|
کدخبر: 234838 شهریار خادمی

نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش‌نیوز تشریح کرد:

سخنان شرم‌ آور معاون وزیر درباره خط فقر / باید برخورد شود

معین الدین سعیدی: آماری که معاون وزیر کار داده شرم آور است. به نظر بنده باید با معاون وزیر کار برخورد شود.

اقتصاد سخنان شرم‌ آور معاون وزیر درباره خط فقر / باید برخورد شود

واکنش‌ به اظهارنظر جنجالی معاون وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی ادامه دارد. داریوش ابوحمزه، چندی پیش گفته بود که خطر فقر در تهران حدود ۵ و در شهرستان‌ها نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

ابوحمزه در دفاع از عددی ادعایی خود برای خط فقر گفته است: «حقوق کمتر از ۱۰‌ میلیون تومان زیر خط فقر نیست. متاسفانه نهادهای مختلفی شروع کردند عددهایی را با انگیزه‌‌‌های مختلف برای خط فقر مطرح کردند. یکی از این اعداد، ۱۰‌ میلیون تومان است. این عدد مبنای علمی و کارشناسی ندارد و با این ۱۰‌ میلیون، ۹۰‌ درصد ایرانی‌‌‌ها زیر خط فقر می‌‌‌آیند. خط فقر بر مبنای حداقل کالری موردنیاز افراد در ماه بر اساس یک استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود که ۲‌ هزار و ۱۰۰ کالری برای هر فرد است و این خط فقر خوراکی است. به طور طبیعی هر فرد هزینه‌‌‌های غیرخوراکی هم دارد که با یک ضریبی، خط فقر خوراکی به بقیه هزینه‌‌‌ها تعمیم داده می‌شود. خط فقر به طور میانگین در کشور برای خانوار ۴ نفره حدود ۴‌میلیون تومان و برای تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵‌ میلیون تومان است». در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

معین الدین-سعیدی

لزوم برخورد با معاون وزیر کار

معین الدین سعیدی اظهارکرد: آماری که معاون وزیر کار داده شرم‌آور است. شگفت انگیز است. آیا ایشان می تواند تصور کند که یکی از نزدیکان خودش با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زندگی کند. در حالی که آمار بیان می‌کند که خط فقر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. اکنون با افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی‌، یک خانواده حتی اگر گوشت قرمز و سفید را حذف هم بکند باز نمی تواند با ۴ و نیم میلیون تومان زندگی کند. حتی هزینه مسکن هم به شدت افزایش یافته است. به نظر بنده باید با معاون وزیر کار برخورد شود.

نماینده مردم چابهار در مورد حذف ارز ترجیحی بیان کرد: ارز ترجیحی منبع رانت و فساد است و در این تردیدی نیست. در اینکه دولت باید جراحی کند و جراحی درد دارد هم شکی وجود ندارد. اما باید به نوعی این جراحی را پیش ببریم که بیمار به کما نرود. تاکنون هیچ رویکرد اقناعی ندیده‌ایم و به ما گفته نشده که  دقیقا چه برنامه ای دارند و چه می خواهند بکنند. اگر بخواهند یارانه های نقدی را افزایش دهند،‌ کفایت نمی کند. زیرا با شرایط فعلی باید منتظر شوک تورمی باشیم. پیش بینی می شود که قیمت ۷۰ هزار تومانی برای مرغ و بیش از ۹۰ هزار تومان برای تخم مرغ بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در پیش باشد. در چنین شرایطی اگر دولت کالا را در قالب کالابرگ , به صورت مستقیم به دهک های پایین بدهد، قابل قبول است. اما با افزایش یارانه ها هیچگاه مشکلی از مردم برطرف نمی‌شود. دولت، دولت محرومین است و باید توجه و رویکردش معطوف به محرومین باشد. در چنین شرایطی انتظار بر این است که حتما رویکردها با رعایت ملاحظات مردم محروم و مستضعف قرار بگیرد.

دستمزدها  قابل دفاع است

سعیدی بیان کرد: تجربه ثابت کرده که هرگاه تصمیمات این چنینی گرفته می شود،‌ فشار روی طبقات پایین جامعه؛ بیشتر از قبل می شود. بنده بعید می دانم که با راهکار اختصاص یارانه بتوانند اثرات شوک تورمی ناشی از  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در جامعه کنترل کنند. بنده معتقدم که ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب رانت و فساد شده است و باید با آن تقابل کرد و برخورد جدی صورت بگیرد.

وی در پایان درمورد ماجرای دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: دستمزدها در بودجه سال آینده قابل دفاع است زیرا عمده افزایش دستمزدها متوجه دهک های پایین است و دهک های بالا از کمترین افزایش برخوردار بوده اند. با توجه به شرایط ریاضتی کشور و بودجه انقباضی که بسته شده،‌ این میزان از افزایش دستمزد ها که میانگین آن ۷ درصد بوده است از نظر بنده منطقی است.

ارسال نظر