|
کدخبر: 189333

احتمال ریزش شدید قیمت خودرو + جزئیات

کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو علم و صنعت ایران گفت: در صورت توافق و امضای برجام احتمالا شاهد کاهش شدید قیمت خودرو در سطح کشور خواهیم بود وگرنه افزایش تداوم خواهد داشت.

اقتصاد احتمال ریزش شدید قیمت خودرو + جزئیات

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: در حال حاضر یک وضعیت نامتعادل و متناقض در بازار خودرو حاکم است یعنی از یک طرف هیجانات و از طرف دیگر رکود وجود دارد که این موضوع خیلی عجیب است و در دنیا کمتر اتفاق می‌افتد که علت آن شرایط متناوب اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما الان در یک وضعیت رکود کلان اقتصادی هستیم، افزود: قیمت خودرو آنقدر بالا رفته که مصرف کننده واقعی توان خرید ندارد در نتیجه خرید و فروش در این بازار اصلاً سودی ندارد و سرمایه‌گذاران کم کم در حال خروج از آن هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: البته به طور خاص در یک هفته اخیر به خاطر تعطیلات و مسافرت‌هایی که اتفاق افتاد به یکباره قیمت‌ها بالا رفت و در برخی خودروها مانند ۲۰۶،۲۰۷ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتیم و قیمت‌ها هیجان زده شد ولی این بدین معنی نیست که بازار از رکود خارج شده یعنی اگر همین الان تعداد فروشنده های خودرو بیشتر شود دوباره قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در ۶ ماه آینده منتظر یک رکود شدیدتر هستیم

وی عنوان کرد: در این مدت قیمت دلار تقریباً ثابت و در کانال ۲۴ هزار تومان بوده است لذا اگر این ثبات همچنان باقی بماند هیجان بازار بعد از یکی دو هفته کاهش می‌یابد و دوباره وضعیت را در حالت رکود کامل ادامه خواهیم داد؛ نکته دیگر که در قیمت‌گذاری خودرو نقش دارد بحث برجام است که در آینده ما دو مسیر متناقض در برجام خواهیم داشت.

کاکایی خاطرنشان کرد: اگر برجامی دوباره اتفاق بیفتد قیمت دلار کاهش خواهد یافت و در ادامه اگر وضع اقتصادی خوب شود، مردم انتظار کاهش قیمت خودرو و افزایش عرضه خودرو را در بازار دارند پس قیمت‌ها در مجموع کاهش می‌یابد و از این نظر یک رکود شدیدتر ایجاد می‌شود چون کسانی که در این دو سه سال اخیر خودرو ذخیره کرده‌اند به دلیل ترس از کاهش قیمت آنها را برای فروش در بازار عرضه می‌کنند و از طرف دیگر مشتری‌ها و خریداران صبر می‌کنند تا قیمت‌ها بیشتر از زمان فعلی کاهش یابد، لذا ما در شش ماه آینده منتظر یک رکود شدیدتر هستیم.

وی تصریح کرد: حال اگر برجام به هر دلیلی منتفی شود قاعدتاً قیمت ارز افزایش می‌یابد و چون تکلیف روشن شده و همه مردم می‌دانند که وضعیت به چه صورت ادامه پیدا خواهد کرد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری بالا می‌رود؛ در نتیجه در این حالت بازار یک عطشی برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت و احتمال بالا رفتن قیمت‌ها و رونق گرفتن بازار بیشتر می‌شود ولی رونقی که برای سرمایه‌گذاری است نه برای مصرف‌؛ در واقع یک دو راهی پیش رو داریم و معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد ولی حدس ما این است که بازار به سمت رکود می‌رود.

ایران در حال دور زدن تحریم ها

کارشناس بازار خودرو بیان کرد: در واقع من فکر می‌کنم که برجام را کامل کنار نخواهند گذاشت چون واقعیت این است که اگر برجام کاملاً منتفی شود ما شاهد یک تورم وحشتناک در کشور خواهیم بود که دولت بعدی هم نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد لذا در یک حالت میانه خواهد ماند ولی چنانچه برجام کامل منتفی شود خیلی از برنامه‌های ما مسیر کاملا متفاوتی را خواهند داشت و نمی‌توان پیش‌بینی کرد ‌و من حتی یک فاجعه را برای آن پیش‌بینی می‌کنم؛ اگر با کل دنیا قطع ارتباط کنیم همین حداقل تحریم‌هایی را که دور می‌زنیم هم متوقف خواهد شد.

وی گفت: یادآور شوم که در همین وضعیت فعلی هر خودرو حداقل هزار و ۵۰۰ دلار ارزبری دارد، یعنی قطعاتی که برای خودروسازی وارد می‌شوند اگر نباشند یعنی تولید خودرو در کشور کاملا متوقف می‌شود؛ به هر حال پیش‌بینی آینده بسیار سخت است ولی امیدوارم بهترین و باید منتظر بمانیم که چه اتفاقی می‌افتد در واقع آن قدر عدم قطعیت پارامترهای ورودی بالاست که ممکن است هر اتفاقی بیفتد و این، شرایط را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اذعان کرد: البته این نکته را هم یادآوری کنم که برجام یک دفتر حقوقی معتبر در دنیاست ولی کشوری مانند آمریکا با قلدری کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه را ترسانده و اجازه نمی دهد با ایران همکاری کنند ولی ما با این وضعیت در برخی حوزه‌ها در حال دور زدن تحریم هستیم که این خیلی مسئله مهمی است.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    آقا پاید رو ۱۰۰ بود نمیخریدن الان بخرن؟ ۲۰۶ رو ۱۷۰ نمیخریدن الان بخرن؟؟؟ منه مصر ف کننده صرفم نمی کنه بخرم بنابراین منتظر ارزانی یا خرید خودرو از شرکت هستم

  • ناشناس ارسالی در

    احتمال ۹۹ درصد خبری از برجام تا 4سال آینده نخواهد بود واگر این گونه باشد خودرو سازهای داخلی چون توان رقابت با غول‌های جهانی وچینی را نخواهند داشت ورشکست خواهند شد فقط چاره یا تکیه بر توان داخلی ویا کار به صورت ۵۰_۵۰ با شرکای خارجی است

  • ناشناس ارسالی در

    یه روز میگید اوجگیری قیمت خودرو یه روز م یگید کاهش قیمت خودرو

  • قادری ارسالی در

    اون آفتابه را زود پر کن بیار دم در بذار.

ارسال نظر