|
کدخبر: 189882

عقب نشینی جدی معامله گران ارز و سکه / ماجرا چیست؟

دومین روز هفته، صحنه عقب‌نشینی معامله‌گران از دو بازار ارز و سکه بود.

اقتصاد عقب نشینی جدی معامله گران ارز و سکه / ماجرا چیست؟

روز یکشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۲۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی صورت گرفت که فلز گرانبهای داخلی در نخستین روز هفته تا سطح ۱۱ میلیون و۵۰۰ هزارتومانی پیشروی کرده بود.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به افت قیمت سکه شد، سودگیری معامله‌گران از خریدهای پیشین بود. فلز گرانبهای داخلی از ابتدای مرداد تا روز شنبه نزدیک به ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. بخشی از معامله‌گران پس از کسب چنین سودی، تصمیم گرفتند به صورت موقت از بازار خارج و آماده خرید در قیمت‌های پایین‌تر شوند.

در واقع، بازار سکه روز یکشنبه با اصلاح قیمت مواجه شد و بخشی از معامله‌گران از موقعیت خرید خارج شدند. حرکت افزایشی از ابتدای مرداد و از محدوده ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومانی شروع شد. بسیاری از معامله‌گران انتظار نداشتند مقاومت ۱۰ میلیون و۸۰۰ و ۱۱ میلیون و ۲۰۰هزار تومان شکسته شود، ولی با شکست آنها، امیدواری‌های افزایشی معامله‌گران بیشتر شده است. تحلیلگران فنی با وجود افت روز یکشنبه، اعتقاد دارند تا زمانی که فلز گرانبهای داخلی بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، ‌خبری از فشار بیشتر نخواهد بود.

یکی از عواملی که سکه‌بازان را تشویق به خروج از بازار کرد، عدم افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی دیروز نه تنها نتوانست به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی قدم بگذارد، بلکه با افت قیمت، محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومانی را از دست داد. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۵ هزار و ۵۵۰تومان معامله شد که ۱۵۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان، دیروز سطح خریدها در بازار محدودتر بود و بیشتر معامله‌گران گرایش به فروش داشتند. در کنار این، ارزش حواله درهم امارات بالا نرفت و از سمت این متغیر بیرونی، فشاری به بازار ارز داخلی وارد نشد. حواله درهم دیروز خط ۷ هزار تومانی را از دست داد و به محدوده ۶ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.

تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی قرار دارد، شانس صعود دلار در بازار داخلی بالا نخواهد بود. با این حال، دلار برای اینکه در مسیر نزولی قرار بگیرد، باید حمایت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد. شکست حمایت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند زمینه‌ساز نزول دلار تا محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان شود.

با این حال، در روزهای اخیر، کمی انتظارات افزایشی پررنگ‌تر شده است و برای برخی معامله‌گران تصور افت قیمت دلار دشوار است. این عده باور دارند، اسکناس آمریکایی طی روزهای آتی با شارژ تقاضا در ابتدا از محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان عبور خواهد کرد و در گام دوم به بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی خواهد رفت.

دسته‌ای از فعالان باور دارند، چشم‌انداز توافق هسته‌ای کمی کمرنگ شده است و همین عامل خریدهای احتیاطی را در بازار ارز بالا برده است. در مقابل، دسته دیگری از فعالان باور دارند، دولت دوازدهم در آخرین روزهای کاری خود اجازه نخواهد داد قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه کند و سعی خواهد کرد با عرضه ارز زمینه‌ساز برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر شود.

درباره بازار سکه، جدا از تغییرات قیمتی دلار، شروع طلا در بازارهای جهانی اهمیت زیادی خواهد داشت. در صورتی که طلا به بالای محدوده هزار و ۸۲۰ دلار برود، تمایل به خرید سکه در بازار داخلی افزایش پیدا خواهد کرد. بیشتر تحلیلگران و معامله‌گران خرد بازارهای جهانی اعتقاد دارند طلا در هفته جاری روند صعودی خواهد داشت.

در نظر‌سنجی این هفته سایت کیتکو ۷۹ درصد از ۱۴ تحلیلگر وال‌استریت به صعود طلا در هفته آتی امیدوار بودند و در میان تحلیلگران شخصی از میان ۸۶۲ نفر شرکت‌کننده، ۷۰ درصد مسیر طلا را صعودی دیدند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • کارشناس اقتصادی ارسالی در

    چند روز پیش یادآور شدم که طلا نخریدرییسی بیاد میاد پایین ضرر میکنید ملت رفتن خری دن ضرر شم خودشون کردن

ارسال نظر