|
کدخبر: 198682

دو علامت نزولی برای بورس / سقوط بازار به خاطر افت دلار؟

در روزهای اخیر روندهای اصلی بازار سهام تابع رفتار سهامدارن حقیقی بوده است. فعالیت معامله‌گران حقیقی بورس را به کدام سو می‌برد؟

اقتصاد دو علامت نزولی برای بورس / سقوط بازار به خاطر افت دلار؟

برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه ۱۷ شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۱۵ هزار و ۴۰۳ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۴ هزار و ۲۵۶ واحد پائین آمد و در رقم ۴۶۵ هزار و ۳۵۱ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۹۹ واحد افت کرد و به رقم ۲۲ هزار و ۶۶۵ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۱۳۷ نماد رشد قیمت و ۳۴۵ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۲۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های دارویی لقمان (دلقما)، کاشی پارس (کپارس) و صنایع کاغذسازی کاوه (چکاوه) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه پاسارگاد (بپاس)، ریل سیر کوثر (حسیر) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای تایرا (تراکتورسازی ایران)، خموتور (موتورسازان تراکتورسازی ایران) و خشرق (الکتریک خودرو شرق) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون)، توزیع داروپخش (دتوزیع) و پگاه گلستان (غگلستا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

چهارمین روز افت ارزش مازاد تقاضا

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضای ۳۰۴ میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات سه‌شنبه ۷۱ نماد صف فروش و ۴۶ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۵ درصد افت کرد و در رقم ۴۳۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲۳ درصد افزایش یافت و ۱۲۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید ۱۲۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای سپید (شرکت سپید ماکیان) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وهامون (شرکت سرمایه گذاری هامون صبا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۴۰ میلیارد تومانی داشت. پس از وهامون، فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و تایرا (شرکت تراکتورسازی ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص‌های بازار نزول کردند و پس از ۴ روز شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. این در حالی است که در سه روز پیشین که پول حقیقی وارد بازار شد روند نزولی داشت. بنابراین بر مبنای روند روزهای قبل انتظار می‌رفت که خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شود.

به علاوه دیروز ۷۱ درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند و در پایان معاملات ۷۱ نماد صف فروش داشتند. ارزش مازاد تقاضای بازار برای چهارمین روز پیاپی نزول کرد و به کمترین میزان در یک هفته اخیر رسید.

روز سه‌شنبه حقیقی‌ها در سمت عرضه فعال‌تر شدند و ۸۷ درصد فروش‌ها به معامله‌گران حقیقی تعلق داشت و در مقابل ۸۴ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد. بدین ترتیب حقیقی‌ها فعال مایشاء بازار سهام بودند و روند بازار از رفتار سهام‌داران حقیقی تبعیت می‌کند.

ناظران علت اصلی افزایش فروش‌ها را عرضه اولیه ۲ نماد جدید در روز چهارشنبه می‌دانند. بسیاری از سهام‌داران برای تامین نقدینگی لازم خود –برای خرید سهم‌های عرضه اولیه- دیروز به فروش بخشی از سبد سهام خود دست زدند.

علاوه بر این به نظر می‌رسد افت قیمت دلار در روزهای اخیر یکی از علل سقوط قیمت‌ها در بازار سهام بوده است.

بنابراین خروج پول حقیقی و کاهش ارزش مازاد تقاضای بازار دو علامت نزولی بازار است که می‌تواند منجر به قرمزپوشی تابلوی بورس در آخرین روز کاری هفته شود.

منبع: اقتصاد نیوز
  • توکلی ارسالی در

    خیلی جالبه بورس ما کاملا وابسته به دلار شده. یعنی همیشه باید دلالان ارز و کاسبان تحریم وتولیدکنندگان انحصاری و شرکتهای تولیدکننده عمده و صادراتی نظیر خود رو سازها و پتروشیمی ها و پالایشگاها و صنایع فلزی و حتی تولیدکنندگان غذایی مانند صنایع لبنی باید با افزایش نرخ ارز و به بهانه بالا رفتن هزینه تولید با افزایش قیمت کالاهای تولیدی این افزایش قیمت را به مصرف کنندگان نگون بخت داخلی تحمیل کرده و هر چه بیشترنرخ تورم افسار گسیخته را بالاببرند. این دور تسلسل همچنان تا زمانیکه تصمیم و اراده جمعی توسط مقامات مسئول صورت نپذیرد همچنان ادامه خواهد داشت و هر روزه شاهد ان خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها