|
کدخبر: 172066

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه:

کمبود هارد به خاطر ارز دیجیتال چیا حقیقت دارد؟

به تازگی ماینرها به تمایل به استخراج ارز دیجیتال چیا پیدا کرده‌اند و این روند موجب کمبود هارد در دینا شده است. در ایران نیز حدود ۱۰ روز هست که شاهد کمبود هارد در بازار هستیم.

اقتصاد کمبود هارد به خاطر ارز دیجیتال چیا حقیقت دارد؟

بحث کمبود هارددیسک در فضای مجازی مطرح شده است و در بازار هم این کمبود مشاهده می‌شود. اگر به سختی هارددیسک پیدا شود، باید هزینه گزافی پرداخت کنید. اگر با این رمزارز آشنا نیستید، ادامه این گزارش را از دست ندهید.

چیا چیست؟

شبکه چیا یک بلاک چین جدید است که نسبت به سایر بلاک چین‌ها کار کردن با آن آسان‌تر هست. بنیان‌گذار چیا، برام کوهن (Bram Cohen) است. او به دنبال توسعه ارزهای دیجیتالی هست که کار کردن با آن آسان باشد و مشکلات زیست‌ محیطی ماینینگ را نداشته باشد. در چیا به جای فرایند «ماینینگ» که بر اساس مصرف انرژی است، از فرایند «فارمینگ» (Farming) استفاده می‌شود که بر اساس «ذخیره‌سازی و زمان» کار می‌کند. جالب بدانید که در مدت ‌زمان حدود یک ماه فضای ذخیره‌سازی اختصاص داده ‌شده به شبکه‌ی چیا از ۱۲۰ پتابایت به ۱۱۴۳ پتابایت (۱٫۱۴ اگزابایت) افزایش پیدا کرده است. نحوه‌ی کارکرد رمزارز چیا به این صورت هست که اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای استخراج چیا دارید.

ایران هم با بحران کمبود هارددیسک مواجه شده است؟

محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه در گفتگو با گسترش نیوز، کمبود هارددیسک را تائید کرد و در ادامه گفت: به واسطه ارز دیجیتال چیا که ساختارش بر روی هارددیسک هست، شاهد افزایش قیمت و کمبود هارددیسک هستیم. ارزهای دیجیتال دیگر بر روی ساختار کارت گرافیک فعال هستند. البته این موضوع مرتبط با ایران نیست و در سایر کشورها مثل امارات، هنگ کنگ و چین نیز شاهد کمبود هارددیسک هستند. هاردهای موجود با قیمت بالا به فروش می‌رسند. با ظهور ارز دیجیتال چیا تقاضا چند برابر شد. این روند حدود ۸ تا ۱۰ روز هست که در ایران شکل گرفته است.

فرجی

واردات هارددیسک به نفع فروشندگان خواهد بود

فرجی تأکید کرد: کنترل شرایط موجود از دست ما خارج هست و یک رویداد ناگهانی شکل گرفته است. در تلاش هستیم که هارددیسک وارد شود. اگر موفق عمل کنیم، سود خوبی برای فروشندگان شکل خواهد گرفت و خریداران نیز با مشکل افزایش قیمت مواجه نخواهند شد. هم اکنون در بازار جهانی هم هارددیسک به سختی پیدا می شود.

وی افزود: این تجربه را در خصوص کارت‌های گرافیک مخصوص رمزارز نیز داشتیم. کارت گرافیک هم با افزایش قیمت جهانی روبه‌رو شد. هنوز هم دنیا درگیر این افزایش قیمت هست.

مشکل کمبود هارددیسک در جهان بر طرف می‌شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه خاطرنشان کرد: در جهان روند به این شکل نمی‌ماند و شرکت‌ها شروع به تولید می‌کنند. تکنولوژی هارد مورد نیاز برای ارز دیجیتال چیا بر خلاف کارت گرافیک‌های رمزارزی متفاوت با سایر هاردهای مرسوم نیست. کارت گرافیک‌های مورد نیاز در ارزهای دیجیتال پردازش‌های بالایی دارند. هارددیسک‌های این رمزارز معمولی هستند. مشکل تأمین هارددیسک بر طرف شود، بستر مناسبی برای شرکت‌ها آماده می‌شود.

ورود اتحادیه فناوران رایانه به بحث صرافی‌های رمزارز

فرجی در پایان گفت: در حال حاضر تعداد محدودی پروانه رسمی برای استخراج رمزارز صادر شده است. حدود یک سال است که اتحادیه فناوران رایانه فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. اتحادیه ما در خصوص فروش دستگاه‌های موردنیاز برای استخراج رمز ارز، خدمات موردنیاز، واردات و تأسیس صرافی‌های دیجیتال ورود کرده است. این خدمات در اتاق اصناف تائید شده است و اگر سازمان صمت هم مجوزهای لازم را ارائه کند، اتحادیه فناوران رایانه با قدرت ورود می‌کند.

 چیا کار استخراج را آسان می‌کند؟

چیا برای رقابت با رمزارزهایی مثل بیت کوین آمده است و با توجه به هدف محیط زیستی که دارد، احتمالاً موفقیت‌های خوبی را کسب کند. شیوه منحصر به ‌فرد استخراج این رمز ارز نیز برای فعالان حوزه بلاک چین جالب هست. در نتیجه امکان مشارکت و فارمینگ چیا بدون نیاز به خرید تجهیزات تخصصی استخراج رمزارز برای کاربران بیشتری فراهم شده است. با توجه به روند موجود، احتمالاً در آینده شاهد دستیابی به دستاورد‌های بزرگی توسط این پروژه‌ی رمزارزی باشیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر