|
کدخبر: 170821

واکنش اقتصاد کشور به دلار ۱۵ هزار تومانی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که شوک جدید و شدیدی به اقتصاد ایران وارد نشود، بهبود در وضعیت برخی شاخص‌ها در سال ۱۴۰۰ ممکن خواهد بود.

اقتصاد واکنش اقتصاد کشور به دلار ۱۵ هزار تومانی

عباس آرگون، با اشاره به افزایش قابل توجه میزان صادرات ایران در فروردین سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: صادرات ما در سال جاری به دو علت عمده توانایی افزایش دارد و هرچند این اعداد در قیاس با استانداردهای کلان، هنوز فاصله‌ای قابل توجه را نشان می دهد اما می‌توان امیدوار بود که لااقل بخشی از دغدغه‌های سال۹۹ دیگر به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که شرایط آن نسبت به سال قبل تغییر کرده، موضوع شیوع ویروس کروناست. در ماه‌های ابتدایی سال گذشته با توجه به میزان ناشناخته بودن این ویروس و سیاست‌های نامشخص دولت‌ها در قبال آن، ما شاهد بودیم که برای مدتی مرزهای مشترک بسته شدند و حتی محموله‌های تجاری نیز جابجا نشدند و همین موضوع ضربه ای بزرگ به تجارت و صادرات ایران وارد کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه جهان تا حدی زندگی زیر سایه کرونا را آموخته است، بیان کرد: جدا از امیدواری‌هایی که پس از آغاز واکسیناسیون در نقاط مختلف دنیا آغاز شده و احتمال کاهش میزان شیوع این ویروس در ماه‌های آینده را افزایش داده، در حال حاضر گمرک‌ها، مسئولان مرزی و بازرگانان نیز تلاش کرده‌اند با حفظ پروتکل‌ها، تجارت را ادامه دهند که نتیجه آن را در آمار تجارت فروردین می‌بینیم و این امید وجود دارد که در ماه‌های آینده نیز همین روند حفظ شود.

آرگون با تاکید بر اینکه شرایط تحریم و سیاست‌های داخلی دو عامل مهم بر وضعیت صادرات و تجارت ایران خواهند بود، بیان کرد: خوشبختانه با رفتن ترامپ، وضع تحریم‌های جدید یا جوسازی علیه ایران تا حد زیادی متوقف شده و اگر مذاکرات وین نیز به نتیجه برسد، می‌توان به کاهش فشارها امیدوار بود اما در عین حال، اصلاح سیاست‌های داخلی و کاهش فشار بر تولیدکنندگان اهمیت فراوانی دارد که می‌تواند مسیر اقتصاد ایران و نحوه استفاده از فضای پس از تحریم را معین کند.

وی با اشاره به اهمیت نحوه تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران، توضیح داد: ما در سال‌های پیش از برجام نیز بارها تذکر داده بودیم که با ارزپاشی بانک مرکزی و پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ دلار، تنها واقعیت‌ها پنهان می‌مانند و در عمل زمانی که ترمز دلار برداشته شود، با یک جهش قیمت مواجه می‌شویم که نتیجه این موضوع را نیز در سال‌های گذشته دیدیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در رابطه با شرایط فعلی کشور نیز باید با همین دقت نظر برخورد کرد. اینکه در صورت کاهش تحریم‌ها، ناگهان نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان برسد، صادرکننده و تولیدکننده را با فشاری مواجه می‌کند که بیرون آمدن از زیر بار آن کار ساده‌ای نیست. از این رو خطر مهمی که این روزها اقتصاد ایران را تهدید می‌کند پایین آوردن عمدی قیمت دلار با اهداف سیاسی است.

آرگون خاطرنشان کرد: قطعا روند آزاد اقتصاد می‌تواند نرخ اصلی و واقعی دلار را پیدا کرده و بدون مداخله دولت در بازار اجرایی کند اما همانطور که بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز به ایجاد مشکل برای مردم و اقتصاد ایران منجر شد، رها کردن این نرخ با هدف گاهش ناگهانی نیز نه تنها به صلاح نیست بلکه می‌تواند در شرایط تولید و صادرات ایران، محدودیت ایجاد کند. از این رو گزینه‌هایی چون ارزپاشی در بازار یا پایین آوردن نرخ دلار با اهداف سیاسی به هیچ عنوان به صلاح نخواهد بود.

نرخ دلار در ایران از اواخر سال۹۶ و همزمان با افزایش گمانه زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام روند افزایشی گرفت و در تابستان سال گذشته حتی به کانال ۳۰ هزار تومان نیز راه یافت. در هفته‌های اخیر و پس از روی کار آمدن بایدن، نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت و با افزایش خوشبینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای حتی به مرز ۲۰ هزار تومان نیز رسید.

منبع: ايسنا
  • حمید ارسالی در

    آقای آرگون
    اونجاییکه دلار از ۱۵ هز ار به ۲۵ هزار رسید تولید کننده و صادر کن نده کننده رسید چه وضعییت داشتن که الان و اسه خودت مینویسی اگه دلار پایین بیاد تول ید کننده و صادر کننده تحت فشار قرار می گ یرن ؟! قطعا خودت در تولید و صادرات نقشی داری که الان داری سنگ به سینه میزنی.

  • ناشناس ارسالی در

    دلاربزودی زیر10000تومان میشه

  • مردم ارسالی در

    چطور تولید کننده وقتی با دلار 3700 جنس خ ریده بود و با دلار 20000 به مردم میفروخت یا وارد کننده با دلار 4200 واردات داشت و با 30000 به مردم بدبخت میفروختن عیب و ضرری نداشت.

  • سيد ارسالی در

    دلار اگه به هزارتومان هم برسه ارزاني نمي شه
    چون گراني ها ربطي به دلار نداشت ه

  • ناشناس ارسالی در

    دلت برا تولید کننده که مواد اولیه دلاری ۵ هزار میخرید و تا ۱۵ هزار خورد ملت میدا د.دوباره دلار ۱۵ مواد اولیه میخرید و ساع تی دلار گران میشد و تا دلار ۳۰ خورد ملت داد میسوزه یا دلت برا منافع خودت خودرو و ملک و سرمایه ات که مبادا بی ارزش بشه.گر به را رضای خدا موش نمیگیره

  • ناشناس ارسالی در

    باید ارزش واقعی دلاردر بازار حاکم شودنه قیمتهای غیر واقعی که دولت برای جبران کسری بودجه به مردم تحمیل میشود

ارسال نظر