|
کدخبر: 172239

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

ارز دیجیتال ایرانی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

در رحالی صحبت از ارز دیجیتال ملی شده است که هنوز جزئیاتش مطرح نشده اما اگر قرار باشد، همانند ارزهای دیجیتال ملی که درگذشته، زیر نظر و در دسترس بانک مرکزی باشد، احتمالاً مورد استقبال در داخل قرار نخواهد گرفت و با این شرایط در عرصه بین‌الملل هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

اقتصاد ارز دیجیتال ایرانی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

بعد از داغ شدن اخبار ارزهای دیجیتال در ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ خبرهایی از ارز دیجیتال ملی شنیده شد که هنوز به صورت رسمی آغاز به کار نکرده است. در همان روزهای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید خبر داد. تکاپو برای ساخت ارز دیجیتال ملی به اندازه‌ای جدی شد که مردم را از سایر رمزارزها منع کردند. سیدابولحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در اظهاراتی از مردم خواست ورود به بازار رمزارزها نکنند. او مدعی بود که بر روی زنجیره بازار ارز مجازی در کشور هیچ‌گونه کنترل و مدیریتی وجود ندارد و در حقیقت صرافی‌هایی که به این فعالیت مبادرت می‌کنند، مجوز ندارند، در نتیجه به مردم توصیه کرده بود که به هیچ وجه فعلاً وارد این فضا نشوند.

قدم اول بانک مرکزی برای آزمون‌وخطا رمزارزها

بانک مرکزی برای آزمون و خطا در خصوص رمزارزها در همان سال ۱۳۹۷ رمزارز ملی را صادر کرد. این رمز از با هدف امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های فناوری زنجیره بلوک و رمزارزها در توسعه‌ی خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور در سطوح بین بانکی و بانکداری خرد عرضه شد.

ارائه ارز دیجیتال ملی به مردم

۲ سال پیش بود که شرکت خدمات انفورماتیک ایران به عنوان طراح و توسعه‌دهنده ارز دیجیتال ملی معرفی شد. کاربران این رمزارز با پرداخت ریال، احراز هویت و ثبت نام اقدام به خرید این ارز دیجیتال می‌کردند. البته خرید و فروش بین مردم شکل نگرفت و اطلاعات تنها در دست بانک مرکزی قرار داشت. نکته جالب این بود که این ارز به علت آن که در جریان‌های قانونی مورد استفاده قرار می‌گرفت، شامل مالیات برای پرداخت کننده می‌شد. این ارز تومان کوین نام‌گذاری شده بود.

کاندیدایی که صحبت از رمز ارز ملی کرد

در روزهایی به سر می‌بریم که تنور انتخابات داغ هست و با شعارهای مختلف نامزدهای انتخاباتی مواجه هستیم. سعید محمد، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در مصاحبه خود از رمزارزها صحبت کرده است. او مدعی شده است که رمزارز‌ها می‌توانند در تحریم‌ها به جمهوری اسلامی کمک کنند و در چارچوب مشخص رمزارز داخلی تولید می‌کنیم تا در عرصه جهانی عرضه شود. این صحبت‌ها بحث رمزارز ملی را دوباره به صدر اخبار آورد.

رمزارز ملی ایران ریال نام دارد

حسین مرید سادات، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز در خصوص رمزارز ملی گفت: تولید رمزارز داخلی در اکثر کشورها شکل گرفته است و موضوع عجیب و غریبی نیست. در ایران هم با نام ریال کلید خورده است. در خصوص نحوه پیاده‌سازی ارز دیجیتال ملی باید بررسی‌های بیشتری شود. مهم‌ترین بخش رمز ارز داخلی همین بخش پیاده‌سازی هست.

مریدسادات

آینده در دست رمزارزها هست

مرید سادات اظهار کرد: در بحث فارم دولت ورود کرده است و بخش خصوصی باید همکاری با دولت داشته باشد. ورود به این حوزه برای دولت جذاب هست اما در صورت نیاز باید از بخش خصوصی هم استفاده کند. باید بررسی کنیم که ارزهای دیجیتال با سیاست‌های بانکی ما هماهنگ هست یا نه؟ نباید وجود ارز دیجیتال با سیاست‌های پولی و مالی ما تناقض داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر ایران و هیچ کشوری نظام قانون‌مند در این حوزه ندارد. باید پیرامون تهدیدها و فرصت‌های این بازار اطلاعاتی تهیه شود و بعد تصمیم‌گیری کنیم. نباید این مباحث را به انتخابات و شعار گره بزنیم. نقشه راه مدون برای ورود به این عرصه نیاز داریم. آینده در دست ارزهای دیجیتال خواهد بود. باید با این شرایط کنار بیاییم. هر کشوری که خودش را با این شرایط زودتر هماهنگ کند، در فضای بین‌الملل موفق‌تر خواهد بود.

ریال در دنیای رمزارزها موفق خواهد بود؟

این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: اگر روند موجود و اظهارات ضد و نقیض ادامه داشته باشد، ما از دنیا عقب خواهیم ماند. همه کشورها به سمت تکنولوژی بلاک چین حرکت می‌کنند. هر ارز دیجیتال یک پروژه مالی است که در فضای دیجیتال کاری را در دست دارد. در خصوص ارز دیجیتال ریال باید چرایی این موضوع مشخص شود.

مرید سادات در پایان گفت: اگر بدون پشتوانه اقدام کنیم، ریال همانند خیلی از ارزهای دیجیتال بدون فایده خواهد بود. خیلی از ارزهای دیجیتال با شکست مواجه شده‌اند. باید چرایی و نقشه راه ارز دیجیتال در فضای بین‌الملل مشخص شود.

مردم بد بین به ارزهای دیجیتال ملی

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که ارزهای دیجیتال به این واسطه فراگیر شدند که توسط هیچ حکومت و یا قدرت مرکزی قابل دسترسی و دخالت نیستند اما ارز دیجیتال ملی ایران، به صورت کامل در نظارت‌ و دسترسی مستقیم بانک مرکزی قرار دارد. در نتیجه مردم حس بدبینی نسبت به ارز ملی پیدا کرده‌اند. نکته مهم دیگر این هست که اگر ایرانی‌ها ارز دیجیتال ملی ما را نپذیرد، نمی‌توان ارزشی بین‌المللی برای آن قائل شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها