|
کدخبر: 191589

منتظر ریزش شدید قیمت دلار باشیم؟

موضع گیری های سیاسی اخیر طرف های غربی مذاکرات وین فضا را به سمتی برد که بسیاری از دلالان ارزی تصور می کنند که مذاکرات وین یا طولانی می شود یا به نتیجه مثبتی ختم نمی شود، به همین دلیل قیمت ارز روندی صعودی خواهد داشت، هرچند احتمال افت شدید قیمت ارز هم وجود دارد.

اقتصاد منتظر ریزش شدید قیمت دلار باشیم؟

تقریبا از چند ماه پیش با نزدیک شدن به پایان دولت قبل انتظارات تورمی در ایران سیر نزولی گرفت و بسیاری از فعالان اقتصادی کاهش قیمت ارز را پیش بینی کرده بودند، اما موضع گیری های سیاسی اخیر طرف های غربی مذاکرات وین فضا را به سمتی برد که بسیار از دلالان ارزی تصور می کنند که مذاکرات وین یا طولانی می شود یا به نتیجه مثبتی ختم نمی شود، به همین دلیل پیش بینی آن ها این است که برای دوره طولانی مدتی قیمت ارز روندی صعودی خواهد داشت و حتی سقف قیمت قبلی را خواهد شکست.

از این رو برای آگاهی از آخرین وضعیت بازار ارز و چشم انداز معامله گران برای خرید ارز گزارش از بازار میدان فردوسی تهیه کرده ایم.

در این روزها میدان فردوسی دیگر مانند یک سال پیش شلوغ نیست، اما به سوت و کوری ۹ ماه پیش یعنی زمانی که دولت آمریکا تغییر کرده بود هم نمی رسد. در آن زمان بسیاری از معامله گران بازار ارز تصور می کردند که با تغییر دولت آمریکا قیمت ارز افت شدیدی خواهد داشت، اما اینگونه نبود و دولت بایدن به نوعی همان راه ترامپ را دنبال کرد و قیمت ارز در یک دامنه ای بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان به نوسان خود ادامه داد و به تازگی که جو روانی جدیدی به بازار حاکم شده بالاتر از سطح ۲۵ هزار تومان قرار گرفته است.

مدیر یک صرافی در میدان فردوسی که تمایل چندانی نداشت درباره پیش بینی قیمت ارز در نیمه دوم امسال صحبت کند، گفت: به طور قطع وضعیت بازار به سیاست های کلان کشور بر می گردد و نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت ارز داشت، به طور کلی اگر مذاکرات برجام آغاز شود کمی نوسانات رو به پایین پیدا خواهد کرد، زیرا این گام نخست برای توافق برجام خواهد بود و در ادامه اگر سیگنال های مثبتی از مذاکرات خارج شود به طور قطع قیمت دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان هم قرار خواهد گرفت، ما همه اینها تنها پیش بینی است.

آقای حسینی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود مذاکرات با اینکه به مرحله نهایی رسیده بازهم طولانی شود، گفت: بسیاری از افرادی که سرمایه گذاری کلان در بازار ارز انجام داده اند در بازه زمانی که مذاکرات انجام می شود اگر تصور کنند که روند نزولی خواهد شد حتما ارزهای خود را به بازار عرضه می کنند و همین مساله کمک می کند تا قیمت ارز بازهم پایین تر بیاید و حتی در محدوده ۲۰ هزار تومان قرار بگیرد.

نوسانات رو به بالای قیمت ارز

قیمت ارز در هفته ای اخیر پر نوسان بوده است و در برخی روزها تا مرز ۲۶ هزار تومان هم رفته است، یک فروشند ارز در میدان فردوسی که خود را علی معرفی کرد درباره نوسانات اخیر گفت: در حال حاضر تنها دلیل برای افزایش قیمت ارز تنش های بین المللی است که چشم انداز مثبتی را نشان نداده، به همین دلیل بسیاری از افرادی که ارز نیاز دارند خریدهای خود را از همین الان انجام می دهند به همین دلیل تقاضا برای ارز افزایش پیدا کرده و منجر به آغاز روند صعودی در قیمت ارز شده است.

علی درباره پیش بینی قیمت ارز در چند ماه آینده افزود: به نظر نمی رسد که قیمت ارز در ایران نزولی شود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و درآمدهای ارزی دولت افزایش پیدا کند و به محض اینکه عرضه دلار در بازار افزایش پیدا کند و نگرانی برخی از موجود بودن ارز در مقطع کنونی برطرف شود قیمت ارز کاهش پیدا می کند، زیرا همه افرادی که ارز را برای سود کردن خریده اند مجبور می شوند ارز خود را به بازار تزریق کنند.

همچنین فردی که برای خرید ارز به بازار فردوسی مراجعه کرده بود درباره دلایل خرید ارز گفت: همیشه خرید ارز به معنای این نیست که فرد به دنبال سود بردن است و من به دلیل اینکه فرزندم در خارج از کشور تحصیل می کند همیشه مقداری ارز می خرم و برایش می فرستم، در شش ماهه گذشته قیمت ارز کمی کاهش داشت، اما از چند هفته پیش دوباره افزایش یافته است و اصلا دلیل این گرانی ها مشخص نیست، برخی می گویند درآمد ارزی دولت کاهش پیدا کرده به همین دلیل دولت برای تامین کالاهای وارداتی خودش ارز می خرد و باعث شده قیمت ارز کاهش پیدا نکند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها