|
کدخبر: 169699

یک پیش بینی از قیمت دلار پس از لغو تحریم‌ها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها اهمیت بسیار زیادی برای آینده اقتصاد ایران خواهد داشت.

عباس آرگون اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته همواره تاکید داشته که هرگونه تلاش برای مهندسی بازار ارز و برنامه ریزی برای سرکوب عمدی قیمت‌ها می‌تواند به شرایط کلان اقتصادی ایران آسیب جدی بزند، همانطور که ما نتایج بخشی از این مداخله و چند نرخی کردن ارز را نیز به وضوح دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت لغو تحریم‌ها نیز باید رویکرد دقیق به بازار ارز مشخص شود، توضیح داد: قطعا بهترین و تنها مکانیزم مثبت بازار است. اعتماد به بازار و شرایطی که عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد بهترین راهکاری است که هم واقعیت‌های اقتصادی ما را مشخص می‌کند و هم از به وجود آوردن شوک‌های جدید به صادرکننده و تولیدکنندگان جلوگیری خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با هشدار نسبت به سرکوب عمدی قیمت ارز در صورت کاهش تحریم‌ها، بیان کرد: در صورتی که دولت بخواهد با ارزپاشی یا سرکوب دستوری قیمت ارز، این جو را به وجود آورد که شرایط بهبود پیدا کرده، نه تنها برای اقتصاد ایران جنبه مثبت نخواهد داشت که حتی ممکن است به ضرر و زیان شدید تولیدکننده و صادرکنندگان نیز منجر شود.

به اعتقاد آرگون، بهترین سناریو ارزی برای اقتصاد ایران در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، آزادسازی بازار و اعتماد به مکانیزم بازار برای تعیین قیمت است.

وی درباره براورد خود از احتمال کاهش تحریم‌ها نیز بیان کرد: هرچند هنوز مذاکرات ادامه داشته و مشخص نیست که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد اما شرایط در هفته‌های گذشته بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. اگر سال قبل هر روز خبر جدیدی از تحریم و محدودیت می‌آمد و حتی رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود تهدید می‌کرد، امروز این خبرها نیست و همین امر می‌تواند در بلندمدت به بهبود تجارت ایران کمک کند.

نرخ ارز پس از خروج آمریکا از برجام افزایشی قابل توجه پیدا کرد و تا پاییز امسال و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند افزایشی خود را حفظ کرده بود.

هرچند مردم انتظار دارند که در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، قیمت ارز به شکل جدی کاهش پیدا کند اما فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که پایین آمدن ناگهانی نرخ دلار، برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند یا صادرکنندگانی که قصد بازگشت منابع به کشور را دارند، گران تمام می‌شود.

چند روز قبل رئیس کنفدارسیون صادرات ایران به دولت هشدار داده بود که در صورت لغو تحریم‌ها، سیاست ارزپاشی در اقتصاد را اجرایی نکند.

منبع: ايسنا
  • اروین ارسالی در

    چطوری زمانی که بالا میرفت به نفع تولید کننده بود حالا به ضرر؟پس ضرر مردم چی؟کسی که ارزش شنرغاز پس اندازش یک دهم شده چی؟

  • باقری ارسالی در

    آقای آرگون زمانی که دلار ۴ هزار تومانی ۲ ۹ هزارتومان شد و مردم زیر فشار سنگین اقت صادی له و لورده شدند، چرا احساس خطر نکر د. الان احساس می کنه منافه خصوصی و جناحی و گروهی شان کمی متزلزل شده احساس کارشنا سی اش گل کرده! خدایا به حق فرق شکافته مو لا علی(ع) این ملت را از دست این شیادان د ولتی و نیمه دولتی غیردولتی نجات بده

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا برجام نتيجه اش چى بوده كه ميخوايم زنده اش كنيم

  • سعید ارسالی در

    ارز پاشی چه معنی دارد خوب وقتی میلیاردها دلار ارز ایران آزاد شود و وقتی فروش دومیلون و هفتصد هزار بشکه نفت در روز دوباره بر قرار شود این ارز را چه کنند آیا باید بدهی پیمانکاران را بدهند آیا باید پروژه های زمین مانده را در کشور فعال کنند بیمارستانهای فرسوده محیط زیست آب و برق و تمام موارد معطل مانده نیاز به بودجه و پول دارد ارز را بگذارند زیر بالشت از کجا بودجه اینها را تامین کنند باید بدهند به بازار و باید عرضه را زیاد کنند حتی ممکن ایچست آنقدر عرضه زیاد شود که با چالش عدم فروش مواجه شوند اسم این ارز پاشی نیست یک رویداد و گزینه پیش رو می باشد فقط ایجاد تعادل نیاز دارد بیخود موضوع را سیاسی نکنید این ملت گناه دارند. قیمت ارز بیست و دو سه هزار تومان خجالت آور است یک مدت خوب بود مردم درد آن را در سفره ها د ر بیماری ها و در تمام شیون زندگی خود لمس کردند از خر شیطان این سیاست بازی و دعوا های سیاسی و کرو‌مشی ها پایین بیایید و خدا را در نظر بگیرید

  • حبیب ارسالی در

    اون موقع که با ارز پایین مواد اولیه خرید ن وبا قیمت بالا به مردم فروختند مگر مرد م را رعایت کردند .مگر وقت آن نرسیده که ا ندکی از اون چه رو که خوردند رو پس بدن.چر ا هیچ کس به فکر مردم نیست اما همه به فکر سرمایه دار هست.سرمایه ای که از بیت الما ل دزدیده شده.

  • eh ارسالی در

    عضو اتاق بازرگانی تهران وقتی همین اصناف و وارد کننده ها ...... اجناس با قیمت دل ار 3 تومنی خرید قبلشون و با قیمت 30 دلار تومنی اینده به مردم فروختن فکر ضرر مردم نبودن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    اگرقرارباشدقیمت ارزپایین بیایدمعیارعرضه وتقاضامیزان وتولیدکننده هم یک روزهایی از فروش مواداولیه انبارکلی سودکرده است اگرق رارباشددلارارزان شودیعنی بالارفتن ارزش ر یال

  • محسن ارسالی در

    بهتر کارشناسی واسه خودت نگه داری بازاری جماعت سود کرده آن موقع ک با دلال ارزان ج نس آوردن به ملت با دلار بالا فروختن کارش ناس نبود بگه چرا،،باید پس از لغو مردم خو اهان دلار 10 تومن هستند

  • ناشناس ارسالی در

    عجب ! اون روزهایی که با دلار سه چهار تو مانی مواد اولیه خریدند یا صادر کردند و ب ا دلار بیست سی هزار تومانی به دست مردم د ادند که فعالان اقتصادی هیچ هشداری ندادند
    اما الان "فعالان اقتصادی هش دار می‌دهند که پایین آمدن ناگهانی نرخ دل ار، برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند یا صاد رکنندگانی که قصد بازگشت منابع به کشور را دارند، گران تمام می‌شود."

  • داود ارسالی در

    خوبه کاهش قیمت دلار میشه سرکوب بازار عرض که به ضرر و زیان تولید کننده و صادر کنن ده است.وقتی یک دفعه قیمت دلار رفت بالا و ارزش انباراشون شد میلیاردی و خرید های ق یمت پائینشون رو باقیمت جدید و بالا به مر دمی که حقوق و درآمدشون افزایشی نداشت فرو ختن اونموقع حقوق مردم سرکوب و تاراج نشد. حالا خیلی بهشون زور میاد کمی هم کاهش قیم ت رو مردم تجربه کنن و ضرر این آقایون میش ه به ضرر اقتصاد مملکت

  • ناشناس ارسالی در

    ارز کی ارزان میشود . وعدهها کی به سرانجام میرسد.

  • مجید ارسالی در

    آن موقعی که ارز 3700 تومان بود و مواد ا ولیه را با آن ارز خریدید ولی موقع فروش ا جناس با ارز 26 هزار تومانی میفرختید که خ بری از این حرفها نبود ...

  • ع ارسالی در

    نظر همه شما اشتباه است اینا راست میگن چون تمام کارخونه های بزرگ و تولیدی های بزرگ مال آقازاده ها است مگه مملکت مال خودشونه مردم چی کاره هستند مگه میشه آقازاده ضرر کنه واقعا چه حرفا آقازاده ها فقط و فقط باید سود کنند مردم دارن بخورن ندارن بمیرن واسه اینا فرقی نمیکنه.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها