|
کدخبر: 172572

گسترش نیوز گزارش می دهد:

قانون‌گذاری برای رمزارزها اقدامی صحیح هست؟

قانون‌گذاری برای بازار رمزارزها موضوع مهمی هست که امیدواریم مجلس شورای اسلامی زودتر به طرح جامع برسد. این قانون باید زیر نظر کارشناسان حوزه تائید شود تا با اشتباهات، شرایط را برای فعالان بازار رمزارز سخت نکنیم. اگر قوانین به صورت ناقص تصویب شوند، مطمئناً ضربه بیشتری به اقتصاد وارد می‌شود. نباید عجولانه در خصوص فناوری نوپا و مهم تصمیم‌گیری شود.

اقتصاد قانون‌گذاری برای رمزارزها اقدامی صحیح هست؟

با آغاز سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی به صورت ویژه به بازار رمزارزها ورود کرد اما هنوز به مصوبه‌ای جامعی در این خصوص نرسیده‌اند. بر اساس دستور کار صحن علنی باید هفته گذشته گزارش کمیسیون اقتصاد برای رمزارزها در صحن مطرح می‌شد اما نوبت به این گزارش نرسید. اگر چه در ابتدا مجلسی‌ها صحبت از مسدودسازی رمزارزها می‌کردند اما در روزهای اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که حذف رمزارز‌ها از فضای تصمیم‌گیری، به صلاح کشور نیست و باید بازار ارزهای دیجیتال را مدیریت کنند.

جزئیاتی از طرح مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که منجر به اعتراض فعالان این حوزه شده است. کارشناسان رمزارز معتقدند این طرح نواقص زیادی دارد و یک طرح جامع نیست و یک طرح ناقص شرایط بدتری را برای کشور ایجاد می‌کند. در ادامه با کارشناس بازارها مالی و دو نماینده مجلس پیرامون مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای رمزارزها گفتگو کرده‌ایم تا نظرات این افراد را جویا شویم.

قانون‌گذاری اشتباه تهدید بزرگی برای ما هست

امیرحسین نام‌آور، کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: هیچ خطری فناوری را در دنیا تهدید نمی‌کند. قانون‌گذاری اشتباه در ایران ما را تهدید می‌کند. در این سال‌ها فکر کرده‌ایم، می‌توانیم برای دنیا قانون‌گذاری کنیم و به تکنولوژی دستور بدهیم اما تکنولوژی هست که به ما دستور می‌دهد.

نام‌آورز

نام‌آور در پاسخ به افرادی که مدعی مسدودسازی هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که امکان بستن فضای مجازی نیست. باید این فضا را مدیریت کنیم. هر کس مدعی مسدودسازی هست، نسبت به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بیشتر دقت کند. در خصوص فضای مجازی باید مدیریت صحیح انجام دهیم. اگر روزی اقدام به مسدودسازی کنیم، ارزهای زیادی از کشور خارج خواهند شد. خارج کردن ارز دیجیتال سخت‌تر از وارد کردن هست. به جای مسدودسازی صرافی‌ها باید صرافی داخلی هم تأسیس کنیم.

مصوبه مجلس نباید محدود به استخراج رمزارز باشد

علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ارزهای دیجیتال مسیری را دنبال کرده‌اند که قابلیت نظارت ندارند. برای کشورهایی مثل ما که در شرایط تحریم به سر می‌بریم، بحث رمزارزها فرصت هست. البته مشروط بر این که توسط دولت قابل شناسایی باشد. صنعت گران از این فناوری برای واردات و صادرات به خوبی استفاده خواهند کرد. رمزارزها به عنوان صنعت و اعتبار برای کشور مطرح هستند. موضوع مهم کنترل قوانین هست تا زمینی برای سو استفاده فراهم نشود.

علی-جدی

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس قطعی نشده است و در زمان مناسب حتماً از نظر کارشناسان حوزه بلاک چین استفاده خواهیم کرد. خیلی از هم‌وطنان ما در این حوزه فعال هستند اما چون زمینه خوبی فراهم نشده است، در کشورهای دیگر به صورت بین‌المللی کار می‌کنند. باید شرایطی ایجاد شود که آن‌ها دارایی‌های خودشان را به کشور بیاورند. باید مصوبه‌ای جامع ارائه شود که محدود به بحث استخراج نباشد.

جدی تأکید کرد: نباید تجربه بازار سرمایه مجدد در کشور تکرار نشود. باید دولت را با قوانین به بحث اجرا بیاوریم تا افراد این حوزه به مشکل بر نخورند. بحث آموزش و فرهنگ‌سازی موضوع مهمی هست که باید در مصوبه مجلس مطرح شود. اگر بازار رمزارز بد مدیریت شود، برای ما تهدید خواهد بود. اگر به خوبی مدیریت شود، مطمئناً فرصت محسوب خواهد شد.

بدون دانش وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید

سید کاظم موسوی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ارز دیجیتال در کشور دست عده‌ای قرار دارد. در این بازار عده‌ای منتفع شده‌اند و عده‌ای دیگر متضرر شده‌اند. ناعدالتی و فسادی ایجاد شده است. افرادی که دانش این موضوع را ندارند، به بازار ارزهای دیجیتال ورود نکنند. این بازار غیرقانونی هست و تصمیم جامع و کامل در این زمینه گرفته نشده است.

سیدکاظم_موسوی

موسوی تأکید کرد: با خرد جمعی مجلس و کمیسیون‌ها بحث رمزارزها باید چکش‌کاری شود تا به نتیجه مطلوب برسیم. در بازار ارزهای دیجیتال خروج ارز از کشور شکل خواهد گرفت که ما اجازه این کار را نمی‌دهیم. افرادی که در این بازار بازیگر هستند، باید مراقب عاقبت خودشان باشند.

به ماهیت رمزارزها ضربه نزنیم

ارزهای دیجیتال توسط حکومت‌ها و قدرت‌های مرکزی قابل دسترسی و دخالت نیستند و این ویژگی برای کشورهایی که در شرایط تحریمی هستند، فرصت خوبی را ایجاد کرده است. نکته مهم این هست که این فرصت نباید از مردم دریغ شود. قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال نباید به شیوه‌ای باشد که ماهیت رمزارزها لطمه بخورد. اگر قوانین به گونه‌ای ایجاد شود که بانک مرکزی و مجلس دخالت در دارایی مردم داشته باشند، رمزارزها با دارایی‌های دیگر تفاوتی نخواهند داشت.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها