند. تا به این لحظه در بحث واردات گوشی مشکلی گزارش نشده است و گوشی با برندهای متنوع در بازار موجود است.

تلفن همراه در صدر واردات

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین آمار اعلامی از طرف گمرک، تلفن همراه در صدر کالاهای وارد شده به کشور قرار دارد. ارزش گوشی‌های وارد شده در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۴/ ۱ میلیارد دلار بود. بررسی روند در چهار ماه ابتدایی امسال مجموع تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات حدود ۲۹ میلیارد دلار بود. از این حجم تجارت حدود ۱۴ میلیارد دلار مختص واردات است. همچنین از این میزان ۱۵۶/ ۱ میلیارد دلار به واردات گوشی تلفن همراه اختصاص دارد.

قیمت گوشی در بازار

در پایان این گزارش نگاهی به قیمت گوشی‌های در بازار امروز خواهیم داشت. گران‌ترین گوشی سامسونگ ۲۱ Ultra ۵G ۵۱۲GB Galaxy S است که حدود ۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. گران‌ترین گوشی هواوی هم ۸ ۱۲۸ GB Nova است که در محدوده قیمت ۹ میلیون ۸۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۶۰۰ است. پرچم‌دار آیفون ۱۳ Pro Max ۲۵۶GB iPhone است که حدود ۴۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت-موبایل

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها